The Ripper (1985)

Horror

geregisseerd door Christopher Lewis
met Andrea Adams, Tom Savini en Tom Schreier

Een oude, antieke ring zorgt ervoor dat een leraar aan een universiteit (Tom Schreier) verandert in een moordende psychopaat. De ring, die ooit van Jack the Ripper was, bezit de geest van Jack die diegene die de ring om heeft geestelijk overneemt.

avatar van Exploitation
Ooit eens gehuurt in de videotheek. WAT EEN BAGGER was dat zeg, mijn god het camera werk uit de jaren 20 is nog beter, vreselijk, met een stel acteurs die echt totaal niet overtuigen! Echt slecht.

avatar van brucecampbell
Lijkt me toch een interessant filmpje!

avatar van stephan73
Blijkbaar vallen films die rechtstreeks op VHS zijn geschoten me behoorlijk tegen. Ik heb er nog niet zoveel gezien, maar die ik zag kwamen niet boven het gemiddelde. The Ripper is ook een film geschoten op VHS en net als de vorige films ziet het er allemaal slecht uit. Ook zit er totaal geen tempo in.
Gelukkig heeft The Ripper wel Tom Savini (die niet echt goed acteerd) en een aardige portie gore, die de film net boven het gemiddelde weten te trekken.

Aardig filmpje, maar echt niet meer dan dat!

avatar van bladonis
Interessante kijk op het Jack the Ripper fenomeen. Zoals Stephan73 al heeft verteld, ziet het er allemaal niet even sprankelend en levendig uit. De Camcorder-Coppola Crowd wist wél hoe ze een verhaaltje in mekaar moesten draaien, maar níet hoe ze een camera moesten hanteren, of licht moesten gebruiken!...

Toch is het verhaal grappig, en de gore is erg de moeite waard! Want -zoals iedere zichzelf respecterend gorehound weet- Tom Savini is NIET beroemd om zijn acteertalent, maar WEL om zijn geweldige special effecten! Niets groots, of waar een miljoenenbudget voor nodig is, maar mooi klein en lekker ranzig, dat is Tom Savini! Wie kan de exploderende zombie vergeten in Dawn of the Dead (waar ie zelf ook weer een cameo in speelde als 'Machete'!!)? Of de exploderende zombie in Day of the Dead? De 'pijl door Kevin Bacon's keel' in Friday the 13th?De gescalpeerde dames én het exploderende hoofd (ván Tom Savini zélf!) in Maniac? Allemaal op een budget, en allemaal vét!! Hier trouwens niets van dat al. Geen exploderende lijven ditmaal, maar een boel snij-, ontleed- en darmuitrijt-actie. En ook dat is onze Tom wel toevertrouwd.
Hoewel, Stephan73 heeft wel gelijk dat Savini -die náást zijn fx-loopbaan af en toe een vette cultfilmrol neerzet!- niet erg goed uit de verf komt. Dan vind ik 'm toch beter als Sex Machine in From Dusk Till Dawn!! MAAR naast alle andere duidelijke amateurs steekt hij er nog best positief uit, gezien het feit dat ie maar een veredelde cameo heeft!

Al met al een leuke film over een oud en nog steeds inspirerend fenomeen, Jack The Ripper! Nog één opmerking dan: aan welke ringvinger zat die protserige ring nou ook alweer????

avatar van Richard_Voorhees
Ik kwam deze vandaag tegen in de Saturn in Oldenburg (Duitsland). Bij onze oosterburen is hij dus te verkrijgen op DVD. Ik heb hem vanmiddag niet meegenomen, omdat ik erg betwijfelde of hij me die 10 euro waard zou zijn. Ik ga maar eens kijken op ebay of ik hem daar goedkoop kan krijgen.

avatar van Richard_Voorhees
De tweede film van regisseur Christopher Lewis die ik bekeken heb en ik moet eerlijk toegeven dat ik hem best vond meevallen. Ja, aan het camerawerk is soms duidelijk te zien dat dit een SOV film is. Soms zijn er close-ups die net iets té close zijn en in de laatste helft van de film zijn sommige scenes erg donker.
Dit zie je alleen soms ook bij andere horrorfilms uit deze periode die geen SOV's waren, dus dat verraste me ook niet echt.
Het acteerwerk is nog best redelijk. Tom Schreier is best te doen in zijn hoofdrol. Verder komt er nog een lekker fout typetje voorbij in de vorm van Steve (gespeeld door Wade Tower). Steve is één van de studenten van Schreier's personage die in zijn vrije tijd graag horrorfilms kijkt en zo af en toe zijn docent (telefonisch) stalkt.
Het verhaal doet mij wat denken aan "Bridge Through Time". In die film had de geest van Jack the Ripper zich namelijk gekoppeld aan een brokstuk van de London Bridge. In deze film is het echter zijn ring waar zijn geest in lijkt voort te leven. Deze ring zorgt er uiteindelijk voor dat de docent in Jack the Ripper verandert (gespeeld door Tom Savini). Savini leek duidelijk plezier te hebben in zijn rol en zet een redelijk fout personage neer.
Rod Slane verzorgde wederom de muziek en heeft deze keer een wat professioneler klinkende score gemaakt die ik nog best tof en sfeervol vind. Verder zijn de gore effecten ook van een degelijke kwaliteit. Hier kunnen hedendaagse lowbudget horrors nog wat van leren.
De film heeft alleen ook zijn minder sterke kanten. Soms dus het eerder genoemde camerawerk, maar ook de duur van de film speelt parten. Er gebeurd nog redelijk wat en er zijn nog aardig wat wisselingen in sets, waardoor de aandacht er wel bij blijft. In het midden van de film zit er echter een behoorlijk lang stuk waarin er wat minder gebeurd en dat haalt toch de tempo wat uit de film.
Over het algemeen vond ik "The Ripper" nog een best redelijke film, maar ik zou er toch geen tientje voor over hebben.

avatar van perceived
Redelijk gewaardeerd hier op MM. Vond het zelf wat dat betreft een tegenvaller. Niet heel slecht, wél behoorlijk duf.