Windbag the Sailor (1936)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door William Beaudine
met Will Hay, Moore Marriott en Graham Moffatt

Ben Cutlet wordt kapitein van de Rob Roy, maar wordt gezien als een oude windbuil. Zijn bemanning is niet van plan koers te zetten naar Noorwegen, maar hij weet te weinig van navigatie om dit te merken. Als hij het ontdekt is hij het slachtoffer van muiterij en spoelt hij met twee trouwe bemanningsleden aan op een eiland met kannibalen.

avatar van Roger Thornhill
Will Hay (1888-1949), Engelse komiek, begon als variété-artiest in de music-hall-traditie, met als personage de eigenwijze maar incompetente schoolmeester die constant door zijn betweterige leerlingen op de kop wordt gezeten. Maakte in 1934 succesvol de overstap naar de cinema, en speelde tot 1943 in negentien speelfilms.
        Windbag the sailor is vooral interessant omdat dit de eerste film is waarin Hay zijn vaste partners in crime uit deze periode om zich heen heeft verzameld : Graham Moffatt als de brutale dikke jongen en Moore Marriott als de sluwe tandeloze grijsaard (hoewel hij in het echt maar drie jaar ouder dan Hay was). De plot heeft verder weinig om het lijf, als kapitein van een rijnaak is Hay incompetenter dan ooit wanneer hij een oceaanstomer moet besturen, de spraakverwarring ligt voor de hand (“One bell’s gone, sir.” “Gone where?” “Just gone.” “Oh, what a pity. Well, go and get another one.”), de inlanders op het eiland buigen allemaal voor de radio waarvan ze denken dat het een pratende god is, en Albert en Harbottle verdwijnen op het einde goeddeels uit de film, maar gelukkig zakt het tempo nergens in en krijgt Hay geen love interest (zoals overigens in geen enkele van zijn films, een unicum onder filmkomieken?). Kortom, wellicht vooral leuk voor onverbeterlijke fans zoals ik.