Operation Amsterdam (1959)

Verenigd Koninkrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Michael McCarthy
met Peter Finch, Eva Bartok en Tony Britton

Tijdens de Tweede Wereldoorlog trachten de Duitsers een groot aantal ruwe diamanten in handen te krijgen. De ondergrondse in Nederland doet haar uiterste best om deze schatten te redden en krijgt daarbij hulp van een Brits commandoteam. Daarop volgt een kat en muis spel tussen de Nazi's en het verzet, waarbij men uiterst behoedzaam moet zijn omdat men vermoedt dat één van de verzetstrijders een verrader is.

avatar van Jan met de pet
Aardige oorlogsfilm, het zwart wit beeld gaf een speciale sfeer aan de film die het aankijken zeker aan te raden is: 3.0

Ergens te koop?

Jawel, bijv. hier (alleen dan wel regio 1).

Dick2008
Een film met een titel die eigenlijk uitnodigt om te gaan kijken. Na afloop had ik toch wel een beetje het gevoel dat ik het beter niet had kunnen doen.
De actiescenes zien er soms wat goedkoop uit en naarmate de film vordert worden ze ook steeds ongeloofwaardiger. De dramascenes daartegen remmen de film weer regelmatig af. Met soms wat zeurderige scenes, zoals met die diamanthandelaars. 3.0

avatar van Querelle
Spannende actie/oorlogsfilm. Goedkoop en zeurderig vond ik het allerminst. Vond de toestand met die diamanthandelaars juist bijdragen aan de spanning, en ook erg belangrijk voor het verhaal. Was nogal vreemd geweest als ze hadden gezegd: Wil je onze diamanten? Tuurlijk! alsjeblieft!
Nu hadden ze niks om hun leven eventueel mee af te kopen.

Lex Goudsmit is de man die de heren aan het begin van de film aan wal brengt.
De miniromance had niet per se gehoeven.

avatar van Huggy Bear
Interessante oorlogsfilm.
Dat de actiescenes er soms wat goedkoop uitzien ,heeft natuurlijk ook daarmee te maken dat het een film is uit 1959. Men kan / mag dat niet vergelijken met films van nu.
Wat ik ook interssant vond ,is het Amsterdam van toen ( '59 ).
Ik ken Amsterdam redelijk goed ,en vond het boeiend om die herkenbare plaatsen te zien.
De film in zijn totaal ,is het bekijken waard ,maar hoort ( naar mijn mening ) zekerlijk niet tot de top 20 van de betere oorlogfilms. Niet te min . . . een interessante film.

( Wie de film te koop zoekt . . . hij is gemakkelijk te vinden op o.a. Ebay Duitsland )