Il Mulino delle Donne di Pietra (1960)

Alternatieve titels: Mill of the Stone Women | Drops of Blood | De Molen van de Versteende Vrouwen

Italië / Frankrijk
Horror

geregisseerd door Giorgio Ferroni
met Pierre Brice, Scilla Gabel en Wolfgang Preiss

Hans arriveert in een stadje nabij Amsterdam om het verhaal te schrijven van de kluizenaar en beeldhouwer professor Val, die leeft op een eiland in een oude molen. Die molen wordt door de lokale bevolking de Molen van de Stenen Vrouwen genoemd. Hans ontmoet de dochter van de professor en begint gevoelens voor haar te krijgen. Langzaam ontdekt hij dat de professor experimenten uitvoert en dat er steeds meer lokale vrouwen verdwijnen.

avatar van Mac Hammer Fan
Een prachtige sfeervolle gotische horrorfilm van Giorgio Ferroni, van wie ik ook nog NIGHT OF THE DEVILS onthoud. Helemaal in de stijl van Franju's LES YEUX SANS VISAGE en Franco's latere AWFUL DR. ORLOFF. Gefilmd in Holland. Verkrijgbaar op een Franse budget DVD met Italiaanse soundtrack en ook via het Amerikaanse Mondo Macabro. Naar mijn gevoel één van de hoogtepunten van de jaren zestig, vergelijkbaar met de gothics van Bava, Freda en Margheriti.

avatar van Toon1
Deze film valt vooral op door het jaartal waarin het gemaakt is: 1960. Hij lijkt wel tien jaar te vroeg gemaakt. Eveneens opvallend zijn de mooie decors en locaties; de film speelt zich af in Nederland aan het begin van de twintigste eeuw, op het platteland in de plaatselijke woonhuizen en de windmolen. Dit geeft een aparte sfeer. Jammer genoeg is het plot toch wel te gewoontjes en is de film op bepaalde momenten een beetje te saai.

avatar van Richard_Voorhees
Mill of the Stone Women is een film, die in Nederland is gefilmd, gebaseerd op een kort verhaal uit 'Flemish Tales', een boek dat vermoedelijk geschreven is door Pieter van Weigen. Allereerst complimenten door de sfeer die erg goed overkomt. De locatie (een oude windmolen) ademt gewoon een prachtige sfeer uit die perfect bij de film past. Dit is geen film die geschikt is foor mensen die een 'snelle' horrorfilm willen zien of een 'Boe, ik schrik' film. Het tempo ligt erg laag in deze film, maar dat past er perfect bij. De maker heeft waarschijnlijk onderhuidse spanning op willen bouwen, iets dat aardig goed lukt. Ondanks dat sommige dingen nogal voorspelbaar zijn en het verhaal nogal simpel in elkaar steekt, vond ik dit toch een erg genietbare film. Ik kan zelfs wel begrip opbrengen voor de daders en voor één zelfs een soort medelijden. Hierdoor vond ik het einde bijna ontroerend in plaats van geruststellend.

avatar van wendyvortex
Hele fijne gothic horror, met een Nederlands sausje. Het feit dat we in Nederland zitten, valt weliswaar alleen te zien in de (schaarse) buitenopnamen. Mag de pret niet drukken, want het is een zeker voor die tijd redelijk origineel gegeven, film heeft genoeg spanning en mysterie en een fraaie finale.

avatar van alexspyforever
Sfeervolle gothic horrorfilm die mijn aandacht trok toen ik een recensie van wendyvortex las in een challenge. De setting met windmolens is leuk en waar kan je dat beter doen dan in Nederland. Op een gegeven moment is het wel heel duidelijk als in de graftombe enkele gendenkplaatjes te zien zijn in de Nederlandsche taal. Vooral het gedeelte met de wassen beelden was leuk deed me denken aan House of Wax. ook is deze vergelijkbaar met het Franse Les Yeux sans Visage. Helaas ontbreekt deze film een beetje aan echte spanning en een degelijk plot, reden wellicht waarom deze niet erg bekend is. Genietbaar maar had er toch iets meer van verwacht. Vooral de finale valt tegen.