Bello, Onesto, Emigrato Australia Sposerebbe Compaesana Illibata (1971)

Alternatieve titel: A Girl in Australia

Italië / Australië

geregisseerd door Luigi Zampa
met Alberto Sordi, Claudia Cardinale en Riccardo Garrone

Amedio (Alberto Sordi) werkt voor het telefoonbedrijf in een afgelegen gedeelte van Australie. Hij is eenzaam en wil een vrouw, dus bestelt hij een postorder-bruid. De vrouw die hij kiest is de mooie, voormalige prostituee, Carmela (Claudia Cardinale), die met pensioen wil gaan. De foto die hij heeft gestuurd om haar naar Australië te lokken was niet van hem, maar van zijn mooie vriend Giuseppe (Riccardo Garrone).

avatar van Ataloona
Kijk hier wel naar uit, leuk plot en de altijd leuke Claudia

Nog geen Pippo-observaties?

Wat zie ik, nog geen stem van Ataloona voor een film met Sordi en de altijd leuk om te ziene Claudia waarnaar hij nu schijnbaar al een half jaar uitkijkt ? Ach, de lichtzinnigheid van de jeugd...
Enfin, wederom een in Australië spelende film , een co-productie zelfs. Sordi die al 20 jaar ter plaatse- in Bun Bun Ga , inspiratiebron voor Berlusconi blijkbaar- woont , perfect hey, matey kan zeggen en sexueel volslagen is uitgehongerd na zelfs door de lelijkste grietjes ter plaatse te zijn afgewezen. Hij schakelt een priester in die hem in contact brengt met ene Carmela, een Calabrische geitenhoedster van wie de priester en Sordi echter niet weten dat ze in feite geblondeerd en wel rondtippelt in Rome...net zoals Claudia niet weet dat Sordi niet de vriend Giuseppe-Garrone van haar aanstaande is als wie hij zich voorstelt, maar de Amedeo uit de advertentie die hij de foto van Garrone meegaf.
Ik zei dat het hier een co-productie betreft, de Aussies wilden wel een slaatje uit de film slaan en hij is dan ook gelardeerd met vakantiespotjes achtige footage van de kust van Queensland en de achterliggende rimboe, wat dus ook betekent dat Claudia schaars gekleed als een soort junglemeisje door de bush mag dartelen ! Genieten maar, jongens. Haar personage is er ook 1 dat bij haar past, dat van een soort wilde kat die snel klaarstaat om naar een stilletto te grijpen, die ze n.b. gewoon mee had genomen in het vliegtuig. Ze mocht hiervoor dan ook een DDD komen ophalen.
Officieel is het een komedie, maar de film heeft een duidelijk bitter randje in zijn voorstelling van de treurige levens die veel Italiaanse emigranten daar leiden/ leidden, en de figuur van Sordi in den vreemde is hier tragischer en pathetischer dan zijn gebruikelijke, meer opportunische en gewetenloze rollen van dit type.
Het scenario werd mede geschreven door Sordi en zijn vaste medewerker Sonego, net zoals zijn huiscomponist Piccioni hier de score verzorgde. Veteraan Zampa heeft het allemaal capabel geregisseerd.