Mondo Cane 2 (1963)

Alternatieve titels: Mondo Cane No. 2 | Mondo Pazzo

Italië
Documentaire

geregisseerd door Gualtiero Jacopetti en Franco Prosperi

De opvolger van de originele 'shockumentary' met reportages van over de hele wereld. Met wederom reportages van niet allerdaagse gebeurtenissen en personen. Met onder andere een kijkje in een mortuarium, op bezoek bij transseksuelen en een opname van een lynchpartij.

Faces of death maar eerder uitgebracht.
Veel ziekmakende scenes.
Maar nieuwsgierigheid en sensatie boeit de mens.
Soms toch wel weggeken.

avatar van Exploitation
Vandaag gekeken, en vond hem niet zo goed als Mondo Cane 1, hij put een beetje energie uit zijn voorganger, die ik echt beter vond. Maar daarom niet minder interessant. 2,5*

avatar van xangadix
Tsja, hij hoort bij die geweldige Mondo Cane Collection he...

avatar van Mug
Mug
Het vervolg is zo veel leuker en beter, zei ik reeds bij deel 1. Minder dierenmishandelingen (nou ja, minder bloederig), en vooral gericht op hilarische handelingen van de mens zelf, eventjes afgewisseld door wat drama van gemartelde boeddhisten in Vietnam en gemartelde Afrikaanse kindertjes.

De humoristische toon voert de boventoon gelukkig, waardoor het vooral schuddebuikend gedrag vertoont bij deze kijker. Nonsens van een hoog niveau: 3,5*.

avatar van Mac Hammer Fan
Mug schreef:

ik deel jouw mening, Mug, ik vond deel twee ook beter dan deel één.
Er zitten naar mijn gevoel verschillende onvergetelijke beelden in. Een filmisch stijlvolle shockumentary, wat je van veel andere films in dit genre niet kunt zeggen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Hoewel ik vooraf had verwacht dat deel 2 meer van hetzelfde maar dan minder zou zijn is dat niet uitgekomen. Hoewel ik de film ook niet echt beter vind, daarvoor blijft het me wat te onevenwichtig. De scenes naar het einde zijn duidelijk veel minder, hoewel ze wel (iets te) slim gemonteerd zijn. De film is stijlvoller dan deel 1 en zit technisch beter in elkaar, maar mist een beetje het soort nostalgie van deel 1. Hij is wat minder tijdgebonden en dat is ergens ook een nadeel.

Dit deel is cynischer. Dat begint al meteen met de opmerkingen over de Britten in het begin, maar dat zit overal door de film ("in de beschaafde wereld draait het niet om krokodillenvlees maar om seks"). Het vreemde naieve van deel 1 ergens had is helemaal weg.Deze fiilm is consequent is zijn cynisme, waar de toon van deel een nog weleens wisselde.

Ook 3.0*

avatar van mikey
Meer vervelende beelden en rare monologen. Onnodige 'doc'. 1

in het mondo-genre is mondo cane 2 echt wel superveel beter dan mondo cane 1. het is veel gedurfder, bevat meer authenticiteit dan deel 1 en mja het heeft de andere zogenaamde mondo films veel meer bijgebracht van normen en waarden waaraan het genre zich moet houden. maar als je niet hield van de inhoud van deel 1 zul je niet veel hebben aan deel 2, vrees ik. maar als je belang hecht aan de gescheidenis van de film, is mondo cane 2 zeker een must-see.

avatar van alexspyforever
Mijn mening over deel 2 gaat toch in tegen de meerderheid. Voor een shockumentary is deze toch een beetje te luchtig. Ik vond vele gedeeltes meer komisch dan schokkend, terwijl ik bij het origineel toch eerder repulsie voelde. Ook vind ik tekst en uitleg bij veel scènes weinig inspirerend, karig en aan een hoog tempo dat deze niet lang bijblijven. Toch zijn er wel enkele geslaagde scènes die me toch wel hadden schokt of aangegrepen zoals de kinderen die martelingen hadden ondergaan en hun daders in de ogen konden kijken, het eten van levende insecten tussen brood, de vergiftigde vogels en schoonlikken van de trappen van 1 of ander heiligdom. Voor de rest nogal veel hysterie, jolijt en slim gemonteerde gebeurtenissen waarbij ik de echtheid zwaar in twijfel trek.