Mondo Cane (1962)

Alternatieve titels: A Dog's Life | Tales of the Bizarre: Rites, Rituals and Superstitions | Mondo Cane No. 1

Italië
Documentaire

geregisseerd door Paolo Cavara, Gualtiero Jacopetti en Franco Prosperi
met Rossano Brazzi en de stem van Stefano Sibaldi

Mondo Cane vormt de sleutel tot de verklaring van de belangstelling voor het sensationele 'waar-gebeurde', of dat nu een obscure performance-video is waarin de kunstenaar zichzelf verwondt en mismaakt, of 'hier-en-nu' televisiebeelden van rampen en oorlogen. Het leed en de bizarriteit van de ander bevestigt op een geruststellende manier onze gewoonheid en normaliteit.

Deze cult documentaire kent vrij wel iedereen.

Omdat het een van de eerste Mondo films is deze interessant. Je had in de jaren twintig en dertig ook al wel schokkende docu's (met een behoorlijke racistische ondertoon).Tegenwoordig zien we dat soort dingen gewoon op de telly. In de jaren zestig deed het toen controversiele Mondo genre goeie zaken in de bioscopen, nu oogt het allemaal behoorlijk gedateerd en is zeker niet schokkend. Mondo Cane heeft wel een te gekke soundtrack.

avatar van streeter
Zelfs een Oscar-nominatie for de song.

avatar van streeter
Ik vond de klassieke trailer op de nieuwe Mondo DVD box van Blue Underground leuk.
Het ging ongeveer zo:

"Waarom huilen babies als ze geboren worden? Misschien omdat ze teleurgesteld zijn met het hondenleven dat ze net zijn binnengekomen."

Ik zal ook even zeggen, voor degenen die het niet wisten:

Mondo Cane betekent hondenleven

en

Mondo Cane spreek je uit als "Mondo Kaa-nee" en dus niet Cane als in Citizen Kane.

Zoiets als faces of death maar veel eerder uitgebracht.
Nog meer dierenellende.
Minder aansprekend dan Faces of Death

avatar van brucecampbell
nogal braafjes, maar ik had zeker niet meer verwacht van een film uit 1962

avatar van Exploitation
Inderdaat iets braafjes, maar na hem net voor de eerste keer gezien te hebben, heb ik me geen minuut verveeld!
Leuk opgezette, documentaire, waar je soms raar opkijkt van de rituelen van sommige rassen. 3*

5 sterren krijgt deze film van mij, omdat het toen qua originaliteit geniaal was. Prachtige soundtrack, soms ietwat lugubere beelden, maar ja, dan moet je jezelf maar eens afvragen of het niet in scène is gezet. Alles, maar dan ook werkelijk alles aan deze film, kan in scène gezet zijn. Dit kalmeert mijn eigen geweten een beetje

avatar van Mug
Mug
Gezonde dosis maatschappij-kritische humor, afgewisseld door wat misselijkmakende beelden. Mondo Cane 1 is vooral gericht op de shock, en juist daarom zakt het ook in in de tweede helft als de eentonigheid duidelijk wordt en de 'hoofdstukjes' langer en langer worden. Tevens is de Nederlandse dvd van een nog shockerendere kwaliteit als er opeens na een uur twee geluidsbanden (een Frans radioprogramma met mondharmonica-deuntjes hoor je op de achtergrond) door de speakers knallen. Wellicht dat deze irritatie m'n beoordeling beinvloedt. 2,5*. Het vervolg is zo veel leuker en beter.

avatar van Nephilim
Leuke fascinerende documentaire dit ik niet echt schokkend vond mede dankzij het humoristische commentaar.

Maar damn wat hebben ze in hemelsnaam bij Essential Cinema met de audio track gedaan? Halverwege in eens op de achtergrond geluiden die bij een andere film lijken te horen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Interessant, vooral vanwege de tijdsgeest.. Mondo Cane gaat natuurlijk voor de shock en de sensatie. Is hier en daar vrij duidelijk gescript. Lijkt soms wat racistische trekjes te hebben ("Chinezen staan bekend als fysiek lui" pardon?), maar laat en paar momenten later glashard Amerikaanse toeristen op Hawaii zien die zich vergapen een vercommercialiseerde, verwaterde versie van iets wat ooit authentiek was en dan denken cultuur te zien. Ik hoop dat het commentaar bij de katholieke papoea's ironisch was trouwens.

Inmiddels gaan we voor dit soort vergapen aan de wereld niet meer naar de bios. Internet is vergeven van filmpjes die tig keer zo schokkend zijn als Mondo Cane, daarvoor was er al reality TV en daarvoor werd Mondo Cane in de jaren erna links en rechts flink ingehaald met allerlei (pseudo)documentaires op video en in de bios. Niet in het minst door latere films van dezelfde makers Echt schokkend is het eigenlijk al heel lang niet meer.En dat geeft deze film meteen een nostalgisch tintje.

De soundtrack is ondanks de belabberde geluidskwaliteit (zie boven) van de Nederlandse DVD bij vlagen geweldig. De docu an sich nogal aan de lange kant, vaak nogal makkelijk en maar bij vlagen echt interessant, te weinig om echt een hoog punt te geven. Maar toch een historisch interessante film.

avatar van mikey
Naar het schijnt de eerste sjok doc. Verschillende culturen worden belicht en vergeleken met onze westerse beschaving. De items zijn: Hoe om te gaan met dood? Verschillende schranspartijen over de gehele wereld. Wilde en blote vrouwen. Ondersteund door cynisch commentaar, maar wordt niet door de beelden ondersteund (zoals vaker in dit soort spul). Mooie muziek inderdaad.. tja verder eigenlijk geen ene moer aan, en het idee achter deze film is me ook ontgaan. 1*

Schitterende Poolse poster

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Die is zò mooi, dat verdient de film haast niet.

avatar van stephan73
Amerikaanse poster geplaatst!

avatar van Mac Hammer Fan
stephan73 schreef:
Amerikaanse poster geplaatst!

Die vind ik nog beter dan de Poolse. Mooi!
Wat de film betreft, vind ik - net als Mug - Jacopetti's vervolg "Mondo Cane 2" beter dan deel 1. Maar Mondo Cane 1 won wel één David di Donatello Award en kreeg nog 3 Nominaties, waaronder één voor de Gouden Palm en voor een Oscar.
Als shockumentary kan je dit niet vergelijken met bvb "Faces of Death". Jacopetti beschikt over meer filmisch talent en heeft in tegenstelling tot zijn talloze imitators wel stijl, ook als hij grofheden aan de man brengt.

avatar van stephan73
Dit moest in 1962 een enorme sensatie zijn geweest. Een documentaire waarin de ene na de andere "schokkende" scene voorbijtrekt. Zonder een duidelijke rode draad worden (voornamelijk) dieren gemarteld of geslacht, pijnigen mensen zichzelf en worden de meest markante "exotische" curiositeiten getoond.
Nu komt dit allemaal nogal tam over (met uitzondering van de beelden waarin Gurka soldaten diversen stieren onthoofden) en heeft het een groot deel van zijn shock-factor verloren.

Vandaag de dag kijk ik naar dit soort docu's om te zien hoe men toen naar alles wat anders is keek. Terwijl één van de leukste scene's gewoon bij onze Oosterburen (dronken bewoners van de stad Hamburg) te zien was.

Alles bij elkaar was dit zeker de moeite waard, maar meer dan 3 sterren kan ik het niet geven!

avatar van FatMike
Ondanks het verlies van z'n kracht in confronteren en shockeren
is Mondo Cane fantastisch om te zien.
Een fragmentarische reeks aan beelden waarbij religie, cultuur,
seks en geweld centraal staan.
Dit alles met een voice-over die het hoe, waar en waarom
tot in detail uitlegt. Alles is "echt", niets is in scene gezet!
De begeleidende score is fantastisch!

De hoogtepunten waren o.a. een nachtje doorhalen in Hamburg
met een aantal ontzettend aantrekkelijke mensen en
het jaarlijks terugkerende evenement vanloslopende stieren ergens in portugal.

4 Sterren!

avatar van psycholamp
Aparte docu, waarbij het dierenleed misschien het meest schokkende is, afgewisseld met beelden van naakte meisjes met een buffet op hun lichaam en naakte mannen die door een huis paraderen. Droog, waarschijnlijk komisch bedoeld, commentaar erbij en dan is ie afgelopen. Ik vond er maar weinig aan, misschien nog een keer kijken, want het is alweer een tijdje geleden.

avatar van Die Hard,Willis
De eerste Mondo film van Jacopetti, Mondo Cane is eigenlijk de grote doorbraak geworden in de Mondo films. Mondo Cane is een braaf maar ontzettend interessant portret van verschillende kanten van het leven. Niet alleen maar geweld, maar ook plezier. Wat ik ook erg sterk vond was om te zien waar mensen toe in staat zijn eigenlijk door hoe naief ze zijn.

Braaf natuurlijk, maar ontzettend interessant. Ook veel beter dan de Mondo films van tegenwoordig, denk aan films als Traces Of Death (die ik ook gezien heb) en Faces Of Gore.

ik kijk zeer uit naar de boxset. deel 1 en 2 heb ik ook al gezien. spannend hoe goodbye en goodbye uncle tom en women of the world zullen zijn

avatar van otherfool
Curiositeit, deze exploitation documentaire klassieker. Of: hoe een film tegelijkertijd weinig interessant en onmisbaar kan zijn. 2,5*.

avatar van FillumGek
Werd in de jaren '60 waarschijnlijk als erg schokkend ervaren, maar anno 2015 weet het nog amper indruk te maken. Door de komst van het internet is er de toegang tot duizenden filmpjes die gruwelijker zijn, mocht je er trek in hebben. Toch was ik wel nieuwsgierig na het lezen van de reacties.

De documentaire bestaat puur uit scenes die elkaar zonder enige connectie opvolgen. Daarbij worden een paar zinnetjes gesproken die verder weinig boeiende info bevatten. Het verbaasd me dat iedereen de muziek de hemel in prijst, en het zal wel aan mij liggen aangezien Ortolani ook voor een Oscar was genomineerd, maar na de zoveelste herrie geproduceerd door een circusorkest on steroids kon ik mijn trommelvliezen van het bijzettafeltje pakken.

De beelden kan ik eigenlijk in drie categoriëen verdelen. Eerst is daar het dierenleed. Behoorlijk aanwezig en nooit leuk om te zien. Daarna komen de vele verschillende volksstammen met tandenstokers door hun neus en tieten tot aan de knieën. De rituelen zijn fascinerend en onbegrijpelijk te gelijk. En dan heb je nog een hoeveelheid aan genante beelden van enorm debiele mensen.

Jammer is dat de vaart in het eerste deel er naar verloop van tijd wordt uitgehaald waardoor je te lang naar vage shit zit te kijken. Mondo Cane is soms interessant, maar zeker ook net zo vaak niet. We leven in elk geval in een wazige wereld, al was dat natuurlijk al duidelijk.

avatar van Herculaas
Een opeenvolging van scènes die men in 1962 ongetwijfeld schokkend en bizar vond, voorzien van droogkomisch en vaak wat neerbuigend commentaar. Naar huidige maatstaven vrij tam, maar leuk als historisch curiosum.

avatar van alexspyforever
Zoals anderen al aangaven is dit nu niet meer zo schokkend als 50 jaar geleden al blijft het dierenleed niet altijd even aangenaam om naar te kijken (dierenrechtenorganisaties zouden het vertonen van dit materiaal ook meteen afkeuren). Ik had deze vroeger als tiener al gezien en een aantal zaken herinnerde ik me nog zoals het massaal afmaken van de varkens door een primitieve stam in Afrika, de dronken Duitsers die de day after door de straten strompelen. Enkele zaken hoorde er niet meteen in thuis zoals het bezoek van de 3de leeftijd aan Hawaii dat allesbehalve authentiek overkwam en dan het gedeelte van de missionarissen op het einde. Het blijft wel amusanter dan het latere Faces of Death dat m.i. erg goedkoop in elkaar was gebokst.