Great Expectations (1998)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Alfonso Cuarón
met Ethan Hawke, Gwyneth Paltrow en Robert De Niro

Finn Bell, een jongen van niet al te rijke komaf, wordt als 10-jarige verliefd op de rijke Estella. Ze verliezen elkaar uit het oog, maar komen elkaar jaren later weer tegen in New York. Finn is inmiddels, met financiële hulp van een onbekende, een succesvol schilder. De film is een moderne versie van het boek van Charles Dickens.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
De levensloop van Finn en Estella, en de liefde tussen de twee, is een beetje de rode draad in de film. Dat is eigenlijk ook de kracht van de film, samen met een paar prachtige shots. Er wordt echter in de tweede helft van de film een verhaallijn met Robert De Niro aangesneden, die ik totaal overbodig vond. Het verpestte bijna de film voor me, maar ik houd het toch op drie sterren.

De (zwart-wit) versie van David Lean is bloedstollend mooi. Deze hoef ik dus niet te zien.

avatar van Stephan
Erg goed camerawerk. Paltrow op haar mooist. Dat laatste zou Jos2 toch moeten aanspreken!

Inderdaad, paltrow op haar mooist, ziet er totaal anders uit dan in bijvoorbeeld sliding doors. Ook een goede film trouwens. Vond deze ook erg boeiend en herkenbaar.

avatar van SzJoowNiejCah
Dat stuk met Robert De Niro in de 2e helft was zekers jammer, maar eind goed al goed vind ik 't ook zkrz wel 'n 3,5 sterren waard.. G'woon 'n lekkere film ook namelijk!

SzJoowNiejCah schreef:

Waarom? Dat hoorde juist bij het verhaal!

Een prachtige sfeer en score zit in deze film. Ethan Hawke op zijn charmantst en Gwyneth op haar mooist. Mooi update van het originele verhaal. Klasse. 4*

ik vond dit ook een prachtige film. Mooi gefilmd en blijft tot het einde boeiend

idd heel mooie film ..leuke sfeer..

jordy* Er wordt echter in de tweede helft van de film een verhaallijn met Robert De Niro aangesneden, die ik totaal overbodig vond

in tegendeel ..het past net perfect want doordat gebeurt komt de 'waarheid' naar bove die je eigenlijk al wist maar toch..ik vind et zeker niet ongepast of overbodig..anders zou het net te eentoonig kunne zijn en de niro bvrengt er dan weer een 'verassing' in zeg maar..

avatar van Zavo
De Niro is één van de weinige lichtpuntjes in deze verder erg saaie film. Cuaron is een getalenteerd regisseur, de film is mooi gemaakt, maar met zo'n slecht script en middelmatige acteurs (op De Niro na) kon dit eigenlijk nooit wat worden.

avatar van musicfriek
Prachtige film en hoezo middelmatige acteurs??? Gwyneth en Ethan spelen echt fantastisch! Vooral de close-ups vind ik mooi gedaan. Aan het einde van de film zit je helemaal met een brok in je keel en dan is een film voor mij geslaagd 4,5*

bij south park is hier een aflevering van gemaakt, die is cool

Deze film is zeer mooi, maar bijlange nog niet zo goed als het origineel. Wel heeft het me laten kennismaken met een heleboel goede acteurs.

Prachtige film, vooral de stijl, waarbij zelfs het logo op een koffiebekertje of pakje sigaretten in stijl en kleur is, daarom alleen al zou je de film nog eens moeten zien. Het verhaal is romantisch, de interessante personages ontwikkelen zich door schade en schande. Diverse cirkels komen rond, zoals de gevangene die geholpen wordt en weer een ander kan helpen, de gefrustreerde die door het uiten van de gevoelde onvrede wederom andere personen op dezelfde wijze frustreert.
Ik was geboeid, geroerd en vond de beleving van liefde, ondanks afstandelijkheid, heel sensueel.
Een 4,0.

Twee jaar later...., verhoogd naar 4.5 na het zien van de versie uit 1946, ook fraai doch die vind ik gedateerd, te druk en te vol en totaal niet romantisch.

Ten eerste is deze film een van mijn lievelingsfilms en ten tweede vind ik de cinematografie onder leiding van Emmanuel Lubezki echt prachtig. Ook de achtergronden, kleding, acteren en sfeer vind ik allemaal geweldig.

Deze week heb ik er weer gedeeltes van gezien, via YouTube
En het raakte mij weer even zeer, echt ongelofelijk qua sfeer en uitvoering.
De schoonheid vind ik onbeschrijfelijk en de uitgebeelde emoties eveneens.
Vandaar verhoging naar 5* en ik kan zelfs nu wel zeggen dat het mijn nummer 1 is.

avatar van knusse stoel
Sommigen zijn lyrisch over deze film en dat is dan ook de aanleiding om deze aan te schaffen en binnenkort eens te zien of ikzelf ook lyrisch wordt over deze film.

avatar van K. V.
Deze was op tv en me er eens aan gewaagd. 'k wist eigenlijk niet wat te verwachten, maar 'k vond het wel een goeie film.en ook wel een boeiend verhaal. Je weet natuurlijk wel hoe het gaat eindigen, maar storend vond 'k het niet.
Ook de cast deed het prima en de film zag er goed uit.
'k vond het wel eens het bekijken waard.

Was wel eens benieuwd naar deze film, al waren mijn verwachtingen niet erg hoog.
Maar hij is me beter bevallen dan ik ooit had verwacht.
Mooie film si het met een goed verhaal en puike vertolkingen.