Les Noces Barbares (1987)

België / Frankrijk

geregisseerd door Marion Hänsel
met Marianne Basler, Thierry Frémont en Yves Cotton

Nicole, een ongehuwde moeder trouwt met de oudere Micho. Micho heeft aanvaard om Ludo, haar zoon, te adopteren. Ludo is de zondebok van Tatave, de eerste zoon van Micho en het bevoorrechte doelwit van zijn onderwijzer. De communicatie tussen Ludo en zijn moeder is onbestaande. Ze vertrouwt hem toe aan een instelling voor achterlijke personen.

avatar van Boenga
Zwaar psychologisch drama.

Een lange, vrij saaie intro, waarbij je als kijker met vraagtekens blijft zitten over waar het nu eigenlijk om draait. En met bovendien, vooral in het begin met de jonge Ludo die op zolder woont, een wat surrealistisch sfeertje; iets waar ik niet echt voor open sta.

Het verhaal wordt gezien door de ogen van Ludo, een zwakbegaafde jongen, aan zijn moeder gehecht, maar door haar verstoten omdat hij het 'resultaat' is van een (groeps)verkrachting.

Heel hard, heel droevig, maar ook weer onecht: waarom bijvoorbeeld ageert de stiefvader niet ? Niet naar Ludo toe - hoe hij behandeld wordt door z'n moeder, het feit dat hij in een instelling geplaatst wordt; en niet naar (het trauma van) Nicole toe.
Allicht was dat voor de regisseur (en de schrijver van het boek) niet het doel: geen duiding bij de situatie, het gaat alleen om Ludo.

En het zijn dan meteen ook de twee acteurs, zowel het kind, als de jong volwassen Ludo, die de film toch het bekijken waard maken. Vooral Thierry Frémont is heel erg sterk: hij is de realiteit binnen het surrealisme.

Pakkend einde - al had mijn buikgevoel het zien aankomen.

3,5* - dat is best veel wanneer ik m'n eigen commentaar hier herbekijk. Maar die Thierry...