Salem's Lot (2004)

Alternatieve titel: Salem's Lot

Horror / Thriller
181 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Mikael Salomon
met Rob Lowe, Donald Sutherland en Rutger Hauer

Journalist Ben Mears keert terug naar zijn geboortestad om het mysterie van een huis, waar hij als jongetje een vreselijk drama heeft meegemaakt, te onderzoeken. Maar bij aankomst in de stad blijkt het huis nieuwe bewoners te hebben die niet voor honderd procent te vertrouwen zijn.

avatar van BoordAppel
Stukken beter dan de verfilming van Tobe Hooper. Deze versie sluit beter aan bij het boek van King en in dit geval is dat een goede keuze geweest. Er zijn meer zijlijntjes te vinden maar die voegen in de meeste gevallen ook echt wat toe. In de '79 versie is dat niet het geval. Door het wat uitgebreider vertelde verhaal krijg je ook echt het idee dat het dorp uit elkaar lijkt te vallen en dat de greep van Barlow (die gelukkig meer lijkt op zijn equivalent uit het boek) op Salem's Lot steeds sterker wordt. De effecten zijn ook een stuk beter, geen amateuristische rotzooi dit keer.

Wel erg jammer dat ze het nodig vonden om van Callahan een bad guy te maken, een nogal nutteloze verandering. Ook jammer van de voice over van Rob Low. Nu is hij sowieso maar een matig acteur maar dat voice overwerk moet hij maar aan anderen over laten.

avatar van moviemeterman
Spoiler alleen lezen als je the dark tower nog niet gelezen hebt:
Vaar Callahan een bad guy???
Dark tower fans beware! Zo zonde.
Zal wel een parallelle wereld zijn waar wij in leven ....

ik heb mijn stem verhoogd. want heb de film net weer gezien. ik vond dat ie toch meer punten verdiende. dan dat ik had gegeven. ik vind het een hele goeie stephen king verfilming. en remake.de ouwe heb ik nooit gezien.

charmed one schreef:

En daar ligt juist de oorzaak van je veel te hoge waardering. Deze remake (of eerder gezegd, godslastering) is een ramp. Lowe is nietszeggend als Mears, Sutherland en Hauer totale miscasts, en de digitale effecten zijn de definitieve doodsteek. naar wat ik gehoord had, was Stephen King niet tevreden over de oude remake en wilde een, naar zijn mening, betere. En we weten allemaal hoe slecht de remake van The Shining was. King kan het het maken van films beter aan de goeden overlaten want dit was echt een aanfluiting. 1,0

Niet veel beter dan de originele serie.

Visueel ziet het er iets beter uit (al hangt de film wel erg vaak tussen werkende en gewoon compleet kitscherige kleurenfiltertjes), maar daarmee is het meeste ook wel gezegd.

Lowe is echt een dramatisch slecht acteur, z'n voice over werk ik zo mogelijk nog droeviger. Enkele bijrolletjes zijn wel aardig ingevuld (Callahan en Straker), de rest is niet al te beste vulling.

Drie uur is ook gewoon wat te lang voor een serie als deze. Ofwel gooi je er goeie acteurs en wat meer geld tegenaan, om zo het dorpje helemaal tot leven te wekken, maar 180 minuten van dit soort wat goedkope ongein werkt gewoon niet.

Best wel jammer want het potentieel is er wel, een serie als Storm of the Century doet het dan nog altijd stukken beter, het komt er alleen niet uit hier. Gemiste kans (alweer), King heeft maar weinig geluk met z'n verfilmingen.

avatar van m1chel
Verassend goeie remake zeg.

avatar van candymancandyman
Het origineel was beter maar deze remake was ook niet verkeerd. Leuk.

avatar van K. V.
Ondanks de nogal lange duur van de film verveelde hij niet, al is het niet echt een film dat 'k nog eens wil terug zien. Daarvoor was hij niet speciaal genoeg.
Wel leuk dat er enkele verwijzingen naar andere films/boeken van Stephen King in zaten: zo zat er tijdens de karaoke het liedje "Stand By Me" (deze is trouwens heel goed verfilmd) en zat er een hond in die "Cujo" heette (ook een boek/film over een gevaarlijke hond ).
Wat 'k wel niet verstond, dat ze de ene keer het Stadje Jerusalem's Lot noemden en de andere keer Salem's lot
Goed voor een keer, maar niet meer.

avatar van akira124
Nog best spannend en erg sfeervol. Daarbij komt ook nog eens een goede soundtrack en een aardige cast.. Een dikke voldoende!

avatar van anva69
charmed one schreef:

Als je de oude versie niet gezien hebt heb je eindelijk niets gemist!

K. V. schreef:

Salem's Lot is een verkorting van Jerusalem's Lot

verder mijdt ik SK films liever tenzij het echte parels zijn, zoals Green Mile, Shawshank of Misery (!)

avatar van K. V.
BosmaniaK schreef:

Salem's Lot is een verkorting van Jerusalem's Lot

Dank je wel.

avatar van knusse stoel
Nadat we deze film voor de 2e maal hebben bekeken in de afgelopen 9 jaar, was de hernieuwde kennismaking toch een plezierige. Een prima film die echt niet te lang is als je van dit genre houdt. Het was al eerder opgevallen maar dit keer opnieuw: heel veel steracteurs spelen een rol(letje) in deze film, waaronder onze Nederlandse acteur Rutger Hauer die vroeger bij mij om de hoek woonde. (Rottevalle)

avatar van Left4Dead
BosmaniaK schreef:

Nou in principe ben ik het eens met je maar, zoals je al voelt aankomen, niet helemaal. Er zijn toch nóg wel een paar boeken die leuk, ik schrijf leuk, verfilmd zijn. Ik ga deze nu eens beleven, of in één keer (3 uur werk) of in delen. Ben benieuwd, er zijn floppen van SK-verfilmingen en ook leuk werk te vinden. Onder welke noemer deze valt is afwachten.

avatar van Left4Dead
Vooruit 3**. Beetje standaard verhaal van King, iemand gaat na jaren weer terug naar zijn geboorteplaats. Daar heeft hij destijds een trauma opgelopen en natuurlijk keert het kwaad ook meteen terug.

Daarnaast is de regie bij veel King-verfilmingen nogal slecht te noemen, laat staan hoe traag het script vaak werkt. Ook hier is dat de achilleshiel. Daar de film best nog een prima cast heeft is het jammer dat er maar weinig mee gedaan is.

Drie uur beeldmateriaal wat met de helft ingekort had kunnen worden. Het is niet dat ik me enorm verveeld heb met dit verhaal maar waarom zo lang maken. Het voordeel daarvan is dat de personages wel tijd krijgen om hun verhaal te doen.

Dun verhaal, slappe regie en script. Beeld- en geluid ook niet bijster te noemen, de soundtrack was redelijk. Daarom kom ik niet verder dan 3**, een 6.5/10. Wel weer tevreden om Hauer en Sutherland te zien, twee toppers.

super stephen king verfilming.ik heb hem al een paar keer gezien.maar hij blijft goed.