The Maggie (1954)

Alternatieve titel: High and Dry

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Alexander Mackendrick
met Paul Douglas, Alex Mackenzie en James Copeland

Mactaggart is kapitein van het oude kolenschip The Maggie. Hij en zijn trouwe bemanning zitten erg verlegen om werk. Als de kans zich voordoet om waardevolle meubelen te vervoeren voor de rijke Amerikaanse zakenman Marshall schuwt de kapitein een paar leugentjes niet. Wanneer Marshall ontdekt dat The Maggie als schip zijn reputatie kan beschadigen, stelt hij alles in het werk om de lading van het schip te krijgen.

Komedie rond een een aftands schip - een "puffer" wordt het smalend genoemd - en zijn even aftandse, maar niet zo domme bemanning.
Slachtoffer van de fratsen van deze zeerobs is een rijke Amerikaanse zakenman en meteen worden de tegenstellingen tussen de Amerikaanse en de Europese - beter gezegd "Schotse" - aard scherp gesteld. Hilarisch hoe ze hem telkens voor schut zetten, hoe ze hem overdonderen met nagenoeg onuitspreekbare namen van Schotse (ze zullen wel niet bestaan) vissersdorpjes op hun ontraceerbare routes en hoe ze incidenten uitlokken (centen zijn belangrijk, niet).
Te genieten valt er zeker van de pittoresk wit-zwarte beeldvormingen.
Regisseur Alex Mackendrick kon me steeds bekoren, zeker met het weergaloze "The Ladykillers" van een jaar later. "The Maggie" haalt dat niveau wel niet, maar voor iemand die van dergelijke flegmatieke Britse films houdt, is hij zeker genietbaar.

avatar van BlueJudaskiss
Er blijft een grapje door mijn hoofd spoken: 'The Maggie, is dat de vrouwelijke versie van The Meg?'. Sorry, ik zit hier te lachen om mijn eigen grapje.