Liam (2000)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Frankrijk

geregisseerd door Stephen Frears
met Ian Hart, Claire Hackett en Anthony Borrows

Wanneer een scheepshaven sluit, verliest de vader van Liam en Teresa zijn werk. Liam is 8 jaar en krijgt al veel kerkgeweld in zijn richting. Teresa heeft werk als een bediende bij een Joodse familie, die de gesloten scheepshaven bezit. De dame van dat huis heeft een affaire. Liam stottert enorm en zijn vader komt ook erg in de problemen.

avatar van lorelei
gewoon een mooie film. Echt zo'n engelse film. Ik ergerde me wel aan die Liam met z'n spraakgebrek.
Ian Hart z'n zoon speelt ook mee, als de zoon van Ian!
Ik dacht al wat lijkt die gozer op hem.

avatar van Flipman
Geweldige film, mooi, stijlvol, goed geacteerd, sferisch ook erg goed en je weet niks teveel als je de synopsis van de film leest, want er gebeurt erg veel met se karakters, zowel gezamenlijk als afzonderlijk.

avatar van Freud
Een sympathieke film inderdaad. Geen meesterwerk maar wel charmant, met één echt schitterende scene die het gemiddelde naar 3.5 optrekt.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Mooie film die twee thema's knap aan elkaar weet te koppelen. Sfeervol en met een paar fraaie rollen. Het einde is me net iets tè. Ik vond de scenes die meer met de worsteling van Liam met katholieke geloof te maken hadden het sterkst. De manier waarop het wordt voorgesteld als iets dat ver boven het dat kleine jochie uitstijgt was fraai.

neo (crew)
De achtergrond en stijdsgeest is uitermate goed in de film te vinden. Moest zelf enorm lachen om de scene waarin Liam zingend ging biechten. Overigens is zingen volgens mij de enige manier waarop hij duidelijk kon communiceren 3.5 sterren

avatar van 93.9
Aardige film.
Helaas raakte de film me nergens en kwam alles iets wat oppervlakkig over.
3 sterren.

avatar van Querelle
Aparte, levendige film die de vergelijking met Angela`s Ashes, maar ook met die Blechtrommel oproept. Het einde is bijzonder heftig, maar had wat beter of langer uitgewerkt mogen worden.

avatar van Huggy Bear
Mooie typisch Engelse film ,vooral de sfeer komt goed over ,ie mocht gerust een half uur langer duren. Het einde kwam voor mij te onverwachts ,en ik had zo 'n gevoel van dat de film niet af is / was.

Vooral de problematiek van de stotterende Liam werd goed in beeld gebracht. Stotterende kinderen oefenen vaak dat we ze moeten zeggen ,door vooraf de woorden in te oefenen door het steeds luidop uit te spreken en dit x aantal keer te herhalen ,desondanks zullen ze in 99,99 % van de gevallen waarop ze het effectief moeten zeggen toch stotteren. Of krijgen zelfs geen woord over de lippen. Ook dat Liam zingt tijdens het biechten ,is misschien lachwekkend voor mensen die geen kennis hebben over het stotteren ,maar zingen ( heeft met de manier van uitademen tijdens het spreken te maken ) is een manier om vloeiender te spreken.

avatar van Phantasm
Redelijk familiedrama, leuk om een keertje gezien te hebben.

avatar van knusse stoel
Mooie film en een toch indrukwekkend verhaal, zoals waarschijnlijk velen het in die tijd hebben beleefd. Blij dat deze rangen en standen enigzins in onze samenleving zijn verdwenen.