Le Guignolo (1980)

Frankrijk / Italië
Komedie / Actie

geregisseerd door Georges Lautner
met Jean-Paul Belmondo, Mirella D'Angelo en Michel Galabru

Alexandre Dupré (Jean-Paul Belmondo) is een charlatan, die zonder het te weten in het bezit komt van een belangrijke micro-film. Pas als er in zijn omgeving slachtoffers vallen, komt hij erachter dat ook hij in gevaar is. Behalve de Franse geheime dienst, zitten er ook enkele gangsters achter Alexandre en de micro-film aan.

avatar van Betamax
Ik vond het een aardige Belmondo film.
Niet één van zijn beste maar gewoon leuk.

avatar van thunderball
Zojuist deze weer eens bekeken.
Geinige actie/comedy met een Belmondo -hoewel ietswat op automatische piloot- toch veelal hilarisch op dreef (en dus in de ogen van de serieuze critici onuitstaanbaar).

Verhaaltje stelt niks voor en is feitelijk te absurd voor woorden, maar onze vrolijke vriend weet dat met zijn onuitputtelijke charmes en lef te verdoezelen.
Nergens serieus te nemen, maar een leuke tijdpassering.

Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van citybird
Redelijk frivole film die in versneld tempo van de ene, al dan niet grappige, situatie naar de andere gaat. Film kijkt wel lekker weg maar kon me nooit 100% boeien. Voor de Belgen en andere liefhebbers onder ons de sfeermuziek wordt overigens deels verzorgd door Toots Thielemans.

Lautner maakt een actie-komedie rond wereldberoemde JPB.
Voor het verhaaltje moet ge het niet doen, maar als ontspanning is het toch nog eens prettig kijken naar het zelfverzekerd gedoe van Jean-Paul. Charmes en uitstraling heeft hij genoeg, sukses bij de dames zeker, geknipt voor actiescènes en verdraagt best een komische situatie waarbij hij het slachtoffer is. Maar wees gerust op het einde is hij bij de winners.
Kenmerkend voor dergelijke filmpjes is dat ge van in de beginne weet dat het niet au serieux te nemen is, dat er een dikke portie overdrijving in zit maar dat het nooit echt gewelddadig wordt en het intrige doorgaans in de humorsector blijft.