Ru Lai Shen Zhang (1982)

Hongkong
Actie / Fantasy

geregisseerd door Taylor Wong
met Derek Yee, Alex Man en Candice Yu

Long Jianfei, een vreugdeloze man, raakt zwaar gewond wanneer hij de verloofde van zijn voormalige vriend aanvalt. Hij wordt echter net op tijd gered door de 'Buddha's Palm' meester 'Flaming Cloud Devil', die Long de acht technieken van 'Buddha's Palm' leert.

Leuk!

Dit is meer mijn type Shaw Bros film. Doet wat denken aan Zu Warriors, voelt vooral aan als een verre voorloper van de Chinese Ghost Story/Odyssey films. Een scheut martial arts met héél wat fantasy.

Maar wat deze film vooral kenmerkt is de belachelijke rotvaart. De film scheurt echt van plot point naar plot point, soms met enkele zinnetjes tussendoor. Overal is er actie, en wanneer die er niet is zorgt het drukke camerawerk en de zenuwachtige editing ervoor dat het actievol lijkt.

Effecten zijn veelal opgetekend, oogt serieus ouderwets maar het wordt met zoveel overgave gedaan dat het best aanstekelijk werkt. Intro met de animatieframes mocht er ook zijn trouwens. Qua montage is deze film z'n tijd ver vooruit.

Het is allemaal erg luchtig en extreem vluchtig. Dat maakt dat het plot soms wat lastig te volgen is, maar ook dat maakt deel uit van de charme. Was alweer even geleden dat ik een martial arts film als deze gezien had, ze zijn volgens mij ook niet al te dik bezaait, maar deze is een film die een grotere cultaanhang verdient. Genieten!

avatar van Grindhouse62
Onderhond schreef:
Voelt vooral aan als een verre voorloper van de Chinese Ghost Story/Odyssey films. Een scheut martial arts met héél wat fantasy.

Hier kan ik mij in vinden. Buddha's Palm is een vermakelijke film, zeker voor de genreliefhebbers, maar ik vons zelf de Chinese Ghost Story films beter. Maar ik heb mij gisteravond laat met Buddha's Palm prima vermaakt. Het is een actievolle martial arts fantasy film, met luchtig verhaal en enkele goede gevechten. Een 3.0+