Bella Bettien (2002)

Nederland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Hans Pos
met Thekla Reuten, Kim van Kooten en Thom Hoffman

Bettien, een leuk en spontaan meisje, staat op het punt om met haar vriendje Paul een eigen zaak te beginnen in het Spaanse Mallorca. Hun plan wordt echter wreed verstoord. Maar Bettien is vastbesloten om de droom uit te laten komen. Ze vertrekt helemaal alleen naar Mallorca en verlaat alles wat haar lief is. In Mallorca maakt ze kennis met een nieuwe wereld, de jetset, een voor haar onbereikbare wereld. Maar wel erg intrigerend. Toch blijkt die wereld helemaal niet zo onbereikbaar te zijn, wanneer ze een zekere Alberto Morientes ontmoet, die haar introduceert in leven vol glitter en glamour. Wanneer Alberto door omstandigheden Mallorca moet verlaten, moet ze noodgedwongen mee naar Colombia.

Wat een bedroevend slecht verhaal. Heel ongeloofwaardig, alle goede bedoelingen ten spijt.
Kansloos, om met zo'n scenario een goede film te maken. 1*

Regisseur Hans Pos heeft met een bescheiden budget een goede prestatie neergezet. Het toch wonderlijke verhaal (een Nederlandse in Maffialand) wordt kracht bijgezet door mooie shots en scenes. Goede acteerprestaties, vooral Thekla Reuten speelt haar rol overtuigend. Al met al heb ik me zeer vermaakt tijdens het kijken naar deze film. 3.5*

Vond deze film erg vermakelijk. Het fascinerende verhaal over een vrouw (bijna) aan de top in de mannenwereld boeide me van begin tot eind en ik stoorde me dan ook nauwelijks aan de ongeloofwaardigheid van het verhaal (als dat er al was). Thekla Reuten zet trouwens de rol van Bertien M. erg goed neer (dit was ook één van de betere rollen uit de film).

Het allerbeste in deze wat trage low budgetfilm is de rol van Thekla Reuten; het verhaal maakt nieuwsgierig en wil de zwarte kant van de misdaad laten zien, maar zit barstensvol cliché's en de dialogen hadden meer volwassen gekund.

avatar van blurp194
Wat onduidelijk gedraai tussen een documentaire (want 'waar gebeurd') en een misdaadfilm. En daarbij wordt het toch niet echt spannend. En die hele Bettien komt ook niet heel erg uit de verf, meer dan een beetje blond doen en trutten met haar vriendinnetje komt er eigenlijk niet langs. Net zoals de drugsbazen ook wat plat blijven.

Van het ongelofelijke verhaal krijgen we een heleboel niet te zien, is de korte samenvatting daarmee.

Heel aardige film met een pakkend verhaal over de misdaadcarrière van de Haarlemse Bettien Martens in de internationale drugsmaffia. Met verve geeft de sterk acterende look-a-like Thekla Reuten de titelrol een sexy uitstraling. Verbazingwekkend om te zien hoe een levensgenieter binnen het onderwereldmilieu carrière weet te maken.
Geen topper, maar best te pruimen.