Strike! (1998)

Alternatieve titels: All I Wanna Do | Girl Power!

Canada / Italië / Verenigde Staten

geregisseerd door Sarah Kernochan
met Kirsten Dunst, Rachael Leigh Cook en Heather Matarazzo

Het is 1963. Odette "Odie" Sinclair (Gaby Hoffmann) is een rebelse tiener met de bedenkelijke ambitie om haar maagdelijkheid te verliezen en dit liefst zo snel mogelijk. Haar ouders sturen haar voor alle veiligheid naar een strenge "all girl" kostschool. Odette's wereld lijkt in elkaar te storten, maar al gauw raakt ze bevriend met boezemvriendinnen Verina (Kirsten Dunst), Tinka (Monica Keena), Theresa (Heather Matarazzo) en Maureen (Merritt Wever). Dit exclusief vriendengroepje heeft lak aan alles wat naar gezag ruikt. Ze leven zich volledig uit zonder dat ze ooit nog aan jongens hoeven te denken. Wanneer een fusie met de jongensschool op til staat, dreigt er uiteraard een einde aan deze pret te komen. Koste wat het kost willen de meisjes hun "all girl" traditie in stand houden en komen in verzet!

strike, wat een leuke film!! jammer dat zo weinig mensen hem kennen, een echte meiden film! leuk en orgineel bedacht, grappig, maar niet briljant. maar toch, omdat bijna niemand hem kent, 3,5 sterretjes

avatar van matthijs_013
In eerste instantie gekregen als grap omdat er groot Girl Power! op de voorkant staat. In de hoop deze film volledig te kunnen afkraken, zette ik de film op. Het is inderdaad een beetje een tienerkomedie, maar gaat dan nog iets verder met veel originele ideeën die goed zijn uitgewerkt. Resultaat: geslaagde film. minpunt: het einde waarin alles goedkomt: de goede krijgen alles wat ze willen en de slechten overkomen slechte dingen. Jammer!

avatar van soom
Geweldige film. De jongen die Snake speelt, is echt een schatje, met poëtische teksten waar je U tegen zegt. Verder zijn de rollen van Kirsten, Gaby en Monica geweldig. Fijne film, vooral voor meiden vind ik.

Erg vermakelijke film. Vraag me alleen af waarom de film onder zoveel verschillende titels wordt uitgebracht:

Strike!
The Hairy Bird
All I Wanna Do
Girlpower

en dan heb ik het nog nieteens over de vertaalde titels.

Een echte meidenfilm, heeft lang geduurd eer ik hem gevonden heb, want hij wordt onder heel veel namen uitgebracht. Ik heb thuis de dvd Girl Power! en die heeft als hoes een andere tekening (iets roze), maar vermakelijke film...

hele leuke film! Echt een meiden film om lekker te kijken met veel vriendinnen!
ik heb hem thuis zelf ook, ik heb trouwens de Girl Power uitvoering!
vind de film erg geslaagt!

avatar van Saaaarrtje
Echt een leuke film om te kijken tijdens en meidenavondje!
En volgens mij heb ik zelfs mijn broer een keer zien glimlachen bij deze film!
Up your ziggie with a wah wah brush!

avatar van missyanaroid
toevallig filmpje gezien
Kirsten Dunst, dus dat stelde me al wat gerust.
Een vermakelijk filmpje, leuke citaten!

Leuke komedie met een goede cast.
Ik ben niet zo'n liefhebber van komedies, zeker al niet als het om een komedie gaat waarin tieners de hoofdrollen spelen, maar ik moet toegeven, deze film is me wel bevallen.
Er zitten enkele grappige en goed gevonden scènes in.

“Up your ziggy with a wawa brush”

Je zou het uit deze spreuk niet direct afleiden, maar dit is een tamelijk brave komedie over een meisjeskostschool, die in woelig vaartwater terechtkomt als de raad van toezicht met het plan komt om de school te laten fuseren met een nabijgelegen jongenskostschool. Film doet nogal ouderwets aan en ook het acteren is op z’n best middelmatig te noemen. Met de moraal van het verhaal is niks mis.