Undercover Brother (2002)

Komedie / Actie

geregisseerd door Malcolm D. Lee
met Eddie Griffin, Chris Kattan en Denise Richards

De funky superheld Undercover Brother wordt ingehuurd om een sinister ondergronds genootschap, geleid door The Man, te infiltreren. Met z'n partner, de mooie Sistah Girl, moet de held eerst een gedaanteverandering ondergaan, en zijn afro inruilen voor tenniskleding, voor hij de slechte mannen achter Operation Whitewash aan kan pakken.

Heel af en toe is het wel leuk, maar de grappen zijn meestal niet orgineel. 2,0

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Veel grappen, waaronder goede, maar ook slechte. Gelukkig storen de slechte grappen niet en zijn sommige goede grappen echt heel grappig. De jaren '70-kapsels en kleding en de discomuziek maken het geheel een leuke parodie op de actiefilms uit de jaren '70. Niet origineel, wel leuk. > 2.5*

avatar van SuperSideSwipe
Eddie Griffin is helemaal top als undercover brother, vooral het eerste 1/3 en laatste 1/3 waren hylarisch. Ik vond dit persoonlijk een stuk leuker dan de Austin Powers films. Bijna alle grappen waren goed geslaagd, alleen het middelste 1/3 was iets minder, met wat minder grappen. Maar over het geheel een zeer leuke film.

Leuke typetjes verder ook met "Smart" en "Conspiracy" brother.

kArIzMa_TuRk
er zijn grappige momenten in deze film.
dat was wel leuk. krijgt van mij een 2,5*

avatar van otherfool
Rijke, witte mannen zijn er op uit de zwarte gemeenschap klein te houden en witte vrouwen (met roze tepels!) stelen en masse de brothers van de sista's: het minderwaardigheidscomplex zit er duidelijk goed in.

Desondanks is Undercover Brother niet een complete mislukking (zoals later Soul Plane dat wel zou zijn); daarvoor zijn Griffin en Chappelle simpelweg te grappig en heeft de film een prettig gevoel voor zelfspot. Bovendien onthoudt de film zich van de gebruikelijke (en verwachte) poep- en pieslol die tegenwoordig gemeengoed lijkt te zijn geworden.

2,5* dan maar.

avatar van D-ark
Aardig 'zwarte' komedie met zeer leuk grappene n een zeer aardig verhala maaar is echt te lang.

avatar van ChielB
Aardige comedy met genoeg foute humor. En met Denise ook genoeg moois om naar te kijken.

2,5** voor een degelijke film.

avatar van Turkeyloverz
Vermakelijke film dat nog net gered wordt door Griffin. Uitstekende prestatie, precies een rol dat bij hem past. De rest van de film was flauw maar nog wel net af te kijken. Denise Richards die sexy moest overkomen, viel duidelijk tegen.

Mr_White
Eigenlijk is deze film gewoon een zwarte Austin Powers (zelfde soort humor), alleen dan allemaal net iets minder. Zitten desondanks nog best leuke stukken in. Vermakelijk, voor een keertje.

avatar van Tha Luz
Ze zeggen dat ze met een vervolg bezig zijn :d

vette (v)oute humor. haha ik hoop dat je gelijk hebt Tha Luz. 5

avatar van the new guy
Leuke film! Typische spy komedie met hoge grapdichtheid. Veel missers maar toch net zoveel rake klappen! Prima vermaak.

avatar van Gang_Star
Vond deze komedie erg slecht. De film is saai, flauw en niet grappig. Had heel de tijd het idee dat ik al uren aan het kijken was. Erg langdradig.

Dick2008
Het is dat Denise Richards in de film speelt, anders had ik hem denk ik niet gezien. Alleen daarop mag je nog best even op wachten. Pas halverwege komt die, als witte duivelin, in de film en vanaf dat moment wordt de film ook een heel stuk grappiger, hoewel dat ook komt omdat er dan veel actie te zien is en o.a. James Brown ontvoerd wordt. En die is inderdaad even in de film te zien. (De film is wat achterhaald, sinds Obama president is).

Na een goed intro, verloopt de film redelijk matig en wat geforceerd. Ook is er weinig actie. Maar dit wordt dus later goed gemaakt. Eddie Griffin is zeker wel goed op dreef als Uncover Brother in allerlei vermommingen. Allemaal erg over the top. De vrouwen komen het best uit de bus. Naast Richards, ook een opmerkelijk leuke rol van Aunjanue Ellis als Sistah Girl.
Ik had bij het aanvang niet verwacht en ook wel wat verbaasd over dat de film toch een succes was. Maar later kon ik het toch wel begrijpen en heb dan ook wel een hoop kunnen lachen, over o.a. de technische snufjes en de martial arts-parodieën. Erg melige film maar best leuk gemaakte zwarte variant van Austin Powers en met leuke funky muziek erbij. 3.0/4.0