Blood Rage (1987)

Alternatieve titel: Nightmare at Shadow Woods

Horror

geregisseerd door John Grissmer
met Louise Lasser, Mark Soper en Marianne Kanter

Maddy (Louise Lasser) is een moeder van een 20-jarige tweeling, Todd en Terry (Mark Soper). Tijdens een avondje naar de drive-in bioscoop ontsnapt Terry en vermoordt een onschuldig persoon. Terry geeft de schuld aan Todd, die daarna in een inrichting wordt gestopt. Tien jaar later, is Maddy van plan om opnieuw te gaan trouwen als ze een telefoontje ontvangt waarin ze te horen krijgt dat Todd is ontsnapt. Als Terry daarvan hoort begint hij plannen te maken voor een nieuwe serie moorden.

aardige film, verhaal heeft wat weg van halloween *2,5*

avatar van Vascago
Geweldige poster ook.

Zwakke slasher. De special-effects zijn nog heel aardig (Ed French die hiervoor verantwoordelijk is zelfs nu nog actief in Hollywood) maar verder is het allemaal rampzalig slecht wat we te zien krijgen. Een wel erg vlak verhaal, plotgaten zo groot als het heelal, onlogica etc. Allergrootste minpunt is echter de acteerkwaliteiten; die is zelfs voor slasher-begrippen ver beneden alle peil.

Eens met Diekmans. Ik ben een enorme fan van de ouderwetse slasher maar deze film is saai en stom. De plotgaten maken mij wat dat betreft niet zo uit, maar die acteurs..... De effecten zijn idd wel aardig maar door het lage budget ook niet erg overtuigend. Als jochie had ik de hoes al heel vaak bekeken, maar kon de film nooit vinden. Dankzij het fenomeen internet heb ik hem nu gezien. Hij hoort in mijn verzameling maar voor een echte goede slasher adviseer ik The Prowler, Friday, of Intruder.

avatar van dutchtuga
Zeer benieuwd hiernaar.

avatar van beavis
heb deze op mijn lijstje gezet, werd me aangeraden door een slasher fan
er is een DVD release die nogal geknipt is hier en daar, maar een fan-composite is onderweg die met de hulp van een oude vertrouwde VHS de film toch in al zijn glorie laat zien; ben benieuwd!

avatar van Richard_Voorhees
Ik was eigenlijk nog best verrast door de kwaliteit van deze slasher. De verdeling tussen de tweelingbroers en het verdelen van de "schuld" is al eerder voorbij gekomen, zo kan ik me nog de film Blood Link (1982) herinneren die hetzelfde thema had.
De nieuwe (aanstaande) man van de moeder is makelaar voor een aantal appartementen en één van de broers gaat op een killing spree bij een aantal van deze appartementen. De gore effecten zien er nog aardig goed uit en de muziek is ook nog best suspensevol.
Het acteerwerk is niet goed, maar ook niet tenenkrommend slecht en de film is voor het gevoel zo voorbij. Vermakelijk van begin tot eind.
De versie die ik keek stond op youtube en duurde 82 minuten, ik weet dus niet of dat de geknipte versie is of niet. Mochten een aantal geïnteresseerd in deze zijn: jullie weten hem nu dus te vinden.
Een toffe film voor de liefhebbers van jaren '80 slashers.

avatar van perceived
Suffe Slasher.

Deze film heeft nogal wat fanboys maar ik zie het er niet aan af. Cheesy kan leuk zijn, dit is gewoon zwaar matig. Oké, dat beetje gore en de muziek mag er wel zijn. Voor de rest is dit er eentje die ik gister heb gezien en vandaag eigenlijk alweer ben vergeten. 3.5/10*

avatar van Richard_Voorhees
Voor zij die interesse hebben: deze gaat ook via Arrow Video verschijnen in augustus.

keimpeS
Heerlijke slasher uit de eindjaren eighties, ik heb er echt van genoten. Het was mooi in beeld gebracht, sommige acteerden best goed en dat is wel zeldzaam in een slasher. Ik heb de Arrow Video versie Blu-ray en dat zag er goed uit, soms wat gruis maar hoort ook wel beetje bij dit soort films wat nog afstamt van de vhs periode. Nightmare At Shadow Woods zit ook bij de Arrow Video maar deze ga ik later nog weleens kijken, schijnt wat extra footage bij te zitten.

avatar van Mac Hammer Fan
Wanneer hun moeder aan het vrijen is in de auto die geparkeerd staat op een drive-in bioscoop sluipen de tweelingbroers weg. Eén van hen slaat iemand zijn hersens in met een bijl en geeft het moordwapen aan zijn broer, die jarenlang onschuldig wordt opgesloten. Wanneer hij ontsnapt uit een instelling slaat de slechterik weer aan het moorden in de hoop de schuld nogmaals in de schoenen van de onschuldige jongen te schuiven. Er vallen heel wat lijken...
"Blood Rage" is een ontgoochelende slasher die mij niet kon bekoren omwille van de abominabele vertolkingen en de goedkope effecten. Het plot is ook niet denderend en sommige personages zijn irritant. De muziek is ook alles behalve sfeervol te noemen. "Halloween" en "The Prowler" zijn toch zoveel effectiever. Je kunt als griezelfan beter deze laatste (her)bekijken en "Blood Rage" links laten liggen.

avatar van ChrisM
Strakke slasher uit 83 ben verbaasd over de creativiteit met klein budget etc ook het verhaal en de uitwerking allemaal zeer behoorlijk meer dan gemiddeld...... De Arrow blu is ook echt een aanrader...

avatar van jeroentjuhhhhh
Criminally underrated! Één van de beste obscure slashers uit de 80's. De fenomenale synthesizer soundtrack van Richard Einhorn tilt deze über-bloederige en knotsgekke tweelingbroer-slasher tot een nog hoger niveau. Fantastische release van Arrow.

avatar van PEN15
It's not cranberry sauce!

Die bloederige effecten waren best knap gedaan en dat is de enige reden om te kijken. Jammer dat het niveau niet werd vastgehouden, want enkele zoals in dat zwembad waren nogal cheap. Wie weet was er wat meer te zien in de volledige versie van 84 minuten.

Acteren was inderdaad vreselijk, zelfs wat Louise Lasser liet zien was pijnlijk voor iemand die over wat acteerervaring beschikt.

Verder is wat deze slasher nekt het straffe verhaal en het gebrek aan spanning. Met tweelingbroers weet je al wat gaat gebeuren en dat geldt helemaal voor het einde, dat zelfs voor een voorspelbare ontknoping bedroevend was.

Hoe komen dit soort low-budget films eigenlijk aan die gave posters? Het bloed gutst gewoon zijn broekspijpen uit, jeemig!
Gaat er misschien iemand bij een artiest langskijken voor afgekeurde schetsen en aan de hand daarvan een scenario verzinnen? Zoiets zie je bijvoorbeeld ook bij the Video Dead. Veel te toffe poster voor zo'n povere video.

avatar van alexspyforever
Na een minuut of 20 kreeg ik het gevoel dat ik deze film al eens eerder had gezien. En dat bleek ook te kloppen maar denk dat ik het begin destijds niet had gezien want het moment dat de tweeling nog kinderen waren kon ik me niet meer voor de geest halen. Het is een vrij standaard slasher met wat goede gore. Acteerwerk en plot zijn slap, maar de film verveelde eigenlijk niet. Een tweeling waarbij de ene verdacht wordt van een moordenaar te zijn terwijl eigenlijk zijn broer de echte valsaard is, het moet voor verwarring zorgen. De film laat eigenlijk na om dit aspect uit te spelen, je weet als kijker steeds wie wie is. Nogal dom einde.

avatar van Collins
Voor een slasher heb je niet veel nodig. Een moordenaar (liefst psychopatisch) en slachtvee dat op groteske wijze ter dood wordt gebracht met behulp van scherp en puntig materieel. Uiteraard moet de film ook zijn voorzien van spuitend bloed en gore. In deze film zijn al deze elementen ruim voorhanden. Een gemakkelijke voldoende zou je dus zeggen.
Nee, Het hangt er tegen aan. Veel gore. Veel bloed. Jazeker, maar ook voor het voetlicht gebracht door vooral hele zwakke effecten. Leuk als in een film het humoristisch element overheerst. Storend als de film zich als serieuze slasher profileert.
Dan de killer. Absoluut psychopatisch maar niet creepy door veel te doorzichtige intenties en handelingen. Net als het verhaaltje. Net als de personages. De film zet de kijker nergens op een dwaalspoor en daagt hem nergens uit, met als gevolg dat plotlijn, personages en killer al snel niet meer intrigeren. Geen moordende handeling is derhalve erg spannend. Bovendien wordt de killer ook nog eens vertolkt door een slechte acteur, wat niet bijdraagt aan zijn geloofwaardigheid.
In z’n algemeenheid blinkt de film trouwens uit in slecht acteerwerk. Zelfs een gerenommeerd actrice als Louise Lasser past zich gemakkelijk aan het lage acteerniveau aan. De film haalt zeker niet het beste in de acteurs naar boven. Althans niet zichtbaar. Misschien kunnen ze ook gewoon niet beter.
Tot slot nog even iets anders benoemen. En wel dit: de film is weinig sfeervol. Er is geen suspense. De score gaat nog wel. Die voedt de spannning (welke spanning?) nog ietsjes. De lokaties daarentegen ademen weinig sfeer. Ook een spannende opbouw naar de kills ontbreekt.
Toch is het uitzitten van de film goed te doen. in de film gebeurt genoeg. De film biedt steeds voldoende afleiding die je doet vergeten dat de film eigenlijk heel vervelend is. Best knap.

avatar van Noodless
Best een vermakelijk pulphorrorwerkje met redelijk wat kills. De film heeft een vlot tempo en ondanks stupide dialogen blijf je met interesse het hele gebeuren rond de tweeling met aandacht volgen. Grootste minpunt vond ik het acteerwerk. 6/10

avatar van mikey
Slasher/familiedrama uit de herfst van het genre dat ons allen zoveel plezier, passie en liefde heeft geschonken. DItmaal is een van de 2 broertjes of todd of thierry een gestoord figuur wiens moordneigingen getriggerd worden door de seksuele escapades van de labiele moeder . Degene die de sfx verzorgde heeft een gezonde relatie met ledematen . Maar veel opmerkelijker zijn de drama-scenes van de moeder, die naast alcoholisme ook verslaafd lijkt aan huishoudelijk apparatuur. (En veelvuldig onnodig belt met een operator.) En de regisseur vond het klaarblijkelijk allemaal fantastisch want hij blijft terecht bij haar plakken. Een van de betere komische performances ooit!!!!! Denk aan de scene dat ze haar lover vindt met losse handjes. Ook opmerkelijk is de dramatische scene van de therapeute, de zoon en de moeder in de kliniek waarin een papje over de muur wordt gesmeerd. Aanvankelijk dacht ik dat de totaal overbodige voice-over van de therapeute in deze scene een fan-dub was,blijkt toch echt bedoeld te zijn geweest.

Het speelt zich af in de suburbs. Net als in Halloween. Nu niet in 1 huis, maar de gehele buurt. Dat wil zeggen dat de final girl bij iedereen thuis lichamen vindt. Iedereen loopt daar schijnbaar hetzelfde rondje door de wijk. Het slachtvee is nog maffer. Zo moet de verplichte blote borsten eerst douchen , dan tennissen om vervolgens te skinnydippen Of de alleenstaande moeder die haar badjas niet kan vinden. En dat is nog lang niet alles. Een unieke ervaring gewoon! Oh ja let op de dolk als fallus!

Goedgekeurd. Maar niet zo goed als Pieces en Bloody Moon. ECHTER: vind je die 2 goed? Deze zekers gaan zien!!!