Austerlitz (1960)

Alternatieve titel: The Battle of Austerlitz

Frankrijk / Italië / Joegoslavië / Liechtenstein

geregisseerd door Abel Gance
met Rossano Brazzi, Claudia Cardinale en Martine Carol

Deze biografie gaat over de aanstormende Bonaparte. De toekomstige keizer - aanvankelijk nog citoyen général en eerste consul - is bij Gance geen man van vlees en bloed, maar een Belangrijk Persoon: een wassen beeld dat uitbranders geeft, complimenten uitdeelt, en vrijwel continu hoge militairen en politici ontvangt.

Dick2008
De eerste helft is redelijk 2.5, maar de tweede helft toont de veldslag hiervoor 3.5.

Napoleon,Austerlitz,Gance,Orson Welles,Claudia Cardinale,Jean Marais,Vittorio de Sica,Michel Simon,JL Trintignant,Jack Palance :dat moest wel misgaan,en dat gaat het ook tamelijk.In feite is dit een euro pudding avant la lettre die bezwijkt onder zijn eigen gewicht.Gance,mythisch geworden dankzij Nappie,had het op leeftijd niet meer in de vingers.
Cinematografisch biedt deze film niets bijzonders,de technicolor komt schreeuwerig over en het is duidelijk dat Gance uiteindelijk ook financieel tekort kwam om zijn ambities te verwezenlijken.Met als toppunt de kroningssequentie in....maquettevorm .De historische aanpak verzandt teveel in het oubollige en anekdotische,de humor is niet echt om te lachen.
Wat de held betreft:zijn naam staat niet eens vermeldt onder de synopsis(ik ben hem vergeten)...terwijl de grote namen bijrolletjes hebben.Welles speelt Fulton,uitvinder van het stoomschip die 2 keer mag opdraven en overigens Frans spreekt.Leuk,maar zijn rol is uiteraard volstrekt overbodig.En Palance als Oostenrijkse generaal .Wel geslaagd zijn Marais als Carnot,Simon als veteraan,Trintignant als jonge officier/verteller en uiteraard Claudia met laag uitgesneden décolleté die Pauline speelt.
Dan nog is het wel degelijk interessant om je historische geheugen nog eens op te frissen en degene die zou willen beweren dat het verhaaltje niets voorstelt(en dat soort malloten heb je altijd)moet gedwongen worden opgenomen.
Grootste tegenvaller is uiteraard de veldslag zelf die grotendeels is opgenomen in de studio,waardoor het er niet bepaald episch uitziet.Dat geldt trouwens niet voor enkele spetterende cavaleriecharges ,daar doe je het dan nog voor.
Om de allerjongste mm-ertjes een plezier te doen verklap ik uiteraard niet wie er wint

Deze film komt op uit op DVD op 26 mei 2012 maar is deze versie ook met nederlandse ondertiteling?

Dick2008
Franstalig met Franse ondertiteling. Zou je een spoedcursus Frans kunnen volgen, handig voor op vakantie. Of als deze film VERPLICHTE KOST is