Shakma (1990)

Alternatieve titel: Nemesis

Horror

geregisseerd door Tom Logan en Hugh Parks
met Christopher Atkins, Amanda Wyss en Ari Meyers

In een groot onderzoeksgebouw besluit een stel medewerkers op een avond een soort Dungeons and Dragons spel te spelen met elkaar. Op deze avond, terwijl de medewerkers het spel spelen, ontsnapt uit een laboratorium echter een baviaan, die door experimenten bijzonder gewelddadig en moordlustig is geworden. De baviaan begint meteen met de werknemers te vermoorden en vanaf dat moment is het onschuldige spelletje een zaak van leven of dood geworden.

avatar van jassonn
Volgens mij was dit de eerste film die ik zag waarin je echt gore te zien krijgt.Zaten best een paar spannende scene's in zoals de achtervolgingen door het gebouw en de moorden.2 *

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Inderdaad best een redelijke film. Geen geweldig acteerwerk en het plot stelt ook niet zoveel voor, maar het kijkt allemaal wel lekker weg. Erg vermakelijke film met de agressieve Shakma als grote hoogtepunt. Hou het voorlopig op 2 dikke sterren, ben benieuwd wat ik er tegenwoordig van zou vinden.

avatar van psycholamp
Is deze film al uit op dvd in Nederland?

Roseicollis
Volgens Mij niet, zoek deze al Jaren

Hijs well ooit op Video geweest
voor zoveer ken herineren vond ik deze vrij aardig vooral de achtervolgingen door het gebouw

Voor een lousy 4 euro is ie op regio 1...

Roseicollis
waars regio 1

www.dvdpacific.com

Ik neem tenminste aan dat je waar bedoelt...

avatar van stephan73
Slappe horror met een op hol geslagen baviaan. Dat de baviaan de beste acteerprestaties levert zegt genoeg over deze film.
Christopher "Blue Lagoon" Atkins is erg slecht als de held, en ook de rest van de cast is nietszeggend. Er wordt een klein beetje spanning getoont, maar niet genoeg om op het randje van je stoel te zitten.

avatar van Thomasmuscle
Slap filmpje met een baviaan die totaal niet angstaanjagend overkomt. De locatie herhaalt zich constant en de acteurs zijn totaal niet gemotiveerd.

Geen aanrader.

juhnzun
Lang niet zo slecht als 99 procent van degelijke verhaalttjes velen malen beter dan degene die zowel jaren eerder als jaren later zijn verschenen

avatar van psycholamp
Laatst weer eens herzien. Gewoon jeugdsentiment voor mij. Hij kijkt best wel lekker weg en die aap is af en toe best wel eng. Geen aanrader echter voor mensen die 'm niet in die tijd gezien hebben. Doet misschien wat gedateerd aan.
Welgrappig, dat er in deze film een soort LARP-spel gespeeld wordt. Ik dacht toen dat dat onzin was, van die volwassenen die een D&D-spelletje naspelen. Helaas bleek dit echter wel te bestaan. Dat is voor nu wel weer een punt dat de film wat geloofwaardiger maakt dan toen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Verrassend dat deze film na al die jaren voor mij de tand des tijds nog kan doorstaan. Shakma is persoonlijk jeugdsentiment en zo'n heerlijke typische film uit het videotheek-tijdperk. Destijds vond ik 'm aardig en na een herziening blijkt dat de film hier en daar zeker zijn charme nog heeft. Alle scènes met het titelkarakter zijn prima gedaan, vooral de achtervolgingen in het grote verlaten gebouw zorgen voor een paar sterke scènes. De baviaan acteert prima en speelt de rest van de acteurs van het scherm. Wel is het leuk om Roddy McDowall (Fright Night) en Amanda Wyss (A Nightmare on Elm Street) te zien. Het geeft de film net dat beetje meer.

Maar goed, horror op zijn best is Shakma absoluut ook niet te noemen. Bepaalde acteerprestaties zijn vrij matig en Christopher Atkins is een matige held (en een grotere schreeuwlelijk dan de aap waar hij het tegen op moet nemen). Verder is de scène-opbouw niet helemaal geslaagd. Zeker tegen het einde wordt er behoorlijk veel gerekt om spanning op te bouwen. Met als gevolg dat ze door hun trage tempo behoorlijk slaapverwekkend zijn. Na een kwartier heb ik het wel gezien met een rondwandelende Atkins in een leeg gebouw. Laat dan die aap maar snel komen. Helaas lijkt de film continu op zwart te gaan als de aap eenmaal zijn aanval heeft gedaan. Wat betreft gore hoeven de horrorliefhebbers dan ook vrij weinig te verwachten. Maar hou sowieso die verwachtingen gewoon laag, dan valt dit geinige horrortussendoortje nog best mee.

Vooruit, een klein halfje omhoog. 2,5 sterren.

avatar van Lui
Lui (crew)
De geflipte baviaan is het leukste aan de hele film, die overigens niet diervriendelijk opgenomen lijkt te zijn. De acteurs spelen uitmuntend slecht en het duurt een hele tijd voordat de film op gang komt. Eerst mogen we een tijd kijken naar de hoofdpersonen die één of ander kansloos spelletje spelen. Maar als daarna de moordende Shakma in beeld komt, lach je je gegarandeerd kapot...

SAAI. TE LANG.

Die man met die baard en die bril heeft die perfecte pedofiel/serieverkrachter uitstraling. Zeker in combinatie met dat enge homosexuele stemmetje. Gelukkig wordt hij snel afgemaakt. Engerd.

Suckma

hahaha

avatar van Boeikens
Er was maar één goede acteur en dat was Shakma zelf.

Het plot stelt zelf niet veel voor en in combinatie met de lange speelduur is het resultaat eerder een lange zit. Sfeer is matig opgebouwd en spanning is al helemaal ver zoek. Wel leuk is wanneer zo'n baviaan flipt te zien wat voor agressieve krachten die ontwikkeld. Maar na enkele keren heb je het dan wel gezien. De resultaten van zijn woeste bijtaanvallen zijn soms lekker bloederig maar dat is dan ook het enige wat de film loont om te zien.

avatar van handelaar
Ik heb me er destijds en nu wederom kostelijk mee vermaakt..niets mis mee voor dit genre.

avatar van Noodless
Best onderhoudend horrorwerkje waar de baviaan de show steelt. De rest van de cast is matig ondanks er toch een paar bekenden bij lopen. Het spelletje dat door de volwassenen wordt gespeeld vond ik iets raars en blijkbaar was dat in die tijd ook echt in om te doen. Wel veel van hetzelfde qua spanningskracht : een baviaan die zeer agressief tegen een deur op botst. Ben de tel kwijt geraakt.
De agressieve baviaan zorgt wel voor een paar bloederige momenten. Och...vermakelijk filmpje 6,5/10