• 8.604.080 stemmen

Genre: Documentaire / Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Frankrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Richard Dale en Pamela Gordon

Met onder meer: Ian Holm, Lacy Moore en Graham McTavish

IMDb beoordeling: 7,1 (359)

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot D-Day 6.6.1944

Op 6 juni 1944, in de vroege ochtend, landden de eerste van de 150.000 geallieerde troepen op de kusten van het Franse Normandië. Het was het begin van D-Day - de dag die het lot zou bepalen van miljoenen Europeanen. Gedramatiseerde documentaire, gebaseerd op de ervaringen van de soldaten die Frankrijk binnenvielen tijdens de aankomst op D-Day, 6 juni 1944.

imageimage

Lt. Mike Dowling

Robert Douin

avatar van briek

briek

Echt een prachtig docudrama over de grootste invasie aller tijden. Ik heb altijd al veel interesse gehad in WO II en al veel documentaires erover gezien, maar toen ze dit docudrama op de zestigste verjaardag van D-day op Canvas uitzonden was ik wel erg onder de indruk. Vrij onbekende acteur krijgen hier de kans om hun talent te tonen en dat lukt ook.

Het is natuurlijk moeilijk om hier dezelfde score te geven als bv Der Untergang of Saving Private Ryan, want het is hoe dan ook geen film. In een echte film wordt meestal meer aandacht besteed om de omgeving zo realistisch mogelijk weer te geven, wat men bij een docudrama toch niet snel zal doen, want dit kost meestal veel geld.

Als documentaire valt er bij dit docudrama totaal niks op aan te merken en graag ik wil ook nog even zeggen wat een prachtige muziek voor dit drama gemaakt is. De muziek zorgt echt voor kippenvel en past perfect bij dit docudrama, een echte D-day hymne!

Als deze muziek had gediend voor een echt speelfilm was deze muziek zonder twijfel wereldberoemd geworden.

Ik heb vorige jaar deze DVD gekocht want dit is zonder twijfel één van de beste documentaires die ooit gemaakt is en door iedereen dient gezien te worden over deze belangrijkste dag in onze geschiedenis!

avatar van Re73

Re73

Indrukwekkende documentaire die wat stroef begint in de opbouw maar voor de rest verplichte kost zou moeten zijn voor alle scholen.

avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

Re73 schreef:

mee eens, maar helaas krijgen ze een film zoals Saving Private Ryan te zien van hun docent geschiedenis

avatar van Re73

Re73

Uzza_Sparta schreef:

SPR is ook voor mij een goede film. Ik zou zeggen laat ze eerst meeslepen door de SPR en daarna de realfootage. Ik weet zeker dat de impact van deze film dan nog hoger is.

Van de zomer ga ik eindelijk in reallife naar de "stranden" ik ben benieuwd naar de impact die ik daar dan zal meemaken.