Eye for an Eye (1996)

Thriller / Drama

geregisseerd door John Schlesinger
met Sally Field, Ed Harris en Kiefer Sutherland

Karen McCann is een gelukkige vrouw. Ze leidt samen met haar man en twee dochters een zorgeloos leventje in een voorstad van L.A. Wanneer ze op een middag haar oudste dochter Julie opbelt, hoort ze hoe haar dochter aangerand en vermoord wordt. Enkele weken later kondigt inspecteur Joe Denillo aan dat hij de verkrachter heeft aangehouden. De bewijzen zijn verpletterend en het verdict lijkt overduidelijk. Maar de verdediging roept een procedurefout in en de moordenaar komt vrij. Hij verkracht echter opnieuw een vrouw. Dit is voor Karen de druppel die de emmer doet overlopen.

Jeremy_Sisto
Kiefer Sutherland

avatar van finaldestiny
goeie en spannende film, kiefer sutherland doet het toch altijd wel goed vind ik.

avatar van Materny
Inderdaad, Kiefer Sutherland .
Maar de rest was om de huilen, metname dat depressief wijf en zelfs Ed Harris was ver onder zijn werkelijke kunnen.
De hele film werd gedragen door Kiefer, maar dat is helaas niet genoeg voor deze film een voldoende te geven.

Gistren een klein stukje van gezien, vond m niet veel aan eigenlijk van wat ik er gezien had, beetje zo n "RTL4-woensdagavond-film" gehalte in mijn ogen.

Ik vond hem wel spannend, en je krijgt echt een hekel aan Kiefer's personage en dat betekent dat hij zijn personage erg goed neerzette!
3 *

avatar van valerio2003
ik heb deze film een keer in mijn leven gezien en ik zou hem nooit meer willen zien,ik vind dit echt een beangstigende film
man wat is die kiefer zwaar gestoord zeg in deze film brrrr

avatar van hannes64

De hele film werd gedragen door Kiefer

Welnee, Sally Field speelt haar rol met verve.
De gehele film draait om de getergde moeder die haar dochter verloor aan een verkrachter.
Een goeie film met een goeie rol van Field, Sutherland èn Harris.
Regie is altijd goed van Schlesinger.
Voldoende van mij.

avatar van nightbreed
Vermakelijk, maar veel te zwart/wit en de opgeklopte spanning deed de film ook geen goed.

avatar van Tha-Joker
Niet echt een bijzondere film, standaard-thrillertje. Sutherland vertolkt zijn rol uitstekend, maar het acteerwerk van Sally vond ik ongeloofwaardig.
Wel ergerde ik me aan het "overdreven" personage van Sutherland. Hij werd er wel erg slecht opgezet, gewoonweg overdreven. Ik bedoel: hij verkracht tienermeisjes, hij vermoord ze, hij doet dieren kwaad, hij rookte aan een stuk door, hij had overal Playboy-blaadjes in zijn kamer, hij daagt de ouders van het verkrachtte meisje uit etc. Het had van mij wat subtieler gemogen. Het is gewoon ongeloofwaardig wanneer Sally hem even gaat volgen en in die tijd beraamt hij een nieuw plan om een meisje te verkrachten en vermoorden en valt hij dieren lastig..

avatar van Fran
Heftig verhaal die velen wel aan zal spreken alhoewel het absoluut niet origineel is. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo'n fan ben van Sallly Fiels maar als bijtertje die als doel heeft niet op te geven voor de moordenaar van haar dochter ook dood is, komt ze heel sterk over.

Ook vond ik het een beetje oppervlakkig neergezet. Ik had wel meer willen zien wat de politie nou eigenlijk wel deed om de moordenaar te pakken te krijgen. Nu kwam het een beetje over alsof de politie niets deed en iedere moordenaar die een beetje creatief was zo weer vrij rond kon lopen. Als de kant van de politie ook een beetje was belicht was het verhaal misschien wat minder oppervlakkig.

Wel een spannende film om naar te kijken en je kan er ook helemaal in meeleven.

avatar van Decec
Ik vond wel spannend film...

Beetje een standaard wraak film (met standaard eind) met best een sterke cast. Hoofdrolspeelster Sally Field vond ik echter niet geloofwaardig spelen (ze speelde ook vaak overdreven) en zij verpeste de film dan ook enigszins. Kiefer Sutherland vond ik echter wel lekker smerig en goed spelen. Hij werd wel neergezet als een stereotype van bad ass mother fucker zonder enige subtiliteit.

Verhaal is eenvoudig en er gebeurt niets verrassends. Na een paar minuten weet je precies waar het verhaal naartoe gaat en hoe het zal eindigen. Film is aardig om eens gezien te hebben maar meer ook niet.

avatar van b00ts
Wat is die Sally Field toch een muts...... (sorry voor haar fans).

avatar van Kr!kke
Een eenvoudige wraakfilm die jammer genoeg op geen enkel moment een tikkeltje spanning kent. Het verhaal is nogal standaard, zodat de film ook nergens echt verrast.
Sally Field speelt haar rol zeker niet slecht, maar toch heb ik ergens het gevoel dat ze het beter had kunnen doen. Ze kon me in ieder geval niet voor 100% overtuigen in haar rol. Kiefer Sutherland daarentegen vond ik wel echt goed acteren. Hij zette zijn personage op een eenvoudige, maar goede manier neer. Zijn personage is duidelijk een koele kikker en mankeert duidelijk een paar vijzen, wat Kiefer Sutherland dan ook goed wist over te brengen.

Geen slechte film, maar het is er eentje uit 13 in een dozijn.
Sally Field en Kiefer Sutherland doen het goed, maar vallen wel een beetje in herhaling, ze zijn beiden al eerste gezien in dit soort rollen, zij als de wraakengel en hij als de psychopaat.
Je krijgt de indruk bij deze film dat je het allemaal al eens hebt gezien.

avatar van jippie2010
Heel erg getwijfeld of ik het een voldoende zou geven.
Een hoog rll-4 gehalte, en hoewel het geen slechte film is,
blijft het keurig binnen de lijntjes en is de film te braaf.
Zo'n hartverscheurend thema verdiend een rauwere benadering.
Daarom een *2,5

avatar van Beertje45
Niet erg spannend, maar goed geacteerd met een sterke Sally Field, favorietje van me, en een enorme Kiefer Sutherland. Heel goed bij een eerste kijkervaring.

avatar van Toontje G
Doorsnee film in de categorie, ik weet van te voren al hoe hij afloopt.

avatar van dirk-dv
Spannende film heb me geen seconde verveeld.
Kiefer Sutherland speelde super je haat hem gewoon in zijn rol
Als je Netflix hebt zou ik deze zeker meepakken!

avatar van Filmkriebel
Simplistische film die wat slimmer wil overkomen dan het is door even af te wijken naar de onrechtvaardigheid van procedurefouten, naar groepssessies voor ouders van vermoorde kinderen, naar paranoide gedrag van de slachtoffer-moeder. En dan vervalt het in een ordinair wraakverhaal. Want where justice fails, revenge prevails natuurlijk. Met een vermoorde dochter verwacht je ook wat sterkere dramatiek maar nee... na vijf minuutjes lijkt Field er al weer overheen. Sutherland is geschikt in z'n rol van verkrachter. Vond de film niet zo goed.

Matige film waarin een moeder uit is op wraak nadat haar dochter verkracht en vermoord is. Een vrij standaard wraakfilm met een vrouw in de hoofdrol. De film begint zeker wel goed, maar bevat te veel (storende) ongeloofwaardigheden (de koele reactie van de ouders op de dood van hun dochter bijvoorbeeld). Kiefer Sutherland is wel vermakelijk als de bad-guy.

Deze trage voorspelbare doorsnee thriller miste scherpte, maar had een overvloed aan nietszeggende dialogen. Daarnaast waren de opgevoerde ongeloofwaardige personages van bordkarton en hadden in het geheel geen diepgang. Het einde, het kon bijna niet anders, was hol en belachelijk.

avatar van mikey
Niks van de bovenstaande negatieve berichten aantrekken, woensdagavond Netflix aan en opzetten. Meesterbrein Schlesinger doet hier namelijk een 'True TV movie' met alle ingrediënten die het recept zo zalig maken. Hysterische huismoeder met het gelijk aan haar zijde. Neemt het heft in eigen hand, ondanks alle onwaarschijnlijkheden waarmee ze niet geconfronteerd wordt. Een suffe huisvader, de ratio, die (vanachter zijn literatuur) enkele banale uitlatingen doet over haar bijzondere gedrag. De politie natuurlijk met de handen in het haar (lady! our hands are tied). En de logische toevalligheden die de dame in kwestie altijd goed uitkomen.

Wat is het verschil met de andere tv films uit het huisvrouwengenre?
Brute aanvallen, degelijk acteerwerk van de bijrollen. En VIGILANTE! Plus een aantal creepy scenes. Er zit zelfs een verwijzing in naar de klassieke Cat People. Oh ja ook belangrijk: het verhaal wordt niet stroperig ondanks de lengte.

Moeders opgelet, dit is een topper!

avatar van Macady
Matig tot aardig filmpje. Weet constant de aandacht te trekken maar laat je nooit naar het puntje van je stoel verplaatsen. Ed Harris op de automatische piloot en Sally Field weet geen overtuigende rol neer te zetten. Net als jullie ben ik het er mee eens dat Kiefer het geweldig doet maar de film niet weet te dragen. Ook is het verhaal maar half uitgewerkt, gemiste kans.

avatar van Carmen_97
Op zich wel een leuke film.
Ik vind de rollen die Kiefer Sutherland speelt altijd erg leuk, omdat hij goed de badguy kan spelen.
Door hem vond ik het ook leuker om de film te kijken

avatar van Brabants
Niet meer dan een veredelde tv-film die dankzij het personage neergezet door Kiefer Sutherland een zeer overtuigend karakter krijgt. Chapeau.