Serenity (2005)

Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Joss Whedon
met Nathan Fillion, Gina Torres en Alan Tudyk

Vervolg op de serie Firefly. Malcolm Reynolds is een gelauwerde veteraan van de galactische burgeroorlog. Hij verdient zijn brood door transporten te doen met zijn schip Serenity. Zijn kleine crew is het enige dat hij nog aan familie heeft. Wanneer hij twee nieuwe passagiers aan boord krijgt, een jonge dokter en zijn telepathisch begaafde zus, is dat het begin van grote problemen: de twee blijken op de vlucht te zijn voor de heersende coalitie.

avatar van Willy Wartaal
Leuk, maar niet zo leuk als de serie, mist toch wel een hele hoop dat de serie wel heeft. Hoopte telkens de theme song te horen te krijgen. Ook was er zo goed als geen western-sfeer meer te bekennen en was de humor minder aanwezig en/of minder goed geschreven en getimed. Overall was Firefly gewoon erg tof en waren meer afleveringen natuurlijk beter geweest dan een film als afsluiter.

avatar van alexspyforever
Ik was ook achteraf pas te weten gekomen dat deze film blijkbaar op een serie was gebaseerd. Dat ik het merendeel niet begreep waar het nu juist over ging en wat de bedoeling was en waar de karakters voor stonden, de achtergrond van de locaties en hun bewoners. Het bleef me allemaal veel te vaag en wat er gebeurde vond ik nu ook niet bijster boeiend. Deze viel zeer in de smaak van de kijkers van Firefly (nooit gezien). Maar een film die ervan uitgaat dat je Firefly hebt gevolgd of weet hoe die in wereld in elkaar zit, dat kan toch niet de bedoeling zijn. Toen ik destijds de DVD huurde zag ik ook niet meteen een verwijzing naar een serie. Slechte marketing zeker of proberen niet-fans te overtuigen toch maar deze film te kijken?

gauke schreef:
Interessant en goed geproduceerd ruimte avontuur met een mooie verhaallijn.

Aan het prima bewerkte verhaal over een betoverend ruimteschip en een meisje dat uiterst gevaarlijk was, met prachtige actiescènes, in een opwindende nieuwe wereld, werd slim een wildwest sausje toegevoegd. Jammer was dat de regisseur simpel niet genoeg speelduur had om ieder personage de verdiende en onontbeerlijke diepgang te geven.

avatar van xgogax
Inmiddels is de film hier en daar een beetje verouderd , maar dat val te begrijpen ( accepteren) gezien het budget . Ben echter dol op dit soort ' space westerns ' . Een van mijn favoriete sciencefictions ooit !

***** / *****

avatar van HunterXHunter
Echte sci-fi, western getinte film waarin je het gevoel krijgt in een grote wereld te zijn, dat is ook de reden dat ik van dit soort films houd. Daarnaast ook visueel een sterke film. Personages zaten ook goed in elkaar. Verhaal kon me op sommige momenten niet helemaal vasthouden.

avatar van Left4Dead
Mhaa, redelijk. Heb de serie niet gezien dus de achtergrond was me niet bekend.
Hightech in combinatie met lowtech is leuk gevonden maar vaak kreeg ik een beetje een Star Wars-gevoel. Zeker na het aftreksel van een podrace rond de 20st minuut begon dat echt te borrelen.

Het acteren was redelijk maar alles wordt soms erg traag en de humor is nogal licht te noemen. Daardoor waren er voor mij meerdere momenten van verveling en stond ik op meerdere punten ervoor om een andere film te gaan draaien. Gelukkig waren daar de vechtscènes en die waren wel van prima kwaliteit en goed in beeld gebracht.

Technisch (beeld/geluid) is het allemaal niet slecht, daarom nog steeds 3**. De film heeft niets nieuws onder de zon gebracht en echte spanning heb ik nergens kunnen ontdekken. Nu twee keer gezien maar ben bang dat het meteen ook de laatste keer was.

Matig tot redelijk en neigt op vele momenten tot 2.5**.

avatar van Madeliefje
Madeliefje schreef:
Ik heb de serie niet gezien, maar ga daar toch maar eens serieus over nadenken..
Heerlijke film dit, goede actie, wat humor hier en daar, fijn hoor.
Ook zonder Firefly gezien te hebben goed te begrijpen, trouwens.

Éindelijk Firefly gekeken en daar Serenity meteen maar weer even achteraan. 4 sterren blijven staan, de hele film 'ademt' Firefly (al miste ik wel het deuntje), en dat vond ik heerlijk.

avatar van Katharina
Ik vind het lastig om de film te beoordelen, omdat ik fan ben van de serie. Ik had het misschien niet achter elkaar moeten kijken, want nu vond ik de film vooral in het begin erg krampachtig geacteerd, niet zo grappig en losjes als in de serie. Ik vind deze film absoluut geen goede afsluiter van de serie, het heeft me eerder een rotgevoel (ook over de serie) gegeven en ik wou dat ik 'm niet gezien had. Het stukje waar ze die reavers in de Alliance jagen was wel episch, trouwens.

Katharina schreef:

Dat komt omdat er tussen de serie en de film zeker een jaar tussen zit. Daarom zijn ze ook niet meer goed op elkaar ingespeeld. Het viel mij ook op en het irriteerde mij ook. Bij herziening heb ik mij er iets minder aan geïrriteerd, omdat ik wist waar het door kwam.

avatar van JTV-kijker
Wat een geweldige film! Firefly is één van mijn lievelingsseries geworden en Serenity is een waardige afsluiter. Jammer dat er nooit een vervolg van is gekomen, maar dat maakt de serie misschien extra legendarisch zoals bv. Twin Peaks.

Tarkus schreef:
Geen slechte SF film dit.
De serie waarnaar deze film is gemaakt heb ik nooit gezien, maar denk wel dat die ook goed zal zijn.
Misschien, omdat ik de serie niet ken, de reden dat ik ook niemand van de acteurs ken. Maar er wordt prima geacteerd in dit goed gemaakte SF-spektakel.
Vind het een beetje een kruising tussen Star Wars en Star Trek.

Redelijke film, maar zeker geen topper.
De vertolkingen vielen me wat tegen, alsook het verhaal.

avatar van mcdaktari
Goh, deze Sciencefiction film heb ik nog niet gezien, terwijl het toch een favorieten genre is. De titel ken ik wel maar om de één of andere reden heb ik deze nooit gekeken. Maar het zal niet lang meer duren voor ik hem gezien heb. En dat voor een film van bijna 10 jaar oud, Shame on me!!

avatar van Flipman
mcdaktari schreef:
Dan raad ik je wel aan om eerst de serie Firefly te bekijken, dan snap je het verhaal tenminste goed. Er is maar één seizoen van, dus zo veel extra tijd kost dat nou ook weer niet en ik kan je de reeks van harte aanbevelen !
alexspyforever schreef:
Waarom dan niet? Zoals gezegd, de serie duurde slechts één seizoen voor ie werd geschrapt, dit is het vervolg. En hadden ze 't niet zo aangepakt, dan moesten ze ALLES opnieuw uitleggen. Gaat flink veel tijd in zitten en dan haken de mensen die wèl weten hoe 't zit snel af.

avatar van mcdaktari
Flipman schreef:

Oke bedankt voor de tip, ik ga hem gelijk opzoeken.

avatar van RuudC
vijftien afleveringen huiswerk is wel erg veel om een film te kunnen begrijpen. Firefly heeft een hoog campy (jaren negentig) Mad-Max-sfeertje en een aantal leuke personages, maar toch kan ik weinig met de serie. Ik mis dan toch de grootse verhalen en Firefly richt zich op die drie bluraydiscjes die ik heb slechts op kleine dingen. Enkele afleveringen zijn best tof, maar een aantal heb ik echt met moeite afgekeken.

En dan is er nog Serenity. Leuk, weer twee uur door de zure appel bijten. Toch valt direct op dat de toon anders is. De hele western-ongein is achterwege gelaten en de film is een stuk serieuzer en duisterder dan de serie. Sommige dingen zijn gebleven, zoals Kaylee die smacht om een goede beurt en Jayne die in zijn lompheid nog best grappig is. Serenity neemt je niet mee naar lullige maantjes, maar op echte ruimtereizen vol gevaar en echte planeten. Voor het eerst zie ik de potentie van Firefly, maar ik vraag me af of dit eruit was gekomen uit de luchtige toon van Firefly. Serenity toont in twee uur meer, dan Firefly in veertien afleveringen. Dit is dan ook met afstand de beste aflevering van de reeks.

avatar van Insignificance
Dit had lekker op TV moeten blijven. Het heeft in niets de allure van iets dat met cinema te maken heeft. Voor fans van de serie misschien een aardige uitsmijter. Die kennen de personages, ik had ze liever niet gekend. Gladde koppies, simpele karakters, je kan er zo een actie poppetje van maken, maar je hebt er als kijker niks aan. Er zit geen geur of smaak aan deze cast. Meisje Glau staat vooral moeilijke bekken te trekken en als ze dat eens niet doet, is ze aan het vechten. Het eerste is vermoeiend, het tweede gaat haar niet zo goed af. Ze raakt vooral heel erg veel lucht.

Fillion heeft de uitstraling van een uitgedroogde sjalot. En dat is dan de leider van het gezelschap, die uiteraard ergens in het heelal een liefje heeft en onderweg een inspirerende (...) speech afsteekt. Zo'n scenario dus. Humor heeft het wel. Pogingen daartoe althans. Geforceerd en onnatuurlijk. Het maakt het er alleen maar kinderachtiger op. Een aansprekende wereld is het ook al niet. Vlakke, gemakkelijke designs die, als ze bewegen, dat doen als koekblikken. Niet mooi, niet fascinerend, niet enerverend en met nog wat kleffe meuk er bij, futuristisch brandhout.

avatar van Daenelia
Serenity laat zien wat de belofte was van Firefly en hoe mooi het had kunnen zijn *snik* Dit is maar een korte blik op het universum wat zich had kunnen ontvouwen over 4 of 5 seizoenen die er nu, in deze realiteit nooit zullen zijn.

Laat me dimensies wisselen naar de realiteit waar Firefly niet gecanceled was, please!

*denkt en droomt*

I'll be in my bunk.

avatar van arno74
Voor fans van de serie zal dit vast een leuke film zijn. Ik ben geen fan, heb die serie ook nooit gezien, maar ik hou wel van scifi. En deze film stelde me eerlijk gezegd wel teleur. Het is duidelijk een young adult TV-movie, beetje Indiana Jones-achtig, acteerwerk is ondermaats, dialogen zijn vrij slecht (maar who cares in deze categorie), actie bevat het genoeg en de (afwezige) diepgang van de personages doet er in dit type film ook niet zoveel toe. Deed mij soms aan Jupiter Ascending (2015) denken, die een stuk slechter dan deze wordt ontvangen (door het ontbreken van fans misschien?), maar toch erg veel weg heeft van de (actie)stijl van deze film. Ook een space adventure, en misschien wel een aanrader voor de liefhebbers van Serenity dus. Van mij krijgt het (net als Jupiter Ascending) een hele magere 2*.

Niet al te best.

Verwachtingen lagen al niet zo hoog want Whedon heeft wat mij betreft nog helemaal niks bewezen, maar een leuke scifi film kan er altijd wel in, dus deze toch ook maar eens een kans gegeven. Bleek al snel dat ook deze film Whedon's blazoen niet zo opkrikken.

Zo geweldig scifi is het trouwens ook niet, deed mij sterk denken aan een avonturenfilm. Beetje Star Wars meets Indiane Jones ofzo. Wat lullige personages in een wereld die meer fantasy dan scifi is die in één of ander idioot verhaaltje verwikkeld zijn geraakt. En dan met een zekere luchtigheid gebracht die vast leuk hoort te zijn, maar dat nooit is.

Komt mede omdat de acteurs echt tekorst schieten. Fillion is aardig irritant, de rest van de cast eigenlijk niks beter. CG is zéér beperkt en qua regie laat Whedon ook helemaal niks zien. Verhaaltje is simpel, ondanks dat het eerste half uur wat vaag blijft voor mensen die de serie niet gezien hebben.

Mnee, allicht leuker als je eerst de serie gezien hebt, maar dat gaat mij iets te ver (en ik vraag me ook af in hoeverre het écht wat toevoegt behalve gewenning). Als film best kitsch en weinig creatief, kleine teleurstelling dus.

avatar van Capablanca
Ben best wel een liefhebber van scifi, maar het verhaal, de personages en de hardware konden me niet echt boeien.

avatar van IH88
“I am a leaf on the wind - watch how I soar.”

Serenity is een film die het erg moet hebben van de chemie tussen de acteurs, de humor en het futuristische element. Ik was een fan van de serie Firefly en dezelfde acteurs zijn ook in Serenity op dreef. Fillion, Torres, Tudyk, Baccarin, Baldwin… Allemaal hebben ze zichtbaar de grootste lol in het spelen van hun rol en ook de dialogen zijn scherp en soms uitermate komisch.

Summer Glau heeft een leuke rol en mag een aantal gave vechtscènes voor haar rekening nemen. Ook Ejiofor is sterk als coole bad guy die zijn tegenstanders met een rustige stem en wat filosofische woorden naar de andere wereld helpt. Het verhaal is wel wat inspiratieloos en er had wat meer aandacht aan het script besteedt mogen worden. Gelukkig weet de sublieme cast dat voor het grootste gedeelte te verbloemen.

TMP
Aardige afsluiter van de (vroeg gecancelde) tv-serie Firefly. Na eerst de tv-serie te hebben gekeken, heb ik vervolgens deze film gekeken en dan loopt het allemaal best aardig in elkaar over. Zonder de tv-serie te hebben gezien mis je waarschijnlijk wel wat context en ook wat onderlinge verbanden tussen de personages. Het plot van de film is zeer behoorlijk en de film kijkt lekker weg. Wel is de toonzetting in verhouding tot de serie een stuk minder luchtig. Ook los van de serie is het echter een behoorlijke science fiction film.

avatar van W.V.
Als je een liefhebber van het sf/actiegenre bent dan kom je wel aan je trekken met deze film, maar eigenlijk is het een standaard verhaal, wat in elk genre past. Netjes in beeld gebracht, standaard acteerprestaties en het was geinig om nu veel gezichten uit diverse tv series ook eens in een film te zien.

avatar van knusse stoel
Niet slecht, niet slecht!
Gewoon een goede SF-thriller waar wij met genoegen naar hebben gekeken en ons de 7,9 op IMDb goed voor kunnen stellen! Van ons ook een 8!

avatar van eRCee
Aangenaam vervolg op de serie. Het ziet er iets gelikter uit, wat qua vliegscenes wel prima is maar het algehele gevoel niet persé ten goede komt. Meer smoezeligheid op de planeten had ik bijvoorbeeld geapprecieerd. Qua verhaal is het logisch dat men voor het uitwerken van het subplot rond River is gegaan, dit is veruit de meest interessante lijn uit de 14-delige serie. De film Serenity komt, na een wisselvallig eerste deel, pas goed los vanaf de Reaver-aanval. De actievolle ontknoping en de band die ik al voelde met de personages tillen het geheel naar de drie sterren.