Le Grand Pardon (1982)

Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Alexandre Arcady
met Roger Hanin, Jean-Louis Trintignant en Richard Berry

Veel vluchtelingen werden gedwongen Algerije te verlaten tijdens de onafhankelijkheidsoorlog. Uiteindelijk kwamen ze in Frankrijk terecht. Daaronder ook een groep gangsters die niemand respecteren. Aan het hoofd van die organisatie staat Raymond Bettoun (Roger Hanin) 50 jaar oud, met het statuur van een atleet, joviaal en bemoedelijk, goede sociale vaardigheden en behept met agressieve buien. Als dictators regeren hij en zijn familie over nachtelijk Parijs; de prostitutie, de casino's. De doop van zijn kleinzoon is de gelegenheid om zijn macht, organisatievermogen en praal te laten zien.

avatar van Filmkriebel
Het franse antwoord op "The Godfather". Wil ik al lang zien.

avatar van Filmkriebel
En het is er van gekomen. Het is wat je kan verwachten van een klassieke maffiafilm : eergevoel en verraad slaan de maat. Regie is voor rekening van Alexandre Arcady, talentvolle man met heel wat andere misdaadfilms op zijn rekening en tevens vader van horrorfilmregisseur Alexandre Aja.

Le Grand Pardon speelt zich af in het hart van een Joodse familie, de Bettoune en klanleider Raymond, door een imposante Roger Hanin gespeeld, die dominantie en arrogantie uitstraalt.

Het begin is een 30-minutenlange scène op een doop. Alle personages worden voorgesteld. Het lijkt een gewone gelukkige familie. Schijn bedriegt. De eerste scheuren zijn er al. De rivaliteit tussen de zoon en de neef en de inmenging van een Franse gangster die de ondergang van de Bettoune-klan gezworen heeft, zal het gelach van de eerste 30 minuten vlug doen verstommen. Meeslepende misdaadfilm zonder grote originaliteit maar met sterk acteerwerk.