The Vanishing Prairie (1954)

Alternatieve titel: De Prairie Verdwijnt

Documentaire / Familie

geregisseerd door James Algar
met de stem van Winston Hibler

De documentaire concentreert zich op dat deel van de Verenigde Staten, dat wordt begrensd door de Rocky Mountains en de Mississippi Rivier. Na een korte opsomming van uitgestorven diersoorten, toont de film ons diverse 'bedreigde' diersoorten: de 'Whooping Crane', de buffel, de 'prong-horn' antilopen, de 'big-horn' schapen, de prairiehond, enz. Terwijl de mensheid duidelijk schuldig is aan het uitsterven van veel dierensoorten, waarop de filmtitel zinspeelt, toont de film eveneens hoe verschillende diersoorten deelnemen aan een proces van natuurlijke selectie. Verder zien we nog een scène met de geboorte van een kalf bij een buffel.