• 8.606.143 stemmen

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Bei Xi Mo Shou

Onder de hemel, zal de hemelse schoonheid van de graslanden binnenkort worden bedekt met het stof van de mijnen. Geconfronteerd met het stof en het kabaal van de zware mijnbouw, hebben de herders geen andere keus dan te vertrekken. In het maanlicht worden de ijzermijnen helder verlicht gedurende de nacht. Werknemers die de machines bedienen moeten wakker blijven. Ondertussen vullen mijnwerkers de vrachtwagens met kolen. Het dragen van een stofmasker maakt van hen spookachtige wezens. Een eindeloze rij vrachtwagens transporteren alles naar de ijzerfabriek. In het ziekenhuis staat, na decennia lang inademen van kolengruis, de dood om de hoek. Ze leven in de realiteit van het vagevuur, maar er zal geen paradijs zijn.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Malick

Malick

Draaide op het afgelopen IDFA. Hopelijk wordt dit ooit ergens op DVD / BR uitgegeven ...

avatar van joolstein

joolstein

Een zowel mooi vormgegeven documentaire als ook gruwelijke beelden over de kaalslag van de aarde. We zien het leven en werkzaamheden van mijnwerkers in de mijnen van de Mongolische binnenlanden. Terwijl herders en hun dieren steeds verder worden terug verdrongen door dat de weilanden meer en meer verdwijnen en bedekt worden door het stof uit de mijnen. Daarnaast zien we ook de zware meedogenloze Chinese industrialisatie aan de hand van eindeloze rijen vrachtwagens die kolen en ijzererts vervoeren naar de fabrieken. De werkdruk is groot en velen eindigen uiteindelijk in het ziekenhuis met stoflongen. Tussen deze redelijk schokkende beelden door zien we een naakte man liggen, een metafoor voor de kwetsbaarheid van de mensheid. Hij wordt tevens begeleid door quotes uit het werk van Dante. In literaire taal gebruikt men het woord behemoth om iets aan te duiden dat extreem groot, log of inefficiënt is. Na het zien van de documentaire kan je alleen maar concluderen dat deze drie woorden alle van toepassing zijn!

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

Liang Zhao is de gids Vergilius die ons Danteaanse kijkers op een louterende tocht meeneemt van de hel en het vagevuur van de mijnbouw naar het verlangde paradijs van de Chinese bouwdrift. Het is een wel erg wrange goddelijke komedie, want het beoogde paradijs is niks anders dan een luchtspiegeling, een lege huls, een spookstad. Indrukwekkend en beklijvend!

avatar van Prinz

Prinz

Malick schreef:

Helaas, nooit gebeurd.

avatar van Malick

Malick

Jawel, op DVD en BLU-RAY.

avatar van tbouwh

tbouwh

Bedwelmend sfeerstuk, door de muziek af en toe een soort Kooyanisqatsi in de hel, maar dan nooit zó meta en (verbluffend genoeg) gegrond in een alledaagse realiteit voor duizenden arbeiders. De film is ook een sterke meditatie op hebzucht - of is het grootheidswaanzin? als ik aan het eind zo'n ghost city zie opdoemen krijg ik behoefte tot op de bodem uit te zoeken wat dat toch voor waanzin is. Alsof Geyrhalter's Homo Sapiens op sommige vlakken gewoon al werkelijkheid is geworden.