Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Sex & Mrs. X (2000)

Drama / Komedie

geregisseerd door Arthur Allan Seidelman
met Jacqueline Bisset, Linda Hamilton en Stewart Bick

Joanna is een zelfbewuste vrouw: perfecte echtgenote, succesvol journaliste en al tien jaar gelukkig getrouwd met Dale. Als die haar echter op een dag totaal onverwachts verlaat voor een andere vrouw, stort haar wereld in. Haar zelfvertrouwen ligt aan diggelen. Ze vlucht naar Parijs en leert er Madame Simone kennen. Die neemt Joanna onder haar vleugels en leert haar de geheimen van het verleiden.

Heel aardige film, 3 sterren.

avatar van kanjertje
Eindelijk nog eens zo'n heerlijk romantische film.
En zelfs niet echt voorspelbaar.
Kijken maar, hij is de moeite waard !

avatar van Noodless
Ik vond er niks romantisch of komisch aan.
Gelukkig was er nog de rol van Jacqueline Bisset , die nog enig inhoud had. Hamilton kwam niet overtuigend over in haar rol.
3/10

avatar van Metalfist
Een niet al te boeiend niemendalletje over het verschil tussen sex en sexy

Ik vroeg me af tijdens het kijken van Sex & Mrs. X waarom ik me als 21-jarige man in godsnaam zou bezig houden met het kijken van dit soort films wanneer er nog zoveel moois op mij ligt te wachten. Wel, de reden is vrij simpel en bestaat eigenlijk uit 2 woorden: Jacqueline Bisset. Erg bekoorlijk in Le Magnifique en Truffaut's La Nuit Américaine en altijd een reden om een film een kans te geven.

En het is maar goed ook dat ze hier in meedoet want zij is juist de lijm die het geheel bij elkaar houdt. Sex & Mrs. X is een film die voornamelijk door een vrouwelijk publiek gesmaakt zal worden. Het gaat over een vrouw die gedumpt wordt door haar man en in haar oneindige tristesse naar Parijs trekt om daar een interview af te nemen met de legendarische Madame Simone die zich profileert als een soort van guru om vrouwen hun sexyness terug te laten winnen. Jah, je kunt al wel raden hoe het afloopt natuurlijk en echt grappig wordt net nergens. Vanwaar de genreaanduiding komedie vandaan komt is me dan ook een raadsel (kan ook gezegd worden over het drama in deze film trouwens) doordat het puur uit romantiek bestaat. Op het einde moeten de rollen tussen Joanna en Simone nog even omgedraaid worden en zijn ze beste vriendjes geworden. Nah, ik kan van tijd tot tijd wel een romantische film waarderen maar dan mag het in ieder geval niet zo flauw worden gebracht. Gelukkig maar dat Joanna op het einde niet terug voor Dale kiest, dat had de film anders wel finaal de nek omgedaan.

Maar dit is wel een goede rol voor Bisset. Een aantal jaartjes ouder dan ten tijde van de hierboven genoemde films maar hier is ze in ieder geval erg goed gecast. Dat Engels met een dik Frans accent past perfect bij haar personage en ze weet de film naar een hoger niveau te tillen. Met Linda Hamilton heb ik iets meer mijn twijfels. Een actrice die legendarisch is geworden dankzij de Terminator films en ook vanwege haar bijrol in Chuck heeft ze een streepje voor maar dit gaat haar niet zo denderend af. De wisselwerking met Bisset is wel geslaagd maar ik vond Hamilton niet altijd even goed als femme fatale. Het eerste deel van de film waar ze nog gekwetst is, is degelijk maar ik miste de sexy uitstraling om de metamorfose echt compleet te maken. De film steunt voornamelijk op de tandem Bisset - Hamilton waardoor de rest van de cast er maar wat voor spek en bonen bijloopt.

Bon, als je van dit soort films fan bent dan kun je Sex & Mrs. X wel smaken volgens mij. Bisset is goed op haar plaats en Hamilton doet in ieder geval haar best. Het is echter de voorspelbaarheid (al kun je dat natuurlijk wel verwachten bij dit soort films) die ervoor zorgt dat dit allemaal net iets te lang blijft aanslepen. Redelijk maar meer ook niet.