Perdita Durango (1997)

Mexico / Verenigde Staten / Spanje
Actie / Misdaad

geregisseerd door Álex de la Iglesia
met Rosie Perez, Javier Bardem en James Gandolfini

Perdita Durango is een sexy jonge vrouw die schaamteloos het leven overhoop gooit van een ieder die haar pad kruist. Romeo Dolorosa is een keiharde maar charmante gangster die banken berooft en handelt in lijken en illegaal koopwaar. Wanneer maffiabaas Santos het wilde duo inhuurt om een vracht met foetussen van Mexico naar Las Vegas te rijden, worden ze de meest gevreesde outlaws van het grenes gebied. Ze kidnappen een stel keurige Amerikaanse tieners om hen in het geheim Santaria-ritueel te vermoorden.

avatar van Goodfella
Nogal aparte... leuke film.

SlingBlade
Noem het maar apart jah hehehehe, ik moet toegeven dat ik hem op sommige momenten ook wel leuk vond, maar dit kwam alleen maar door rosie perez

avatar van John Doe
Titel doet wel denken aan de D-Devils.

Leek een beetje op Natural Born Killers. 3,5 ster

avatar van Ozarklynch
Geen hoogvlieger maar wel een film met een flink aantal leuke scenes.
De stijl van de film doet me eerder denken aan Robert Rodriguez' From Dusk Till Dawn.
De rol van 'koelbloedige Mexicaanse bitch' is Rosie Perez op t prachtige lijf geschreven en Javier Bardem komt als voodooadept en onvervalste schurk vrij overtuigend over.
Voor liefhebbers van het genre zal 'Perdita Durango' zeker niet tegenvallen!

Mwoah, van Ales de Iglesia had ik wel wat beters vrwacht. Geen slechte film, maar ook geen supertopper......

avatar van Macmanus
Beetje wisselvallig.

Soms is de film heerlijk. Mooie groen en rode kleuren. Zoals de scènes als die blonde jongen zijn vriendinnetje ophaalt. En nog wat cool in beeld gebrachte scènes. Maar soms gaat Iglesia in standje "saai" en krijgen we teveel scènes die het tempo en de actie teveel ophoud en erg onnodig zijn. Ik had die twee tieners meteen neergeknald, en er een lekker gewelds orgie van gemaakt.
Lastig geval, veel potentie maar het komt er niet helemaal lekker uit.

Day of the Beast al gezien, die was beter maar was ook niet helemaal geslaagd. Maar ik ben toch wel benieuwd naar meer werk van Iglesia. Misschien in later werk weet hij het beter te mixen.

Erg leuk. Meer werk van Iglesia staat ook hier in de planning.

Alex de la Iglesia: geweldige regisseur. El Dia de la Bestia is ook zo'n topper. Aanrader!!!

Vond dit een verrassende en aparte film. Vooral Javier Bardem speelt ijzersterk in deze film die veel actie, geweld en sex bevat. Rosie Perez speelt zeer sensueel, vooral de scene waarbij ze een jongen verkracht terwijl Javier Bardem de vriendin van die jongen verkracht is apart.

avatar van Goblin
Vind 'm goed.
Was de eerste film die ik kocht nadat ik m'n dvd-speler had gehaald, Shrek voor de kids en Perdita Durango voor mezelf.
Toegegeven m'n keuze werd op dat moment bepaald door de combinatie prijs van de dvd en de aanwezigheid van Rosie Perez maar was nadat ik 'm gekeken had toch erg verrast door de film.
Actie is zwaar o.k en Javier Bardem en Rosie Perez zijn goed aan elkaar gewaagd en acteren prima.
Krijgt een solide 3,5

avatar van mikey
Hoe heet het: nouvelle violence oder etwas? Typisch 'p-modern' product uit de jaren 90. gelukkig niet te arty zoals NAtrural Born Killers maar straight forward. Grappige rol van Gandolfini. En daarnaast een overdaad aan Mexicaanse en Amerikaanse low culture. Oftewel niet al te origineel.

avatar van maxcomthrilla
Natural Born Killers werd eerder al genoemd, die vergelijking misstaat zeker niet. Al is deze Mexicaanse variant uiteindelijk minder gewelddadig en vooral minder gewetenslozer. Wel blijft er gedurende de film een wat ongemakkelijke, aparte sfeer hangen, waarin er wat cheesy humor tussen de tortilla `s zijn verstopt.

Het zou wat duf kunnen klinken, ah getsie weer een film waarin wat onschuldige Amerikanen de Sjaak zijn. De kracht van de film zit hem gek genoeg in de onschuld van de blagen, tot op het belachelijke af soms. Het meisje dat kwaad spreekt over sigaretten, volgens Perdita en Romeo zweert bij Diet coke als ultieme zonde, dat kwebbelt alsof haar leven ervan af hangt en dat nog maagd blijkt te zijn. Geweldig hoe Perdita Durango en Romeo Dolorosa constant de draak steken met het stelletje.

De film boeide mij constant, iets wat te maken leek te hebben met de tomeloze passie die de regisseur voor de dag spreidde. Het deed allemaal wat aan als een genadeloze film die niet geschikt zou zijn voor gevoelige kijkers maar tegelijkertijd bevat de film genoeg elementen die dat statement juist belachelijk lijken te maken. Iets waar de regisseur zich goed bewust van is geweest, getuige o.a. de rol van de volhardende politieagent in de gedaante van James Gandolfini die als een kat met 7 levens door het leven gaat.

Qua focus is het ook allemaal niet helemaal wat het lijkt, je zou er toch de donder op gezegd hebben dat James Gandolfini de confrontatie met Perdita Durango aangegaan zou zijn? Ware het niet dat een autobestuurder anders besloot.....Van de ene kant kijken de 2 misdadigers niet op van een beetje meer bloed, maar van de andere kant zijn ze vooral bedreven in het bangmaken van anderen dankzij instrumenten als kaartenleggerij en meer dingen die de sadistische kant van het stel blootleggen zonder uiteindelijk echt compleet los te gaan. Ze krijgen meer voldoening om angstige gezichtsuitdrukkingen op te wekken. Het acteerniveau is goed te noemen aangezien beiden daadwerkelijk lol lijken te hebben in hun doen en laten. Vooral Rosie Perez is een lekker fel bijtertje.

Het meest bedreven is de film in het extreem wisselen van stemmingen. Gewelddadige situaties zoals bij het voodoo ritueel, de politie belegering van de truck maken plaats voor haast absurdistische scenes waar maffiabaas Santos zijn mensen instructies geeft en tussen neus en lippen door een kinderpartijtje meeviert of denk aan het moment dat de jongen het meisje ophaalt bij haar ouders, kan niet anders of De La Iglesia heeft dat sitcom stuk in Natural Born Killers gezien.

Fijne film, met verzorgd camerawerk en een leuke, aparte, losse sfeer dus die in rap tempo voorbij trok en zich soms op randje ravijn wat betreft escaleren begaf. Slechts het einde had gemakkelijk wat beter gekund, net wat meer spektakel had hier niet misstaan. 4*

Deze film is gebaseerd op aldolfo constanzo.

Meneer Bungel
Deze had ik ooit al eens gezien en wist nog dat het een prima film was en heb er dan ook 3,5* voor gegeven... Blijkt dat me zo goed als niets bekend voorkomt bij deze tweede kijkbeurt. Erg vreemd, want het is gewoon een hele sterke film!

Bardem als erg sympathieke malo met een hang naar het spirituele, of zoiets, en Perez als de nuchtere mujer fatal die haar kerel flink tegengas geeft. En dan de stijl van Iglesia: zeer talentvol met veel gevoel voor stijl en humor. Regelmatig wat gas terug nemen om de scenes die dat nodig hebben extra schwung mee te geven, zo hoort dat.

Heerlijk filmpje, een dikke punt erbij!

3,5* ---> 4,5*.

avatar van Filmkriebel
Natural Born Latino's

Zeer gewelddadige film met veel sex. Nu, dat was overduidelijk wel de bedoeling van De La Iglesia, want het subversieve geweld wordt voortdurend als erotiserend uitgebeeld: Perdita en Romeo worden er geil van. Ironisch dat De La Iglesia, die met deze film de Amerikaanse markt wilde veroveren net geen succes oogstte. Amerikanen houden van geweld in films maar als je over de schreef durft gaan werkt het niet meer.

Het geweld is vaak zo extreem dat het humor wordt, vooral wanneer een geniale Bardem zit te schudden tijdens bloedige Santeria rituelen. In tegenstelling tot Natural Born Killers (1,5*) is dit erg stijlvol en erg mooi om te zien waar Stone's film spuuglelijk oogde en arty farty is. Narratief is het een tikkeltje spijtig dat Dolorosa de centrale figuur geworden is van de film en Perdita iets van een sidekick. Waarom niet omgekeerd gezien de titel? Iig vond ik het echt een geflipte wilde rit van een film.

Een beetje Tarantino-achtig? Niet direct mijn stijl, maar film met onmiskenbare kwaliteiten.

Matige film waarin een man en vrouw twee jonge mensen ontvoeren om ritueel te vermoorden. Het verhaal is aan de slappe kant en doet er verder ook niet toe. De twee hoofdpersonages zijn wel boeiend, maar hier had meer in gezeten (dit ondanks twee goeie rollen van Rosy Perez en Javier Bardem). Verder een flink portie geweld en te eentonig. Net geen 3.0 sterren.

avatar van 93.9
ExpLoitation ode ofzo. Nog best aardige stukjes, maar over de gehele linie genomen een onvoldoende.