Spice World (1997)

Verenigd Koninkrijk
Muziek / Komedie

geregisseerd door Bob Spiers
met Melanie Brown, Geri Halliwell en Emma Bunton

De Spice Girls leiden een fantastisch maar hectisch bestaan. Ze toeren rond in hun Spice bus, maar als hun beste vriendin zwanger blijkt te zijn, willen ze veel tijd met haar doorbrengen. Dit tot groot ongenoegen van de louche platenbaas The Chief. Om zijn zin door te drijven, zet hij Clifford, de steeds neurotischer wordende manager van de girls, steeds verder onder druk. Het is een week vol knettergekke situaties, vreemde ontmoetingen en vooral veel muziek en veel girl power, die uitmondt in een groots 'live' optreden op de laatste dag.

avatar van K*D
K*D
Een 1,5 door de sentimentele waarde. Ik kan me mijn allereerste optreden van hun op tv herinneren... Geweldig

avatar van playah26
Verschrikkelijk.. dom plot & waardeloze acteer prestaties

avatar van Layla!
Ik denk niet dat je deze film hoog kunt noteren nadat de tijdsperiode al zeker 10 jaar verder is.

Ik weet wel zeker dat er genoeg hier zijn die het een geweldige film vonden toen ze 10 jaar waren en ook die afzichtelijke platform schoenen droegen.

Omdat ik het een geweldige film vond toen ik klein was.. 2,5*

en daar ben ik 1 van met die "afzichtelijke" plateau zolen xD

me too!

avatar van moviemafketel
me too!

Eén grote nachtmerrie deze film. Paniek, rennen, schreeuwen, bloed en tot een soort monsters transformerende mensen. De beelden zijn al even hysterisch als de mensen.

Perfect het Kafkaiaanse gevoel uitgebeeld. Je weet totaal niet wat er aan de hand is. De buitenwereld is afgesloten, van binnenuit is er overal gevaar, chaotische toestanden, niemand te vertrouwen,

80 minuten in een achtbaan van hysterie, verwarring en adrenaline.
En idd, kijken tot het eind, maakt de ziekelijke duistere wereld compleet. Niet zo heerlijk.

E2K
ik heb destijds tienermeiden gevraagd wat ze van de film vonden:

-"spannend! en leuke kleren die de spice girls dragen zeg!"
-"wauw de liedjes zijn echt gaaf!"
-"omg was er een 6e spice girl? wat tof dat dit in het verhaal zit"

al met al waren ze zeer enthousiast.
Daarom 4 sterren.

avatar van supadragon8
E2K schreef:
ik heb destijds tienermeiden gevraagd wat ze van de film vonden:

-"spannend! en leuke kleren die de spice girls dragen zeg!"
-"wauw de liedjes zijn echt gaaf!"
-"omg was er een 6e spice girl? wat tof dat dit in het verhaal zit"

al met al waren ze zeer enthousiast.
Daarom 4 sterren.

oh, ik ga ook zo de straat op en vragen wat mensen van een film willen en dan stem ik.

nee het gaat hier om je eigen mening neem ik aan, niet een ander

avatar van SmackItUp
Wat een chaos in deze film zeg. Sorry maar hier kan ik weinig goeds over zeggen. Gaat ook gewoon helemaal nergens over?

avatar van Fran
Och, wat was deze film erg zeg. Het was één groot chaotisch zooitje zonder een leidraad of iets dergelijks. Ze kunnen al niet acteren dus probeer dan de dingen eromheen wat beter te maken. Maar helaas. Ik zat met plaatsvervangende schaamte te kijken.

avatar van m1chel
Inderdaad. Dom verhaal, rete slecht geacteerd. Maar mijn God die Geri en die Emma zijn zo lekker. De liedjes waren ook nog wel leuk hoor. 2.5*

avatar van Jessen0wnt
Heerlijk over the top filmpje die werkelijk waar straalt uit pure slechtheid. Het plezier straalt van het doek, maar keert zich zelf de rug toe door dit walgelijk slechte talent. De film is nogal nietszeggend, je wordt van de een naar de andere situaties gebracht. Muziek is ook niet mijn ding, maar door m'n zussen hebben wij hem hier liggen op VHS en bekijk ik hem soms nog wel uit pure wanhoop. Film is alles behalve vervelend om naar te kijken, doordat het een gigantische mislukking is is het juist de moeite waard. Na dit heeft elke film logica. 0,5 ster

avatar van Ste*
Ik vond dit als tienjarige altijd wel een leuke film. Heb hem nu al jaren niet meer gezien, maar als ik eraan terugdenk, wat ik me nog kan herinneren... gewoon erg slecht inderdaad. Waardeloos belachelijk verhaal en erg slecht geacteerd door de dames.
Doordat het soms nog best leuk was krijgt hij nog 2 sterren voor de moeite

herder
Waren wij nou als kinderen gewoon naief of gewoon heel erg dom
Sommigen vonden het zelfs een meesterwerk...

avatar van Mrs.Congeniality
Meer dan 10 jaar geleden in het spice-girls tijdperk een keer gezien.
Het enige wat leuk was aan de film was dat hun liedjes voorbij kwamen. Maar we zullen het allemaal wel er mee eens zijn dat ze het lekker bij zingen moesten houden en absoluut niet moesten gaan acteren. Want wat was dat slecht! en daarbij nog eens een slap verhaal.

avatar van Keane1983
Hoe leuk ik de spicegirls ook vindt, deze film deed gewoonweg pijn aan mijn ogen!!!
Acteerwerk is hopeloos, slecht verhaal maar wel leuke liedjes...hoewel dat de film dan echt niet meer kan redden.
1.0* voor de leuke liedjes...meer kan ik er niet van maken...

avatar van Keane1983
Ik denk dat deze meer succes hebben hahaha

The New Spice Girls - Stop

Op z'n minst 5.0*

avatar van m1chel
Hahahahaha Wanneer gaan de tickets in de verkoop. De site van Live nation zal plat liggen als de voorverkoop begint. Hahahaha!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Tja, een film rond de Spice Girls. Als bekendste meidengroep ooit wilden ze een film maken in de stijl van de bekendse jongensgroep ooit: The Beatles. Zonder al vergelijk te willen maken met de muziek, heb ik geen idee hoe A Hard Day's Night in zijn tijd werd aanvaard door de kijkers. Als ik zelf het vergelijk maak (dat doen de makers trouwens ook) ligt de humor van The Beatles ofwel iets subtieler ofwel net weer met een drogere absurditeit. Spice World is gewoon domme slapstick en het acteertalent van de meiden is toch wat minder dat van The Beatles (die zo slim waren iets meer zichzelf te zijn).

Om de film wat meer 'naam' te geven - voor zover The Spice Girls dat nodig hadden - trokken ze blijkbaar namen aan als Meat Loaf, Roger Moore en Jools Holland met zelfs cameo's van Hugh Laurie, Elton John, Elvis Costello en Bob Geldof. De makers dachten dat het hiermee voldoende was, maar vergaten duidelijk een script. De hele film is een zootje geworden zonder enige samenhang en ik hoop voor de filmkijkers in deze wereld dat geen enkele Spice Girl ooit nog op het witte doek komt. Laten we dat afspreken?

Dit is een van de allerslechtste films ooit gemaakt, nog nooit zo verveeld tijdens een film.
Niet kijken tijd verspilling.

avatar van Askikker
Film Pegasus schreef:

hahaha,
Ja, die films van de Beatles hadden klasse!
Die waren pas echt infantiel, alleen kon je daar niet om lachen

Geweldig, ik kijk deze film nog steeds regelmatig
Deze 5 meiden waren mijn idolen toen ik klein was, en nog steeds
Ik spaarde zoveel mogelijk items van ze.
Ik luister 'Who do you think you are" zo'n beetje de hele dag door, voor al bijna een jaar lang.

Zelf vind ik het super leuk dat de meiden zichzelf spelen, maar dat Victoria Beckham (toen Adams) compleet tegenovergesteld blijkt te zijn dan men denkt
She is the funny one, the silly one.

Posh forever

masterton
Askikker schreef:

hahaha,
Ja, die films van de Beatles hadden klasse!
Die waren pas echt infantiel, alleen kon je daar niet om lachen
. Waarom geef je dan 5 sterren? terwijl je zegt die films van de beat!es hadden klasse, dit is gewoon tegenstrijdig met wat je schrijft!!

masterton
Igora schreef:
Geweldig, ik kijk deze film nog steeds regelmatig
Deze 5 meiden waren mijn idolen toen ik klein was, en nog steeds
Ik spaarde zoveel mogelijk items van ze.

She is the funny one, the silly one.

Posh forever
. Leuke film, echt gebeurd verhaal ook!!

Als onderzetter gebruiken die film!

avatar van martijn1976
Hahaha what the fuck is this???

Had em toen der tijd is gekocht op video voor een prikkie.
Ik vond die wijven wel grappig. Soms hier en daar een aanstekelijk liedje.

Waarom in godsnaam die film????? Is dat echt roger More???? jezus wat een ongelooflijke bagger.

Alleen die spice- bus was cool...... en Mel B mmmmm tja. ik blijf een man

avatar van BlueJudaskiss
Leuke analyse van de film!

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb de laatste tijd eens wat drang gehad om wat muziekfilms te bekijken, ook die met bekende zangeressen erin. Dat was soms best oké (The Bodyguard met Whitney Houston) en soms echt heel slecht (Crossroads met Britney Spears) en dus ook maar eens Spice World de kans gegeven. Heb geen hekel aan de meidengroep, vind sommige liedjes nog best goed te pruimen. Maar allemachtig, wat een vreselijke film is dit geworden. Elke vorm van verhaal is afwezig, de personages komen vrij onsympathiek over (en ik heb zelden slechtere ''actrices'' gezien) en meer dan promotiemateriaal van de Spice Girls is dit natuurlijk niet, net als Crossroads er puur was om de naamsbekendheid van Britney te verhogen.

Deze 5 dames waren eind jaren 90 een gigantisch fenomeen, maar had het maar gewoon bij het zingen gehouden. Helemaal bizar wordt het als je ziet dat Roger Moore hier zelfs een rolletje in heeft. Van James Bond naar alles doen voor de Britse Pond zullen we maar zeggen. Ik dacht trouwens dat deze dames destijds nog best knap waren, maar dat merk je in de film niet. Slechts Victoria Beckham zag er toen ieder geval nog goed uit, maar die loopt er tegenwoordig ook als een anorexiapatiënte bij. Emma Burton loopt er in de film als een kleuter bij, maar die is vandaag de dag wel weer de moeite waard. Nouja, kan ik deze film ook weer afstrepen van mijn kijklijst. 1 van de slechtste films die ik ooit zag. Slechts de muziek maakt het heel af en toe een minuutje nog verdraagbaar.

avatar van Donkerwoud
'Spice World' (1997) is ofwel een postmodern meesterstuk over een groep jonge vrouwen die gevangen zit in het voorgefabriceerde keurslijf van de celebrity-cultus; ofwel een bijzonder luie poging om te kapitaliseren op een mediahype. The Spice Girls touren rond met hun bus, er gebeuren dingen, ze testen kleding, bereiden concerten voor of treden op, en er gebeuren weer andere dingen. Ondertussen hebben 'the girls' heuse persoonlijkheden omdat hun eendimensionale typetjes nog wat vetter zijn aangezet dan gebruikelijk. Proef ik daar zelfs een spottende 'zelfreflexieve' knipoog naar hun totstandkoming als girlband!? Met grapjes over hun gefabriceerde persona en een dik aangezet soort Britsheid, zoals Roger Moore die iets teveel geniet van zijn rol als Spice villain i.p.v. Bond villain.

De film werkt aardig als het speelt met de campy kant van de popgroep. Hun liedjes (ik kan ze allemaal nog meezingen...), hun gekke huppeltjes en dansjes en natuurlijk hun trademark: de uitzinnige fashion statements. En die goede oude jaren negentig toen cynische harde grappen en openlijk seksisme nog mochten in een tienermeidenproductie. Maar er is een reden dat een videoclip geen 93 minuten duurt, want onzinnige willekeur wordt repetitief als het alleen bedoeld is om er het imago van een populaire girlband mee te ondersteunen. Een hoop indrukken zonder ziel of emotie, maar met een nostalgische vibe omdat het natuurlijk wél gewoon The Spice Girls zijn. Al die herinneringen...

avatar van Donkerwoud
Ik moest smakelijk lachen om deze toepasselijke recensie: ‎‘Spice World’ review by Steve P • Letterboxd