Trekkies (1997)

Documentaire

geregisseerd door Roger Nygard
met David Greenstein, Gabriel Köerner en Evelyn De Biase

Documentaire over een aantal bijzonder fanatieke Star Trek-fans, die kosten noch moeite sparen om naar conventies te gaan en zowat alles verzamelen wat met hun favoriete serie te maken heeft. Sommigen onder hen hebben zelfs de Klingontaal geleerd, wat alleen in de serie wordt gesproken.

avatar van bioscoopzaal
Grappige, oprechte en onderhoudende docu over het hele Star Trek-fangebeuren. De geïnterviewde personen zijn zowel verschrikkelijk geobserdeerde nerds als vrijblijvende liefhebbers die graag naar de verschillende conventies trekken. Ook de voornaamste Star Trek-acteurs mogen hun zegje doen.

Meest opmerkelijke moment: een Trekkie (of is het nu Trekker?) die voor de camera aan het uitleggen is wat de serie voor hem betekent en net op dat moment gebeld wordt door een vriend. Zijn reactie:

"Hello? Well, you couldn't have called at a worse time. Go away!"

3.5 sterren.

avatar van wasta
Leuke docu, vooral voor 'kenners' van de star trek serie.

En niet alleen voor 'kenners', persoonlijk ken ik alleen de film en een handvol van de DS9 afleveringen (kijk al een paar jaar om de zoveel tijd een aflevering) maar zou me nou niet echt als een trekker/trekkie of wat dan ook beschouwen. Maar het mooie aan sommige documentaires is dat ze niet zozeer een "infodump" zijn, maar gewoon een hoop mensen die een passie voor iets hebben.

Aan de ene kant heel komisch om al die geobsedeerde mensen te zien, maar toch ook een interessant kijkje in een wereld waar je anders niet echt over na denkt.

avatar van Phantasm
Leuk voor de echte Star Trek fan.