Alaska (1996)

Avontuur / Familie

geregisseerd door Fraser Clarke Heston
met Thora Birch, Vincent Kartheiser en Dirk Benedict

Na de dood van zijn vrouw is Jake Barnes samen met zijn zoon Sean en dochter Jessie naar Alaska verhuisd. Ook al was hij vroeger burgerpiloot, in het onherbergzame gebied gaat hij als luchtkoerier aan de slag. Wanneer hij op een dag een dringende bestelling moet leveren en zich door een hevige storm moet worstelen, raakt zijn vliegtuigje vermist in de bergen. Jessie en Sean vinden dat de overheid te weinig energie stopt in de zoektocht naar hun vader. Ze besluiten zelf naar hem op zoek te gaan en ondernemen een gevaarlijk avontuur waarbij ze de hulp krijgen van een ijsbeer die ze uit de handen van een pelsjager gered hebben.

avatar van narva77
Leuke jeugdfilm met Face uit the A-team.

Voorspelbaar saai en slecht acteerwerk 1*

Wat is deze bedroevend slecht. En waarom deze (kinder)film gisteravond onaangekondigd rond middernacht werd uitgezonden, is me helemaal een raadsel.
Het enige pluspunt zijn de geweldige beelden van de Canadeze Rockies!

zeer mooie natuurshots van alaska (logisch!)

verhaal is wel aardig, niet ijzersterk!

Een hele moie film vind ik.
Het ijsbeertje iz ook heel erg lief:)
Goed gespeeld door de acteurs..en voorderest moet je um gewoon een x gezien hebben!
3.5 sterren

Leuke familliefilm

Zeer leuke film met prachtige beelden van Alaska en goed acteerwerk.

avatar van JoeCabot
Hé leuk, deze film is met Thora Birch (American Beauty), dat wist ik niet. Speelt hier wel heel anders. Films zelf is niet zo speciaal...

Het is niet deze Alaska die vannacht op Nederland 3 te zien is, maar de eindexamenfilm van Oscarwinnaar Mike van Diem (Karakter).

BlueSword
deze film heb ik al zo vaak gezien vroeger, en ik denk dat als ik hem nu kijk hem nog steeds leuk vind.
echt een leuke familiefilm, het verhaal is misschien niet zo sterk maar dat hoeft ook niet voor een familiefilm vind ik.
2 kleine kinderen die later aardig bekend zijn geworden, en de ijsbeer ziet er lief uit.
de omgeving waar het gefilmd is ook prachtig...alaska dus...logisch.

avatar van Rianneke_Dan
Ben het wel met BlueSword eens, maar ik denk dat ik hem nu niet meer zo leuk vind.
Toch 3 sterren, voor de mooie plaatjes, en de kinderen.

movie*freak
Als een klein kind was ik dol op, het is nog steeds vermakelijke film.

2 en half sterren

leuke kinderfilm, ook vermakelijk. 3*

avatar van blisteringdude
Veel jeugdsentiment zit er aan deze film, ga hem nog maar eens kijken. Ik geef een 3*!

Toen ik klijn was vaak gezien op TV. Tegenwoordig is deze film er helaas niet meer op. Leuke film. Alleen na een paar keer gezien te hebben ken je de scenes wel. Waardering: 3 sterren!

Ik vondt het een hele mooie film.
Het krijgt een 4 van mij.

Leuke familiefilm, die alle elementen bevat om vermakelijk te zijn voor kinderen. Spannende avonturen en er is een belangrijke rol weggelegd voor een dier, in dit geval een jonge ijsbeer.

Ook mooie natuurbeelden.

Erg mooi film!!! Lieve ijsbeer heeft twee kinderen naar hen vader geholpen... 4*

FransBosch schreef:

Oeps.... ik kom terug van mijn lage rating. Tja dat komt doordat ik de film al jaren niet meer heb gezien. Het was werkelijk waar een prachtige film! Met schitterende natuur opnames! Echt de moeite waard om eens te zien.

5 sterren!

avatar van Thomas83
Onderhoudend familiefilmpje. Het verhaal is nogal cliché, maar een vermakelijk avontuur voor jong en oud. De natuurbeelden die je krijgt te zien zijn echt prachtig, en worden met mooi camerawerk goed in beeld gebracht. De muziek is weinig bijzonders, maar draagt wel prima bij aan de sfeer.
Leuk om een erg jonge Thora Birch in een van de hoofdrollen te zien. Ook toen acteerde ze al best aardig. De andere karakters doen het ook wel redelijk (op het einde na) en het subplot van de ijsbeer en de stropers is ook best geinig, maar in feite een beetje overbodig. Maar een grappig baby-ijsbeertje doet het natuurlijk goed bij vooral de jongere kijkers.
Minpuntjes zijn onder andere de grote voorspelbaarheid van de film. En dan niet alleen in grote lijnen. Bij sommige dingen weet je al precies hoe ze gaan lopen, of dat ze later terugkomen in de film.
Ook de cliché's van de Wijze Indiaan vond ik maar wat storend eigenlijk, en op het einde komen de acteerprestaties bij veel van de karakters wel erg knullig over.
Maar dan heb je wel een vermakelijke film achter de rug, en voor mij scoort de film een ruime voldoende. Ik hou het bij een dikke 3*. Had een half puntje hoger kunnen zijn als wat cliché's, overbodigheden en voorspelbaarheden waren weggelaten.

avatar van matthijs_013
Cliché familiefilmpje, maar wat een geweldige beelden van Alaska. Ik wil het sinds het kijken van "To Brave Alaska" al een keer bezoeken.

avatar van .Fee.
Ik weet nog dat ik dit écht een leuke film vond als klein meisje. En wat Thora Birch betreft, die is wel op haar acteerprestaties vooruit gegaan.

avatar van notorious_kim
Schitterende familiefilm met een heel lief klein ijsbeertje.
Thora Birch is gewoon schitterend!

avatar van VlinderTisha
is deze ook ergens op dvd te krijgen?
of te downloaden?

laat het mij a.u.b weten.
ik zoek er al heel lang naar.

VlinderTisha schreef:
is deze ook ergens op dvd te krijgen?
of te downloaden?

laat het mij a.u.b weten.
ik zoek er al heel lang naar.

In Nederland is er helaas nooit een DVD uitgegeven van deze film Alaska. Wel is er in de USA een DVD uitgegeven voor regio 1 (NTSC). Deze DVD kost ca. $6,-.

In Nederland is er wel ooit een VHS-tape uitgegeven van deze film. Uiteraard met Nederlandse ondertiteling. Jammer genoeg is deze VHS-tape niet meer nieuw verkrijgbaar in de winkels. Wel wordt soms deze VHS-tape 2e hands aangeboden op bijv. marktplaats.nl. Zelf heb ik op deze manier een nooit gebruikte VHS-tape van Alaska bemachtigd. De kwaliteit van de tape was nog 100%. Overigens ga ik binnenkort nog de film overzetten op DVD, zodat ik geen kwaliteitsverlies heb.

Mooie en leuke avonturen film. In dikke pakken sneeuw en mooie lokaties in Canada. Een jongen (Vincent Kartheiser) met zijn zusje gaan op zoek naar hun vader in een neergestort vliegtuigje. Een barre tocht niet geheel zonder gevaren, maar de jongen is vastberaden en wil door gaan met zoeken.

De film zojuist nog eens herbeken en het blijft een geweldige film. Het heeft een standaard plot, met een vader die vermist is en dat de kinderen gaan zoeken en dat ze achterna gezeten worden door stropers. Maar dat simpele verhaal wordt spectaculair verkocht met prachtige stukken natuur, prachtige muziek en diverse zeer talentvolle acteurs. Daar zit de kracht van de film in.

Alaska is een film die steeds ontzettend weet te boeien, omdat er zoveel details in verwerkt zitten. De natuur (met zeer mooie muziek van Reg Powell!) ga je steeds weer anders bekijken. En natuurlijk blijft elke keer Charlton Heston geweldig met zijn rol als Colin Perry!

De 5 sterren blijven bij mij staan als een huis. En een plaatsje in m'n top 10 blijft er ook voor deze film.

Ach best een leuke familiefilm en de ijsbeer is natuurlijk aandoenlijk en steelt ook min of meer de show in deze film. Verhaal is best aardig (wel natuurlijk erg cliché) en de beelden van de omgeving zagen er best fraai uit. De cast deed het ook leuk en het was natuurlijk ook wel grappig om Dirk Benedict in een andere rol dan Face uit the A-team te zien.

avatar van Filmkriebel
Niks mis met deze avonturenfilm voor kinderen. Naief van begin tot eind, vol goed sentiment en nooit te beangstigend. Het gemak waarmee ze hun zoektochtje maken is (voor de volwassen filmliefhebber) ontzettend belachelijk natuurlijk : altijd mooi weer, beertje duikt overal op waar het moet en zelfs de beer rekent af met de stropers . Maar goed, Alaska zal de kids van dergelijke avonturen doen dromen en daar draaien zo'n films toch in de eerste plaats om.

Ik heb me in ieder geval vergaapt aan de mooie shots van Alaska (hoewel de film wellicht eerder in Canada zal geschoten zijn). Voor wie van het gebergte en de natuur houdt zoals mezelf, zal hier heel wat plezier aan beleven. De ijsbeer was schattig en onmisbaar in deze film, en enkele scènes waren vrij spannend zoals de wildwaterrit en de redding van de vader op het einde. . Leuk vermaak.

avatar van W.V.
Leuke familiefilm, die het bij de jeugd natuurlijk heel erg goed doet, kinderen die initiatieven nemen en daarbij problemen en obstakels overwinnen welke meniog volwassene grijze haren had bezorgd, dat allemaal in een geweldig decor, prachtige opnames van de ruigheid in Alaska. Het beertje steelt de show, passende muziek, ja zeker een aanrader voor gezinnen met kinderen rond de tien, zoals bij mij 20 jaar geleden.

avatar van Shadowed
Mwa.

Niet een al te bijzondere film dit, die volgens wel met veel liefde is gemaakt, maar niet echt briljant uitgewerkt is. Valt absoluut onder de categorie familiefilm, al is dit eigenlijk in dat gebied ook een vrij matige kinderfilm.

Leuk dat ze een ijsbeer hebben geregeld en dit hier en daae wat trucjes laten doen. De kinderen spelen niet bijzonder maar stralen enigszins wel wat enthousiasme uit. Voor de rest is het verhaal ook vrij voorspelbaar met hier en daar wat sfeervollere scenes.

Niet bijzonder, ook zeker niet in de buurt van een film die je gezien moet hebben. Wel leuk om met de kids op te zetten als je niks te doen hebt. De film is uiteindelijk niet heel slecht, maar zeker niet goed.