28 Days (2000)

Drama / Komedie

geregisseerd door Betty Thomas
met Sandra Bullock, Viggo Mortensen en Steve Buscemi

Gwen Cummings is een succesvolle New Yorkse schrijfster, die er een wild uitgaanspatroon op na houdt. Ze duikt op in alle trendy clubs en is in beschonken toestand te vinden op elk feestje. Haar leven neemt een radicale wending wanneer ze op het huwelijksfeest van haar zus Lily volledig door het lint gaat. Ze wordt veroordeeld tot een afkickkuur van 28 dagen in een ontwenningskliniek. Gwen moet zich houden aan een strikt schema vol regels en afspraken. Ze komt al snel in conflict met zichzelf en alle andere patiënten. Maar de cynische Gwen wil zich niet neerleggen bij de normale gang van zaken in het instituut.

avatar van lotteke_ik
Heb hem op school gekeken, vanwege de informatie over drank/grugs. Maar ik vond er vrij weinig aan. Alhoewel al dat zingen wel echt fantastisch gevonden was. Vond dit een van de mindere films van Sandra Bullock.

avatar van LOTR-lover
Hou altijd wel van films met Sandra Bullock. Ze speelt altijd lekker naturel, niet zo overdreven als sommige Hollywood actrices. In deze film komt ze met die nuchtere (leuke woordspeling) mentaliteit prima uit de verf in mijn ogen.

avatar van Aapje81
Hele aardige film met Bullock. Hier en daar zijn er natuurlijk wat clichés maar hij vermaakt voldoende. Leuke rol van Buscemi overigens.

Boven gemiddeld

avatar van Friday the 13 th
Degelijke tragikomedie. Sandra deed het schitterend!

Hier en daar ook leuke humor (het trouwfeest, het kijken naar de soap...), maar ook vaak drama-momenten. Er zit eigenlijk niet echt veel verhaal in, maar dat stoorde niet echt. Het gaat gewoon over de moeilijkheden waarmee een verslaafde mee te kampen kan krijgen zowel tijdens het verblijf als na het ontslag in een instelling.

avatar van Decec
Ik vond een goede dramafilm...
Actrice Sandra Bullock speelt goed, ook bekende speelt ook goed: Viggo Mortensen.
Het zal wel moeilijk zijn voor haar alcoholisme, maar gelukkig is vanaf. Gelukkig laatste slot maakt haar zus weer goed.. Prima film! 3,5 ster...

avatar van Fran
Ik vond Sandra Bullock een hele sterke rol neerzetten in deze film. In het begin had ik ook echt een hekel aan haar zoals ze overal schijt aan had en de trouwdag van haar zus verziekt door er met de limo vandoor te gaan in beschonken toestand. Maar het gaf wel heel indrukwekkend weer hoe sommige mensen kunnen doen en reageren als ze zo aan de drank zijn.

avatar van the-real-tiete
leuk filmpje om een biertje bij te nuttigen dus, kijk hem vanavond wel

avatar van jumpstylemovie
Ik heb het idee dat ik al 3 keer eerder op deze pagina ben beland en telkens weer verbaasd was dat ik nog niet gestemd had. Maar nu staat ie er

Ik keek even omdat ie nu op tv was. Ik ga hem nu niet kijken en het is lang geleden dat ik hem zag maar ik vond het een goede film en eigenlijk zaten er best een aantal sterke scenes in.

Sandra beschouw ik als een leuke doch iets minder spectaculaire actrice. Ik mag haar rollen wel, maar doorgaans in het verlengde van een goed gezouten zak popcorn. Maar met deze was ik toch iets meer geïmponeerd, ze verraste me. Het verhaal had niet de structuur die mij normaliter bevalt binnen het genre, maar ik vond Sandra beslist de film omhoog trekken.
Fraaie film, zekers 3,5

ps: moet toegeven dat Sandra idd zeer natuurlijke rollen neerzet.

Ik had niets verwacht van deze film,en daardoor was ik blij verrast.
Sandra zet een geloofwaardige en enig zins humoristische alcoholiste neer die terechtkomt in een afkickkliniek.
Eenmaal daar aangekomen loopt ze aparte en grappige karakters tegen het lijf.

(Lol,the song 28 boring days)

En het toneelstukje op het eind,ik lag dubbel.

Ik zou een 8,5 willen geven maar dat kan hier niet dus ik maak er een 9 van.

avatar van Spetie
Redelijke film, die niet altijd even goed in balans is.

Bullock speelt hier een degelijke rol als afkickpatiënte. Niet dat zijn nu zo super acteert, maar op de een of andere manier weet ze toch altijd wel iets verfrissends in haar rol te leggen. Tegenspeler Viggo Mortensen doet het iets minder, maar lijkt verder wel een redelijke chemie met Bullock in deze film te hebben.

De film is een mix van drama en komedie, maar weet soms niet altijd even goed welke richting het nu daadwerkelijk op moet. Daardoor komt het drama niet altijd even goed uit de verf, evenals de komisch bedoelde momenten, die soms ook hun doel missen. Toch is het wel een aardige wegkijkfilm, omdat het enthousiasme van vooral Bullock er toch voor zorgt dat de film gemakkelijk wegkijkt.

Niet goed, niet slecht, weinig origineel, maar redelijk goed kijkbaar dus.

Mijn vrouw wilde vanavond een luchtige film zien, dus deze maar eens gekeken. En dat is wat het is, luchtig, soms komisch, vond het leuk om te kijken, maar verder niet heel bijzonder.

avatar van SnakeDoc
Bullock speelt fantastisch. Op voorhand weinig verwacht van deze film, maar onverwachts toch zeer prima vermaakt. Aangrijpend maar ook regelmatig zeer grappig.

Vond het in scene zetten van de soap een hoogtepuntje, net als het weerzien in de bloemenzaak op het einde. Geweldig!

Pirmais
Ik ga deze maandag met de school zien, ik verwacht er niet veel van...

avatar van SnakeDoc
Verstand op nul film! Ik denk dat je er wel van kan genieten.

28 Days

Net gezien met de school, het doel was om ons (de jongeren) te laten zien dat drugs, alcohol enzovoort heel slecht zijn en erg harde gevolgen kan. En dat is denk ik ook het doel voor de regisseur en al de andere mensen die mee hebben gewerkt met deze film.

Wel, het is ze jammer genoeg niet gelukt, ik heb helemaal geen harde gevolgen gezien. Ik ga niet zeggen dat het in het echte leven ook zo is, maar in deze film alleszins helemaal niet. Alles wat je ziet zijn gewoon een paar scènes waar Sandra Bullock weent en overgeeft. Verder is er natuurlijk nog de overdosis van het 19-jarig meisje. En dat is niet goed!! Het word zelfs nog erger door het hele verhaal in een grappig sfeertje onder te dompelen, zoals de home en de dokter.

De film zelf begint dramatisch slecht, met een bijzonder storende soundtrack en een toch wel amateuristisch camerawerk en kleurenbewerking. Daarna komt de scène waarbij Gwen naar de inrichting moet En dan begint de film echt.

De inrichting of beter gezegd de sessies lijken wat op de sessies van One Flew over the Cuckoo's nest, maar dan natuurlijk minder goed geacteerd, en zonder veel diepgang. Ik ga even verder op de cast in. Daar zijn na Sandra Bullock grote namen bij zoals Viggo Mortensen (gekent van de oh zo mooi en sterke Valhalla Rising) en Steve Buscemi ( Reservoir Dogs )
maar toch kunnen ze het ook net niet waar maken. Ze doen vind ik, wat te gespeeld, nog niet zo erg als het 'toneelacteerwerk' maar ze zijn natuurlijk (hier alvast niet) geen Jack Nickholson.

Zo, de film krijgt toch 2* voor de luchtige sfeer en de redelijke Buscemi.
Tip : Voor de echte gevolgen van drugs te zien kijk naar : Requiem for a Dream

LOTR-lover schreef:

Tja... ik vind ze in het algemeen, en specifiek in deze film juist erg overdreven.

avatar van Gerbe72
Deze rol ligt Sandra Bullock niet echt vind ik persoonlijk

Pirmais
Nee, ze is (vind ik) niet serieus genoeg.
En dan komt haar rol niet erg realistisch over.

yorgos.dalman
Ben niet speciaal een Sandra Bullock fan maar deze film is meer, veel meer, dan aardig. Een iets serieuzere rol voor SB, net als in A time to kill die ook al niet onaardig was.

Verder fijn Steve Buscemi en Viggo te zien.

avatar van Moviestar1979
Een film die maar weer eens bewijst dat alcohol en drugs alleen maar tot meer problemen leiden.
Dit geldt dan voor personen die hier onverantwoordelijk mee omgaan.

Sandra Bullock zet een sterke rol neer als de verslaafde Gwen Cummings die de bruiloft van haar zus verpest door de taart omver te gooien.
Onderweg naar een banketbakker krijgt ze een auto-ongeluk waarbij ze niet bepaald nuchter was.
Haar mogelijkheden zijn simpel: 28 dagen in een gevangenis doorbrengen, of 28 dagen in een afkickkliniek.

Sandra Bullock heeft enige tijd doorgebracht in een kliniek om zich helemaal in te kunnen leven in haar rol.
De film bevat grotendeels drama-elementen die afgewisseld worden met wat komische wendingen.
Een leerzame film die de doelstelling heeft om de kijker te laten nadenken.
Vooral voor personen die met dit soort situaties te maken hebben.

3,0 *

Goede film met Sandra Bullock in de hoofdrol.
Maar ik vind dit toch eerder een drama dan een komedie, want de grappen zijn zeldzaam en wanneer ze er zijn vind ik ze noch niet goed of eerder misplaatst.
Verslavingen, eender welke, zijn geen dingen om grappen over te maken vind ik, toch niet in deze opzet van de film..
Ofwel maak je een pure komedie ofwel een puur dramatische film, maar geen film waarin bedien aan bod komen.
Als drama is de film voor mij geslaagd, als komedie niet !

yorgos.dalman
Juist wel, door een 'zwaar' onderwerp luchtig aan te pakken (door hier en daar een komische noot toe te voegen) maak je het voor een groot publiek toegankelijk en dragelijk om naar te kijken. Bovendien, waarom zou verslaving geen onderwerp zijn voor grappen - een beetje (zelf)relativering is altijd welkom, humor maakt het hele leven immers zo nu en dan een beetje meer te pruimen...

avatar van m1701
heerlijke romantische film.
En wat was Viggo weer ontzettend lekker om naar te kijken

floriaan97
Middelmatige film.
Bullock speelde okè maar het trage verhaal haalt haar geloofwaardigheid uit de film.
Als je kijkt naar alle andere acteurs of actrices van dat kaliber die weleens een drugsverslaafde hebben gespeeld vond ik deze van Bullock wat zwak.
Viggo Mortensen werd helemaal verkeerd gecast, maar dat kan er ook aan liggen dat ik hem nog altijd zie als Aragorn.
Steve Buscemi had meer tijd op het scherm moeten krijgen want hij stelt nooit teleur.
Geen behoefte om hem nog eens te zien.

avatar van missl
Bullock wordt opgenomen in een kliniek en heeft daar te maken met bepaalde types. Sommige hiervan zijn wel te verdragen maar anderen zijn best irritant. Bullock heeft wel de nodige charme om dit toch nog een redelijke film te maken, maar niets bijzonders.

avatar van Lay190
Mooie, confronterende film

Film waarbij zonder echt zwaar drama eendoor comfort en plezier verwend nest (Bullock) van haar dronken grollen moet af zien te komen. Lichtvoetig, gaat makkelijk voorbij. De 30 minuten van Arjan Ederveen over junkies zijn sterker.

avatar van Timothyvdmeer
Mooie film. Altijd fijn om Sandra Bullock te zien acteren. Is soms wat traag maar dat stoorde me niet. Jammer dat Steve Buscemi weinig in beeld komt

Een luchtige en aardig dramatische komedie over alcohol en ontwenning(skuur). Het verhaal ging over het wel en wee van een vrouw in een afkickcentrum (met alle pijnlijkheden van dien) die zo nu en dan een glimlacht op m'n gezicht toverde. Gelukkig preekte de regisseuse niet.