The Whole Truth (2016)

2,84

Drama / Thriller

geregisseerd door Courtney Hunt
met Keanu Reeves, Renée Zellweger en Gugu Mbatha-Raw

Advocaat Richard Ramsay heeft een moeilijke zaak te pakken. Hij werkt namelijk aan de verdediging van de zeventienjarige Mike Lassiter, die ervan wordt verdacht zijn rijke vader te hebben vermoord. Ramsay zoekt hulp bij een jonge advocate, Jenelle, die vastbesloten is om de waarheid boven tafel te krijgen.

10 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van Jaarme

geplaatst: 17 augustus 2016, 10:19 uur [permalink]
Binnenkort even de kans geven
Reactie volgt

avatar van Maya34

geplaatst: 7 september 2016, 04:01 uur [permalink]
Zeker de moeite waard deze film!!

Maar ik herkende Renee Zellweger helemaal niet meer!!!

avatar van Lefgozer
geplaatst: 24 oktober 2016, 17:06 uur [permalink]
What the fuck is er met Zellweger gebeurd?! Ultieme voorbeeld voor vrouwen om niet te vaak langs de botoxboer te gaan.

Film was verrassend vermakelijk.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 3 december 2016, 03:16 uur [permalink]
Matige rechtbankthriller met (uiteraard) een zwak spelende Reeves, de rest van de cast doet het gelukkig wel wat beter. Het verhaal is niet bijzonder en de "twist" aan het einde vond ik nogal slap. Een kleine rol van Jim Belushi als de slechte vader, Zellweger had ik niet eens herkend en ziet er slecht uit. Snel vergeten maar weer.

geplaatst: 4 december 2016, 09:49 uur [permalink]
In dezelfde mate als een moeder houd van haar pas geboren kindje ben ik gek op thrillers die zich afspelen in de rechtbank, dus om wellicht een objectiever beeld van de score te hebben moet u er bij mij een halfje afhalen. Ik vond het een ieder geval een prima film, met in de tweede helft een aantal wendingen die je absoluut niet ziet aankomen(je raad bijvoorbeeld never wie uiteindelijk de dader blijkt te zijn). Houten klaas Reeves doet het hier, na enkele misbaksels van films, redelijk als bewogen advocaat(hoewel zijn slome voice over niet had gehoeven). Zeilweger begint helaas steeds meer te lijken op de zus van Marijke Helwegen en moet langzamerhand tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Gugu is een extra attractie en heeft talent, en zelf good old Belushi is van de partij om maar weer eens een morsige, onsympathieke vent te spelen. En de wat dikkere broer van Manuel Neuer levert ook een behoorlijke rol af, ondanks dat hij niet in de buurt komt van Edward Norton die in Prima Fear een vergelijkbare rol speelde. Wat mij betreft een aanrader dus.

geplaatst: 20 december 2016, 10:31 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De film begint zonder aanleiding of inleiding waardoor je moeilijk in het verhaal komt. De wederom erg slecht spelende Reeves helpt dan ook niet mee. De film kabbelt voort om uiteindelijk te stranden in verschillende twists die bijzonder vergezocht zijn. Zellweger speelt een aardige rol en Belushi speelt een kleine maar best vermakelijke rol, Reeves kan echter niet acteren; zelf de voice-over is lachwekkend slecht. de scene waarin zijn hulpje boos weggaat maar vervolgens een scene later toch weer in de rechtbank zit is lachwekkend, zeker met de voice-over die erbij zit 'ze is toch komen opdagen' - joh!

geplaatst: 28 december 2016, 11:18 uur [permalink]
Lekkere rechtbank misdaad film.
Dankzij goed acteerwerk van gehele cast blijft de film boeiend van begin tot eind.
Enigszins verrassende twist aan het eind.

avatar van willemse81
geplaatst: 4 januari, 14:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Redelijk onderhoudende rechtbankfilm. Als je ooit een film van Reeves hebt gezien ken je zijn acteerwerk, als dat je niet ligt kun je deze misschien beter overslaan. Dat er een plottwist aan zat te komen was van het begin af duidelijk, toch wist dit me nog te verrassen.

avatar van darlynhailey
geplaatst: 13 januari, 19:57 uur [permalink]
goede rechtbankfilm , goed acteerwerk , verrassend einde

avatar van ikkegoemikke
geplaatst: 20 januari, 07:34 uur [permalink]
“They don’t teach this in law school.
Yes, all witnesses lie.”

The whole truth and nothing but the truth, so help you God”. Hoeveel keren hebben we deze zin al niet eens gehoord in één of andere rechtbank-drama? En dat is dan ook het grootste minpunt aan deze film. Hebben we het al niet eens eerder al gezien? Het enige wat ik me na een tijdje afvroeg is wie er eigenlijk niet loog tijdens deze rechtszaak. En dat is dus wat Richard Ramsay (Keanu Reeves) de pas aangeworven Janelle (Gugu Mbata-Raw) wil bijbrengen. Het feit dat alle getuigen liegen. Behalve Mike Lassiter (Gabriel Basso). Die heeft nog geen enkele leugen over zijn lippen gekregen, daar hij nog steeds zwijgt als vermoord (hoe toepasselijk). Het feit dat zijn handafdruk op het bloederige mes terug te vinden is waarmee zijn vader Boone (Jim Belushi) werd vermoord, is voldoende om hem te beschouwen als hoofdverdachte numero uno.

Echt slecht is de film niet. Maar het is allemaal zo triviaal en gekend dat het uiteindelijk aanvoelt alsof je naar een doorsnee televisie drama aan het kijken bent. Zo’n film waarvan je naderhand niet meer beseft het ooit gezien te hebben. De alom gekende clichés die bij zo’n misdaadverhaal horen zitten er natuurlijk ook in. Je kan er al vanuit gaan dat de hoofdverdachte het niet gedaan heeft. Als vanzelf focus je je dan op een ander personage dat eventueel de hoofdprijs zou kunnen wegkapen als hoofdverdachte, om dan tenslotte bij de ontknoping tot de vaststelling te komen dat je er helemaal naast zat. Alhoewel ik de uitkomst nogal logisch vond.

In het verleden kon ik wel eens stiekem genieten van een episode uit “LA Law”. De manier waarop een rechtszaak verliep waarbij flamboyante advocaten op een uitgekookte manier weeral dat flintertje bewijs bovenhaalden om voor hun cliënt de vrijspraak te verkrijgen. Niet dat het altijd zo vreselijk spannend was, maar de algehele sfeer met de intellectuele betogen en lyrische advocatenpraat spraken me wel aan. Ook hier wordt dit intellectueel geneuzel gehanteerd door Reeves en zijn confraters. En eigenlijk is Reeves best geschikt voor zo’n type rol. Zijn gereserveerde en stoïcijns kalme houding maken van hem een ideale kandidaat. Daarnaast komt zijn staalharde gelaatsuitdrukking, waarop geen zweem van emotie te bespeuren valt, goed van pas. Ik ben er zeker van dat indien hij niet zijn gading had gezocht in Hollywood, hij een verdomd goede advocaat zou kunnen zijn. Ik vond het in ieder geval een meer geslaagde prestatie dan die als rechercheur in “Exposed”.

De enigen die schitterden in deze film waren James Belushi en Gugu Mbatha-Raw. Belushi speelt de irritante, arrogante Boone die zichzelf al te graag op een piëdestal plaats en als dominant familiehoofd zijn vrouw loretta (Renée Zellweger) psychisch kwelt en vernedert. Ja zelfs overgaat tot lichamelijk misbruik. Een despotisch ingesteld persoon die tegenspraak niet duld. Totdat een vlijmscherp mes in zijn borstkast wordt geplant. Mbatha-Raw speelt de haastig aangeworven sidekick van Reeves die blijkbaar beschikt over een natuurlijke leugendetector. Alhoewel beide hun optreden redelijk beperkt of nietig lijkt, is hun invloed op de hele historie des te belangrijk. Dat in tegenstelling tot Zellweger die er enerzijds verrekt oud uit ziet in deze film en anderzijds een niet zo’n indrukwekkende rol speelt (elke toonaangevende actrice had hetzelfde kunnen brengen).

The whole truth” is dus een banaal juridisch spektakel dat resulteert in een ordinair raadspelletje naar wie de uiteindelijke dader is. Zelfs de over het algemeen schitterend acterende cast kan niet vermijden dat het geheel maar saai en niet bepaald spectaculair overkomt. Dat het zich voornamelijk afspeelt in een rechtszaal is nogal evident. Dat men de ontknoping wil doen overkomen als zijnde een enorme verrassing waarbij je vol verbazing toekijkt naar de uiteindelijke onthulling, is ook niet echt succesvol te noemen. Hou je van dit type films dan is het zeker een aangename avondvulling. Verwacht er echter ook niet te veel van. “The whole truth” zal zeker geen nieuw precedent scheppen in de wereld van rechtbankdrama’s.