Manina... la Fille sans Voiles (1952)

Alternatieve titels: The Girl in the Bikini | The Lighthouse-Keeper's Daughter | Manina, het Meisje Zonder Sluier

Frankrijk
Avontuur / Romantiek

geregisseerd door Willy Rozier
met Brigitte Bardot, Jean-François Calvé en Howard Vernon

Een student ontdekt een gezonken schat aan de kust van Corsica. Hij vraagt een smokkelaar om hulp bij het opvissen en verkopen van de schat. Maar hij wordt hiervan weerhouden door de dochter van een vuurtorenwachter.

Bardot in haar debuut waar voor ieder die even goed oplet haar tepel te bewonderen is

Je bent al snel tevreden he Henk .

Had nooit verwacht dat in 1952 dit van de zeer jonge BB te zien.

avatar van Metalfist
Bikini Bardot

Ik zat eigenlijk altijd met het gedacht dat Et Dieu... Créa la Femme het filmdebuut van Brigitte Bardot was, maar blijkbaar is die eer weggelegd voor deze Manina, la Fille sans Voiles. Hoewel Le Trou Normand ook nog recht heeft op die titel aangezien die in hetzelfde jaar is uitgekomen. Soit, volgens mijn DVD is dit het debuut van Bardot dus beschouw ik het voor de gemakkelijkheid ook maar even zo.

Het is alleen vreemd dat hoewel Bardot als eerste wordt gecrediteerd in de openingscredits, ze pas halverwege de film haar opwachting maakt. Had Willy Rozier door dat de actrice die voor zijn camera in praktisch altijd bikini paradeerde later wereldfaam zou maken of was het gewoon puur toevallig? Het is in ieder geval de reden waarom Manina, la Fille sans Voiles vandaag de dag nog op DVD is verschenen. Een niet zo'n goede transfer (Limelight Pictures heeft hier wel eens vaker last van), maar dat kan de pret gelukkig niet te hard deren. Rozier heeft geen potten gebroken in het land der cinema, maar maakt hier een lichtvoetig amusant filmpje van. Een student die op schattenjacht gaat en daar in de ban geraakt van een andere schat, namelijk Manina. Naar het einde toe geraakt het geheel wat in een stroomversnelling met het, te verwachten, verraad van Eric en iedereen eindigt gelukkig. Stom genoeg besluit Manina nog eventjes 50.000 franc weg te gooien, maar van de liefde kun je ook leven natuurlijk.

Vooral de moeite vanwege Bardot dus. Het is nooit een fantastische actrice geweest, maar dit soort van rolletjes gaan haar perfect af. De 18-jarige Française loopt bijna de hele tijd in een nauw omsluitende bikini rond, de liefhebbers van Bardot's tepel zoals stinissen blijkbaar is komen dan ook aan hun spreekwoordelijke trekken, en deelt een leuke chemie met Jean-François Calvé. Leukste rol is echter nog weggelegd voor Howard Vernon die Eric speelt, de kompaan van Gérard. Dat hij uiteindelijk de boel ging verraden zag je al van ver aankomen, maar hij heeft dan ook zo'n heerlijk foute smoel die perfect bij dit soort personages past.

Goh, ik blijf die Franse films uit de jaren '50 wel tot een zekere hoogte charmant vinden. Manina, la Fille sans Voiles behoort tot de categorie, maar moet het vooral hebben van de aanwezigheid van Bardot. Eenmaal die ten tonele verschijnt wordt alles opeens zonniger. En het was gisteren al zo'n mooie dag