Only When I Laugh (1981)

Alternatieve titels: It Hurts Only When I Laugh | Neil Simon's Only When I Laugh

Komedie / Drama

geregisseerd door Glenn Jordan
met Marsha Mason, Kristy McNichol en Joan Hackett

Georgia komt terug uit de kliniek, en kan een nieuw, sober, leven opbouwen. Haar dochter komt nu een jaar bij haar wonen, al heeft de natuurlijke vader het voogdijschap. Haar ex heeft een toneelstuk geschreven over haar leven als alcoholistisch zwaargewicht en wil haar als hoofdrolspeelster. Het is getiteld "Only when I laugh".

avatar van speedy23
Een bitterzoet Neil Simon-melodrama over een aan de drank verslaafde actrice, gespeeld door Marsha Mason, die worstelt met zichzelf om van de drank af te blijven en met haar relatie met haar tienerdochter Kristy McNichol. Ronduit superieur zijn James Coco als mislukte homoseksuele acteur en Joan Hackett als ouder wordende diva. Dit is ook de debuutfilm van Kevin Bacon met een piepklein rolletje als de student Dan Holcroft. Werd driemaal genomineerd voor een Oscar, maar kon jammer genoeg geen beeldje in de wacht slepen...

Muggsy
James Coco was inderdaad geweldig en bracht steeds op de gepaste momenten de ironie in het verhaal. Marsha Mason was ook goed, maar ik werd in de loop van de film toch wat moe van haar constante besluiteloosheid op het vlak van de relatie met haar dochter en haar schijnbare egoïsme. Kristy McNichol speelde de rol van die dochter dan weer heel afstandelijk, en zelfs wanneer het dan tot een emotionele uitbarsting moest komen bleef het toch wat koel. Op de bijrollen was er weinig tot niets aan te merken, en over het algemeen was dit een bij momenten pakkend drama met lichtvoetige momenten.