Dark Journey (1937)

Verenigd Koninkrijk
Romantiek / Oorlog

geregisseerd door Victor Saville
met Vivien Leigh en Conrad Veidt

De Française Madeleine Godart is tijdens de Eerste Wereldoorlog een dubbelspion met een kledingzaak in Stockholm. Omdat ze zich uitgeeft voor Zwitserse kan Madeleine voor haar zaak vrij op en neer reizen tussen Zweden en Frankrijk. Karl von Marwitz is een officier bij de Duitse contraspionage. Hij wordt naar Stockholm gestuurd om daar een dubbelspion te ontmaskeren.

Spionagefilm uit het interbellum, die op onderdelen helaas nogal knullig gemaakt is. Met name de scènes op zee zien er niet uit. Het zo nu en dan haperende script —met een romantisch bedoelde tweede verhaallijn, die niet helemaal van de grond komt— had ook best wat spannender mogen zijn. Niettemin aardig om een keer te zien door de vroege hoofdrol van een wel zeer jong en frêle ogende Vivien Leigh.

avatar van mrklm
Voordat ze in Hollywood doorbrak als Scarlett O'Hara in 'Gone With The Wind', was ze al een gevestigde naam in de Britse cinema. Hier speelt ze Madeleine (!) Goddard, de Zwitserse eigenaresse van een modewinkel in Zweden en - omdat ze vanwege haar werk veel reist - ook spioneert voor de geallieerden tijdens de Eerste Wereldoorlog. De problemen ontstaan wanneer ze een romance begint met Baron Karl von Markovitz (een iets te gladde Conrad Veidt) die zelf een kopstuk binnen het Duitse spionagenetwerk. Aanvankelijk weten ze niets van elkaars dubbelleven, maar zo'n geheim kan natuurlijk nooit geheim blijven. Leigh toont hier al haar starpower in een grote productie, waarbij vooral veel aandacht is gegaan naar de scènes in het nachtleven, die voorzien zijn van een levendige, uitstekende score van Richard Adinsell. Het is natuurlijk romantische nonsens, maar als dat zo'n vermakelijke film oplevert zou dat geen enkel bezwaar hoeven te zijn.