Ji Dong Ji Xia (1989)

Hongkong
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Clarence Yiu-leung Fok
met Biao Yuen, Maggie Cheung en Wah Yuen

De film opent met een verraad tijdens de Ming Dynastie, waardoor de keizerlijke wacht Ah Ching tegenover de afvallige zwaardvechter Fung San komt te staan. Om redenen die te ingewikkeld zijn om uit te leggen bevriezen ze in elkaars armen in een gletsjer. De hedendaagse wetenschappers die hen daar aantreffen beschouwen hen als bewijs dat homoseksualiteit in het oude China al bestond. Maar wanneer de twee uiteindelijk in Hongkong ontdooid en gereanimeerd worden, blijken ze geen grote minnaars.

avatar van Baggerman
Weinig stemmen en geen enkel bericht of mening?

Ik vond dit best een amusant filmpje. Yuen Biao/Ah Ching leek me eerst een hork à la Chuck Norris of Steven Seagal, maar blijkt later toch wèl sympathiek. Ah Ching die moet assimileren in de hedendaagse tijd is best koddig.

De gevechten en stunts zijn prima in orde. Gaaf zijn de autosurfstunt en de onwaarschijnlijke sprongen van Yuen Wah, maar ook Yuen Biao laat pracht staaltjes lenigheid zien!

Best acteerwerk komt van Maggie Cheung die een heel apart typetje neerzet. Af een toe bijna een soort komisch Chinese Ma Flodder!

In het begin wel enorm veel overacting van de acteurs die later beter lijken te worden. De film is zeker chronologisch geschoten?

Voor de fans van dit genre zeker het bekijken waard!

avatar van DVD-T
Lichte tegenvaller qua verhaal en qua actie/martial arts scènes.

Verhaal heeft een leuk uitgangspunt, maar is in andere films al veel beter gedaan. Daar wordt dus te weinig mee gedaan. Toch blijft het over de hele speelduur vermakelijk. Mede te danken aan de humor die op veel momenten aanwezig is. De weinige actie die aanwezig is ziet er best goed uit. Geen hoog niveau en ook dat hebben we in menig film al beter gezien.

Een aantal stunts is toch wel adembenemend zoals de auto stunt. Bij vlagen ook te dramatisch en is er ook sprake van overacting. Toch wel een kwaal bij vele Hong-Kong films. Het slotgevecht trekt het niveau dan nog een klein beetje omhoog, maar het blijft allemaal wat steken op de middelmaat. Acteerwerk lijkt inderdaad net als Baggerman aangeeft beter te worden naarmate de film vordert.

Goto
Dit vind ik dus echt 10X niks!!!

De film begint een beetje zoals de 'A Chinese Ghost Story' films, maar al snel slaat het verhaal om en komen we in de moderne tijd. Enige hoop op een degelijke film ging toen ook meteen uit het raam. Wat volgt is een uiterst saai geheel, met erg knullige gevechten. De enige die nog een beetje het aanzien waard was was de laatste en zelfs die is zwaar ondermaats. De editor vond het kennelijk ook allemaal wat beschamend, sommige shots worden rustig drie keer herhaald.

Verder is dit een mengelmoes van flauwe scenes, een erg vervelende bad-guy en pure saaiheid. Zo moet Martial-Arts dus niet!

Matig.

Nochthans wel een wat obscuurdere klassieker als ik het goed heb. Met de remake om de hoek dit origineel dan maar eens opgezocht. Had er wat meer van verwacht, op zowat alle vlakken eigenlijk.

Visueel is het karig. De getekende effecten in het begin zijn knullig, de editing ongeïnspireerd en de aankleding eerder aan de goedkope kant. Duidelijk een filmpje uit de tweede lijn. Ik vermoed dat vooral het idee erachter op bijval heeft mogen rekenen, maar erg origineel is het allemaal niet.

Martial arts is ook niet geweldig, het stuntwerk gelukkig wel iets beter. Acteerwerk ook véél te dik aangezet, Biao en Cheung zijn tot beter in staat. De film duurt dan ook nog iets te lang, waardoor het vooral na een uurtje even begint te stokken.

De martial arts/HK liefhebber zal hier en daar nog wel wat kunnen genieten van kleine dingetjes, maar hoe Fok's film aan z'n status is gekomen is mij compleet onduidelijk. Een nogal doordeweeks filmpje, hoop dat de remake beter te pruimen is, al vertrouw ik Lau daar wel in. Toch een betere regisseur.

Ramon K
Ik vind dit juist een uitstekende HK flick. Veel beter dan ik verwacht had eigenlijk.

Onderhond schreef:

Ik snap het ergens wel. En dat heeft vooral met de tijdsgeest en de inhoud van de film te maken (maar jij lijkt die inhoud wel eens naast je neer te leggen in reviews). HK publiek krijgt met deze film een love story tussen twee verschillende sociale klassen voorgeschoteld, met een vrouwelijk personage dat mannen domineert (feminisme/battle of the sexes) en ook nog een Pygmalion transformatie doormaakt... Verder is er het tijdreis element (Back to the Future, Highlander), de fantasy elementen plus de visuele effecten die destijds de cinema domineerden (Zu, Chinese Ghost Story, Big Trouble in little China, The Golden Child, The Last Dragon etc), de martial arts en de stunts natuurlijk maar ook het Yuen Biao personage dat zich moet aanpassen aan de gewoontes van een andere tijd/cultuur (waar veel Chinezen in HK onder Brits bewind zich mee konden indentificeren). Dus ik kan me er iets bij voorstellen dat deze film soms nog in lijstjes opduikt. En zelf vind ik het best een geslaagde mix.

Maar dan spreek je vooral over de lokale status, niet over globale. Er zijn legio films die in hun land legendarisch geworden zijn, maar daarbuiten niemand aanspreken. Bij deze film is dat blijkbaar anders en het lijkt me sterk dat men in het Westen erg wegloopt met de punten die je aanhaalt (los van de genre elementen dan).

Jammer genoeg kan ik niet echt verder in detail gaan, ik herinner me nauwelijks nog wat van deze film.

Ramon K
Film is toch amper te vinden op Westerse lijsten? Enkel Rosenbaum (en de westerse HK fanaten die de film hebben kunnen zien vanwege de regio 2 dvd release). Film komt vooral voor op lijsten die samengesteld werden door Aziaten. En het is wat mij betreft ook gewoon een leuk filmpje. Bride, Zu en Chinese Ghost Story vind ik ook leuk. En de 'lokale' status van dit soort films is evident; alle 4 films kregen later een remake.

Heb deze net voor het verschijnen van de remake gekeken, misschien dat een hoop bronnen de lokale status overgenomen hebben zonder de film zelf gezien te hebben? Kan me in ieder geval herinneren dat er erg positief naar deze film gerefereerd werd, en ik zit echt geen Chinese kranten te lezen

Even op ICM gechecked en komt inderdaad op weinig lijsten voor, allicht dat het dan vooral een momentopname was?

avatar van John Milton
Ik voeg me bij OH in dit geval. Niet al te best.