I Dolci Inganni (1960)

Alternatieve titels: Dolci Inganni | Les Adolescentes | Le Ninfette

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Alberto Lattuada
met Catherine Spaak, Jean Sorel en Christian Marquand

De levenslustige Francesca wordt vrij opgevoed. Ze begint stilaan interesse te krijgen voor het andere geslacht. Na wat vrijblijvend geflirt valt ze voor de charmes van de 20 jaar oudere Enrico, een architect en een vriend van haar familie.

Snel vervelend wordende film over een jong meisje, dat ontdekt verliefd te zijn op een veel oudere kennis van vroeger. Een interessant uitgangspunt, dat in deze film evenwel nauwelijks uit de verf komt. Het is veeleer een aaneenschakeling van weinig zeggende scènes. De samenhang is vaak ook ver te zoeken. Vooral saai dus. En de soundtrack met vrijwel uitsluitend jazz helpt ook al niet.