The Burning Hills (1956)

Romantiek / Western

geregisseerd door Stuart Heisler
met Tab Hunter, Natalie Wood en Skip Homeier

Een jonge boer gaat op weg om de dood van zijn broer te wreken, die om het leven kwam door toedoen van een hebzuchtige veeboer. Op de vlucht voor zijn tegenstanders vlucht hij met zijn vriendin richting de bergen. Boven een kolkende rivier komt het tot een treffen.

avatar van movie acteurs
Zeer degelijke Romantische/Western.

Het begon al erg mooi met mooie shots van Amerika's Westen. Ook het verhaal vond ik niet heel slecht. Natalie Wood vond ik hier wel een stoere vrouw.
Geinig om dit weer eens gezien te hebben. Dit krijgt een 3,5.

avatar van Dogie_Hogan
BBC2 heeft iets met deze (widescreen) Western...
(Staat in 9 chapters ook op Youtube).

avatar van Brix
Zojuist nog maar eens bekeken, op BBC inderdaad.
Vierde kijkbeurt als ik het goed heb, dus tijd om er eens iets over neer te tikken hier.

De minpunten om mee te beginnen dan maar: helaas niet uitgezonden in het originele Cinemascope formaat, zodat sommige handelingen net buiten beeld blijven.
En dan is er Tab Hunter, destijds een tieneridool, die al vrij snel van zijn sokkel viel bij vele fans, toen bekend werd dat hij gay was.
Dat was toentertijd wel iets anders dan tegenwoordig.

Zijn aandeel in deze film is vooral verteerbaar door de vechtpartijen, die behoorlijk rauw zijn, en waarin hij zijn mannetje meer dan voldoende staat.
Voor het overgrote deel zonder double zelfs.
Als acteur stelt hij verder weinig voor, en de keuze voor hem als hoofdrolspeler in deze western moet dan ook voornamelijk teruggevoerd worden op zijn populariteit.
Een veel te soft type voor een rol als deze.
Des te meer verbaas ik mij over zijn wel-functioneren in de vechtscènes.

De regisseur heeft Hunter's gebrek aan uitstraling en acteertalent handig weten te omzeilen door meer te focussen op de overige acteurs en Natalie Wood.
Een goede oplossing.
De bad guys Skip Homeier, Earl Holliman en Claude Akins doen het uitstekend namelijk.
En een prima rol is er ook voor Eduard Franz, als Indiaanse spoorzoeker.

Natalie Wood, als de pittige half-Mexicaanse Maria Colton, is een plaatje waar ik geen moment naast kan kijken.

Verder zit er voldoende vaart in deze film om de goed anderhalf uur snel voorbij te laten gaan.

De muziek is niet al te best, de opnames zijn beter, met een aantal fraaie natuurshots.
Een heel redelijke doorsnee western, naar een verhaal van top western auteur Louis L'Amour.

Met een sterkere acteur in de hoofdrol was het allemaal nog wat aantrekkelijker geweest.

De poster hierboven is nogal misleidend.

avatar van 606
Mooie western met een vleugje romantiek.
Sterk geacteerd door de acteurs.
Mooi gefilmd met hele mooie natuur beelden.
Verhaal is goed en verveeld niet.

3,5 ster

avatar van madmax1
Even in de war met Jeffrey Hunter, en van Tab Hunter was ik niet op de hoogte
Kwam in een flits even voorbij en verbaasd dat ik deze had ,gelijk bij het inleggen kwam ik er weer op
en hopelijk heb ik er geen meer met deze speler matige western.

avatar van mr rumson
De film opent sterk met een moord waarin de moordenaars onherkenbaar blijven .
Maar helaas vervalt deze western daarna in een doodgewone westerns zoals er zoveel zijn gemaakt in de jaren 50.
Jammer vind ik dat er voor Natalie Wood gekozen is .
Wood moet voor een Mexicaanse doorgaan maar gaat hierin regelmatig over de top.
Liever zag ik dan b.v. Sara Montiel in die rol .
Ook is het jammer dat Claude Akins te vroeg het loodje legt .
Want naar mijn idee was hij een van de betere in deze western.
Al moet ik wel toegeven dat Skip Homeier mij dit keer beter beviel dan in Thunder Over Arizona (1956) .
Verder ziet de western er mooi uit met een paar aardige actiescènes erin .
Maar over het algemeen gezien is het te matig om boven de middenmoot uit te steken .
Voor mij dan ook niet meer dan drie sterren .

avatar van Brix
mr rumson schreef:

Jammer vind ik dat er voor Natalie Wood gekozen is .
Wood moet voor een Mexicaanse doorgaan maar gaat hierin regelmatig over de top.
Liever zag ik dan b.v. Sara Montiel in die rol .

Correctie, ze speelt een half-Mexicaanse
Als volbloed-Mexicaanse zou Sarita Montiel inderdaad een uitstekende keuze geweest zijn.