Die Niklashauser Fart (1970)

Alternatieve titels: The Niklashausen Journey | Die Niklashauser Fahrt

West-Duitsland

geregisseerd door Rainer Werner Fassbinder en Michael Fengler
met Michael König, Hanna Schygulla en Margit Carstensen

De herder Hans Boehm alias 'The Black Monk', beweert door de heilige maagd te zijn opgeroepen om een revolutie te starten tegen de kerk en de grootgrondbezitters. Hij probeert de boeren in opstand te brengen, maar zij verwachten alleen wonderen van deze "messias".

Staat als onopvallend extraatje bijop de DVD Mutter Küsters Fahrt Zum Himmel, die op zijn beurt weer deel uitmaakt van de door A-film in april 2005 uitgebrachte box R. W. Fassbinder Collection 2.

avatar van KristofBeckers
Euh weet iemand waarover dit gaat?
Ik ben in de helft in slaap gevallen en eigenlijk ben ik een Fassbinder-fan.

avatar van dutchtuga
Verschrikkelijke Fassbinder waar de aandacht erbij houden een haast onmogelijke taak is. Is men geïnteresseerd in sociaal politieke kwesties die zich in deze tijd afspeelden heeft Die Niklashauser Fart een paar interessante kwesties en vraagstukken te bieden, maar als film faalt dit falikant. Wandelende 'personages' die er puur staan ter uiting van tekst is niet mijn idee van film. Had er een toneelstuk van gemaakt Rainer en bespaar het filmpubliek deze sociaal politieke statement.