Warnung vor einer Heiligen Nutte (1971)

Alternatieve titel: Beware of a Holy Whore

West-Duitsland / Italië

geregisseerd door Rainer Werner Fassbinder
met Lou Castel, Hanna Schygulla en Marquard Bohm

Op een filmset ontbreken twee cruciale dingen, het filmmateriaal en de regisseur. De acteurs, actrices en de crew proberen er het beste van te maken. Als de regisseur arriveert ontbreekt het film-materiaal nog steeds en proberen ze zo goed mogelijk met de situatie om te springen. Als het materiaal eindelijk aankomt bevinden ze zich in een vreemde situatie. Jaloezie, concurrentie en wanhoop regeren op de set. Niemand schijnt het tij te kunnen keren en ze doen nog steeds hun best er het beste van te maken, maar dit is niet de manier om een film af te maken.

FisherKing
Een van de slechtste films van Rainer Werner Fassbinder.

Zeg maar gerust de slechtste, irritantste, meest vervelende film van Fassbinder.

FisherKing
Ik denk dat jij hem nog vervelender vond

FisherKing schreef:

Ik denk dat jij hem nog vervelender vond

Yep, ik kan me ook nog herinneren dat ik me zelden zo heb zitten ergeren aan het kijken naar een film, vond het echt een kwelling op de hele rit uit te zitten...'t is dat ik nog lagere waarderingen bewaar voor echte baggerfilms maar eigenlijk is die 1,5 * te veel van het goede.

Ik zie niet in wat er zo slecht aan is eigenlijk. 't Is een heel treffend portret van verveling. Hier en daar tengevolge daarvan zelf wat saai helaas, maar vervelend vond ik 'm nergens. 3 *

avatar van Mochizuki Rokuro
In een oud, luxueus hotel aan zee wacht een filmcrew op de regisseur Jeff, op de ster (Constantine) en op geld uit Bonn. Hysterie en apathie, roddel en intriges, sadistische en mosochistische agressies en afhankelijke relaties kenmerken de gespannen atmosfeer. Als de regisseur arriveert staat hij onmiddellijk in het middelpunt van de opgewonden chaos van de onderlinge relaties. De crew voelt zich steeds onafhankelijker en rebelleert met kleine, zinloze acties. Bij een knokpartij wordt de regisseur in elkaar geslagen. Als een geniale meester, benut hij echter zijn autoriteit om meedogenloos, heerszuchtig en commanderend zijn medewerkers het project, een film over door de staat gesanctioneerd geweld (!), te laten verwezenlijken.

Fassbinder verwerkte zijn eigen onverkwikkelijke ervaringen als theaterregisseur bij het anti-theater en opnames van de film WHITY in Spanje (1970) voor zijn negende lange speelfilm. Daarom is de film gesitueerd in een mediterraan land en speelt Fassbinder zelf een rol in de film: "De film gaat weliswaar over filmopnamen, maar het eigenlijke thema is hoe groepen functioneren en hoe leidersposities ontstaan en uitgebuit worden. Objectief gezien een belangwekkend thema. [...] Met deze film hebben wij onze eerste hoop, het anti-theater, definitief begraven. Ik had geen idee hoe het hierna verder moest, maar ik wist dat het niet als vanouds kon blijven".

Voor mij was dit ook weer een hoogtepunt in Fassbinders oeuvre (en ik heb er 29 gezien).

avatar van boerenpummel
Mwa, geen geweldige Fassbinder vind ik. Op zich heeft de film een interessant thema en de uitwerking op zn Fassbinders is prettig om te zien. Helaas kon ik er verder niet zo veel mee. Persoonlijk spreken zijn echt vroege films (Amerikanischer Soldat bijv.) mij dan meer aan.
Ik probeer het oeuvre van Fassbinder een beetje chronologisch af te gaan, dus zijn bekendste films moeten nog steeds komen. Ik ben benieuwd!

2,5* voor deze.

avatar van Querelle
Ik snap de matige kritieken hier niet zo. Dit is een film waarin Fassbinders thematiek misschien wel het meest duidelijk aanwezig is. Toonaangevend vond ik ook dat de regisseur er eerst nog niet is, vervolgens de complete omgeving naar zijn hand zet en daarna in elke scene in beeld is. maar dan steeds met een andere tegenspeler en in een andere situatie. Samen met Satansbraten een van de beste portretten over een Tiranniek persoon.
Geweldige "stomme" rol van Eddie Constantine trouwens.

Querelle schreef:
Geweldige "stomme" rol van Eddie Constantine trouwens.

Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. Een van zijn (vele) hoogtepunten wat mij betreft. Waarin veel van zijn visie wordt ge-etaleerd op de voor Fassbinder kenmerkende (dominante) wijze. fascinerend om te zien en om te lezen in de vele boeken die er over hem geschreven zijn.

avatar van Querelle
Ook geweldig om te zien hoe Fassbinder zelf in de film tegen de een als een speenvarken loopt te gillen en tegen de ander poeslief is. zo scheen hij achter de schermen dus ook te zijn al heeft dat hier meer te maken met de positie die zijn rol in the crew heeft.

Pure
Nee, deze Fassbinder deed het niet voor mij. Het verhaal wordt uiterst oninteressant gebracht (rommelige introductie), en de gehele film is simpelweg lelijk in beeld gebracht (afgrijselijk hard licht; het dialoogje in de film over dit harde licht rechtvaardigt het gebruik ervan niet). Na de eerste 50 minuten lijkt het zowaar nog interessant te worden, maar dat is toch echt te laat.

avatar van 93.9
Eerste Fassbinder die ik beneden maat vind.
Weinig opwindends te vinden.
Klucht!

avatar van beavis
Met klucht heeft dit absoluut niets te maken, de humor is eerder proto-Jiskefet met al die geblondeerde types in de lounge die aan de lopende band Cuba Libre bestellen (he lul, doe er mij nog 'dos'!) Zeer genietbaar, vooral als je daar ook Eddie Constantine ziet rondhangen die regelmatig een niets betekenende close-up krijgt, en Werner Schroeter met zijn muze Magdalena Montezuma (die nog een echt 'Schroeter momentje' inclusief opera krijgt op het moment dat ze van de set wordt weggestuurd), of Marquard Bohm met best een grote rol waarin hij weer vooral 'cool' mag zijn (hij doet me altijd wat aan Charles Bronson denken op een bepaalde manier). Zodra je dit groepje filmmakers een beetje beter leert kennen valt de humor denk ik beter en zie je ook de autobiografische dingetjes. Door dat laatste wordt dit nooit echt een all-out comedy, dus het kan wat slepen, zeker als je dus niet zo bekend bent met deze lui. De stijl heeft ook een soort kaalheid die je moet kunnen waarderen, met in het begin inderdaad nogal harde belichting, maar aan het eind, als het licht begint te schemeren, zitten een paar verdomt mooie shots. Ook opvallend camerawerk/tracking... Fassbinder wist uitstekend waar hij mee bezig was! Ik zou hem zelf (nog (maar toch al 11 gezien nu)) geen favoriet van me noemen, maar bij een film als deze snap ik wel heel goed waarom bijvoorbeeld Edwin Brienen hem zijn favoriete filmmaker noemt.

beavis schreef:
Zet mij daar ook nog maar steeds bij. Ook na zoveel jaren films, zoveel films en zoveel regisseurs beschouw ik RWF nog altijd als mijn favoriete regisseur.

Fijn dat je dat noemt. Het beschrijft precies wat ik naast de sociaal-politiek-psychologisch relevante thematiek ook écht vind. Hij had een gevoel voor het medium dat ook tot uitdrukking kwam in camera, muziek en zo.

En wat je verder noemt klopt denk ik ook wel: als je de acteurs en manier van filmmaken begint te kunnen ga je ze écht leren waarderen. Je moet je er aan overgeven, maar na 20-25 ga je erin zwelgen als was het je favoriete familie. Fassbinder voelt bijna als thuiskomen.