Préjudice (2015)

België / Luxemburg / Nederland

geregisseerd door Antoine Cuypers
met Thomas Blanchard, Nathalie Baye en Arno

Tijdens een familiediner verneemt Cédric, een dertiger die nog steeds bij zijn ouders woont, dat zijn zus een kindje verwacht. Terwijl iedereen enthousiast reageert op het nieuws, brengt het bij hem een gevoel van wrok teweeg dat zal ontaarden in woede. Hij tracht daarop iedereen het vooroordeel uit te leggen waartegen hij al sinds kindsbeen af voelt te moeten vechten. Gekneld tussen wat nooit werd uitgesproken en paranoia, tussen revolte en schijn, rijst de vraag tot waar een familie kan gaan zonder te barsten.

Vanaf 3 maart 2016 in de bioscoop (Cinéart)

Zwaar op de maag liggende film waarbij de manier van filmen mij direct deed denken aan Haneke.

avatar van John Milton
Zaterdag 30 jan, 20:00 uur op kanaal 999 van KPN interactieve tv gratis te bekijken in het kader van IFFR Live, waarbij vijf films die in première gaan tijdens het IFFR tegelijkertijd via KPN op iTV en in meer dan veertig filmtheaters elders in de wereld worden vertoond.

avatar van eRCee
Wellicht de beste film van de tien die ik er zag op het IFFR 2016: het debuut van Antoine Cuypers is een intens familiedrama dat enerzijds in de traditie staat van Festen en anderzijds associaties oproept met het werk van Haneke. Maar het is vooral een film van een regisseur die een eigen stem heeft en die de kijker wil laten nadenken over vooroordelen in het waarnemen en benaderen van de ander.

Het verhaal van Préjudice speelt zich af in twee dagen op één locatie en centreert zich rondom Cedric, een thuiswonende man die zeer waarschijnlijk een vorm van autisme heeft (dit wordt overigens in het midden gelaten en de regisseur benadrukte ook in een interview dat de medische diagnose niet belangrijk is). Tijdens een gezinsdiner worden langzamerhand de onderlinge verhoudingen van de familie onthuld en komen diepgewortelde frustraties naar boven. De opbouw is zeer zorgvuldig en de karaktertekening van eigenlijk alle personages meer dan overtuigend, waar het goede acteerwerk uiteraard aan bijdraagt. Wat Cuypers knap doet is dat hij geen oordeel opdringt (zoals in Festen veel meer gebeurt, waar de waarheid ondubbelzinnig is) maar tegelijkertijd voldoende informatie geeft aan de kijker om zelf een mening te vormen. Vooral ook de scènes van de ochtend na de uitbarsting staan in dit kader, hoewel de film hier zijn intensiteit wat verliest.

Stilistisch is Préjudice verzorgd, vrij sober qua cameravoering (op z’n Haneke’s) waarbij de extreme slow-motion van een losbarstende regenbui indruk maakt. Ook de soundtrack is opvallend, met een paar momenten van zeer prominente percussie die je in zo’n huiselijk drama niet vaak ziet maar die wel goed werken.

Een even uitgebalanceerd als toch wel explosief drama dus, waarmee het genre van de verpeste familiefeestjes weer een parel rijker is. En Cuypers is een regisseur om in de gaten te houden.

avatar van Franklin1975
Je hebt er al veel gezien op het iffr tot nu toe. Heb er dit weekend drie gezien, en dit was de tweede. Oscura Animal eerder op de dag sloeg de plank totaal mis, maar deze film is werkelijk een klassefilm, die twee dagen later nog nasiddert en in waardering stijgt.
En die scène van de beginnende hoosbui in slow motion is een lust voor het oog.

Misschien dat de film een minuut of 10 te lang duurt, dat hij eigenlijk al eerder was afgelopen, maar ik hoop de film later nog n keer in huis te kunnen halen om hem dan met Nederlandse ondertiteling te kunnen zien.

Mijn derde film op het iffr dit jaar was het Thaise 'Motel Mist' (kort voor Mistress), wat een hilarische, maar tevens ook een bizarre en aparte film is over zogenaamde 'liefdesmotelletjes' en over aliens...

avatar van predator
Pfff, zware film, maar errug blij dat ik 'm gezien heb. Festen kwam inderdaad ook bij me op, maar ik vind deze misschien wel beter, omdat er minder uitgelegd wordt. Zo af toe bijna thrillerachtig. Knappe, indrukwekkende film.

avatar van Verhoeven
Er was afgelopen najaar in België nogal wat te doen om D'Ardennen en Black maar terugkijkend verdiende dit zelfverzekerde debuut van Antoine Cuypers eigenlijk alle aandacht. Film voelt aan als wandelen met een klein steentje in je schoen. Erg ongemakkelijk en ambivalent.

Natuurlijk denkt ge bij het zien van deze "Préjudice" aan het Deense "Festen" of het Duitse "Familienfest", maar er is toch wel een essentieel verschil, namelijk dat in onze film de grieven van de "ontevredene" niet concreet worden geformuleerd. De kijker heeft er het raden of vermoeden naar al was dat wellicht de bedoeling, gelet op de titel van de film. Vooroordelen zijn doorgaans ongegrond. Niettemin bleef ik daardoor toch wel een beetje op mijn honger zitten.
Wel zijn er enkele markante scènes, zoals de felle regenbui en tafelevacuatie (In slow-motion allicht alleen om het visueel aspect; een ander waarom vind ik niet - Ik zou wellicht die Phélan Ségur vlug gered hebben) en de kaart-op-tafel-scène. Ook de slotscènes.
Waardering gaat ook uit naar Thomas Blanchard, als hoofdrolspeler, en de klasse die steeds van Nathalie Baye uitstraalt.
Verrast om Arno in deze film te zien, maar hij deed het niet slecht, als goedmenende maar slappe pa.

avatar van stefan dias
Sociaal incapabele Cédric.
Mja, blijkbaar heb ik er niet veel van begrepen.

Ik kon me wel iets voorstellen bij het praatje van de mama, die haar lot draagt als een kruis omdat ze niet anders kan, nauwelijks geholpen door haar (lamme) goedzak van een vent. Vond Arno (die blijkbaar alleen stottert als hij zichzelf acteert) trouwens verrassend goed. De hoofdrol werd ook heel geloofwaardig neergezet.

Maar verder verveelde het me meer dan dat het me pakte. De gespannen jonge moeder die op haar hoede is, maar haar zoontje dan wel tergend lang op zijn eentje in het huis laat verdwalen? De dommige, losgeslagen Cédric die een paar tellen later scherp en intelligente analyses doet?

Feit is: ik had zelfs geen zin om het plaatje in te vullen. Zeker als daar met veel te lange rug- en over-de-schoudershots om gebedeld wordt. Muziek vond ik wel heel oké.

Heftig familiedrama dat draait om de ongehuwde zoon met een autistische stoornis en diens obsessie om te laten zien dat hij "even normaal” is als zijn broer en zus en dus gelijkwaardig behandeld wil worden. Het oordeel of dat wel of niet terecht is, laat de film aan de kijker over. Wat vooral opvalt zijn de geloofwaardige karaktertekeningen, die het best tot uiting komen in de interactie van de familieleden met “het zwarte schaap”.
Thomas Blanchard geeft op overtuigende wijze invulling aan een veeleisende rol. Prima regiedebuut van Antoine Cuypers.
Naast Festen (1998) deed het etentje mij denken aan August: Osage County (2013).

Jammer toch dat de leden van dit forum zo weinig belangstelling hebben voor dit soort confronterende relatiedrama's.

Kan iemand mij de metafoor aan het einde van de film uitleggen, ik snap het niet, misschien iets over het hoofd gezien [ Je ziet aan het einde dat de vader wat boomstammen, zaag en een touw van zijn wagen uitlaat een soort hek van de boomstammen maakt. Dan gaat de moeder met eten naar boven om cedric wat eten te geven en dan vertelt ze een metafoor over boze kinderen doe voor straf onkruid moeten wieden tegen hun zin, dat ze in het begin heel boos zijn en zich vernederd voelen maar dan het ervaren als een veilige plek, wat bedoelt de moeder hiermee, praat hiermee het vastbinden van haar kind goed? Help]

avatar van 93.9
Francoise Hardy