Hua Li Shang Ban Zu (2015)

Alternatieve titels: Office | Gorgeous Office Workers | Design for Living

China / Hongkong
Muziek / Komedie

geregisseerd door Johnnie To
met Yun-Fat Chow, Sylvia Chang en Eason Chan

Een CEO (Chang) is de strenge leidster van het miljardenbedrijf Jones & Sunn. Ze is tevens de minnares van bestuursvoorzitter Ho (Chow) en krijgt recht op een deel van het bedrijf als het naar de beurs gaat. Maar de twee aanwezige controleurs merken dat er iets niet helemaal klopt in het financiële plaatje.

avatar van McSavah
Een musical van To, dat kan niet minder dan fantastisch worden!

Ik hou het bij gezonde interesse. Kan geweldig zijn, maar als het wat de commerciëlere toer opgaat zoals de laatste tijd weet ik het zo nog niet

Goh.

Het musical gedeelte was echt wel matig. Nu ben ik ook geen grote fan van Chinese (pop)muziek, maar veel ritme of timing was hier niet te herkennen. Ook de zangstemmen zijn vaak érg matig. Geen al te beste uitgangspunt voor een musical.

Maar het stuk musical blijkt uiteindelijk toch redelijk beperkt te zijn. Het is in ieder geval zeker niet zo dat de gehele film lang gezongen wordt. Wel grijpt To zijn kans om met de esthetiek te spelen. Hij maakt opvallend gebruik van sets en laat de camera lustig rondzwieren (geen gebibber, wel veel pans en dergelijke).

Maar wat mij vooral bijblijft zijn de lijnen in deze film. Klinkt misschien wat raar maar het is ongelofelijk hoeveel lijnen het scherm doorkruisen in deze film. Overal trappen, TL buizen, spijlen, geraamtes van kamers. Vlakke muren zijn not done, zelfs de kunst aan de muur bestaat uit lijntjes. Echt een opmerkelijke stijlkeuze die de film mooi opfleurt.

Acteerwerk is verder ook oké, leuke rol van Fat, Eason Chan (tijdje geleden dat ik hem nog zag) doet het ook naar behoren. Ik las links en rechts dat dit een To-light was, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Zeer apart gestileerde film, maar wél nog steeds een musical natuurlijk, en net dat deel verpest het een beetje. Maar zeker de moeite om een keertje gezien te hebben.

Maar To mag met z'n volgende wel weer eens een écht geweldige film afleveren.

Edit: foto 1 en foto 2 die hopelijk mijn lijntjesverhaal iets helpen verduidelijken.