Ambush (1950)

Western

geregisseerd door Sam Wood
met Robert Taylor, John Hodiak en Arlene Dahl

De scout Ward Kinsman wordt er op uit gestuurd om diep in het territorium van de Apaches (Monument Valley) een vrouw te redden. Ann Duverall, de generaalsdochter en tevens zuster van de door opperhoofd Diablito ontvoerde vrouw, gaat met Kinsman mee. Op deze manier houdt Kingsman Ann weg bij kapitein Ben Lorrison, die evenals hij, verliefd is op Ann. De speurtocht blijkt niet zonder gevaren te zijn.

Iemand andere poster?

avatar van Brix
Goede western met indrukwekkende settings, gefilmd in zwart-wit, en enkele fikse gevechten tussen het leger en de Apachen.
Vooral de laatste confrontatie is behoorlijk indrukwekkend.

Robert Taylor is hier, net als in al de overige westerns waarin hij speelde, uitstekend op zijn plaats.
Hij is de burger-verkenner voor het leger Ward Kinsman
Je kan a.h.w. zien dat hij plezier in het spelen van de rol had.
Natuurlijk is hij ook hier de held van het verhaal.
Maar hij krijgt er op een bepaald moment flink van langs in een knokpartij tussen hem en Kapitein Lorrison(John Hodiak)

Arlene Dahl doet wat ze het best kan, m.n. er oogverblindend uitzien...
Mooie rollen van Don Taylor als luitenant Delaney en John McIntire als verkenner frank Holly.

Dit was de laatste film van regisseur Sam Wood.

avatar van Dogie_Hogan
stinissen schreef:
Iemand andere poster?
Jazeker: DEZE.

Dank u

avatar van Dogie_Hogan
Donderdagochtend 31/12 op de ARD van 01.55-.3.20 uur.

Toeval misschien, maar, quote: 'Released to theatres at the tail end of 1949, 'Ambush' was an unqualified success with holiday audiences.'

Redelijke western met prima cast ook mooi dat er in deze film echte indianen zijn gebruikt.
Ook met een werkelijk prachtige Arlene Dahl die toch heel wat meer uit haar carriere had moeten halen, ook aardige rol van John Hodiak die veel te vroeg is heen gegaan.

Prima western, vooral dankzij goed acteerwerk. Met Robert Taylor krijg je altijd genoeg western voor je geld.
Het verhaal volgt de verder voorspelbare lijnen. Met flink wat buitenopnames vind ik het in dit geval wel jammer dat het niet in kleur is, al heeft zwart-wit ook wel weer wat.

avatar van mr rumson
Dit is een goede western over een Indianen verkenner, Ward Kinsman, gespeeld door Taylor.
Taylor zier er niet alleen stoer uit met zijn stoppelbaardje in het begin van de film .
Maar zet zijn rol als scout meer dan prima neer .
Ook de rest van de acteurs doen het niet onaardig .
De Apache leider Diablito, die je gezien zijn angstaanjagende uitstraling liever niet in het echt wil tegenkomen wordt gespeeld door Charles Stephens.
Interessant om te weten is dat Stephens in het echte leven de kleinzoon was van de beroemde Apache leider Geronimo.
Behalve dat we kunnen zien hoe de cavalerie onder aanvoering van Taylor een vrouw probeert te redden van de Apaches . Zit erin deze film ook een driehoeksverhouding in waarin vrouwen mishandeling niet geschuwd wordt.
Waarbij de meeste westerns uit de jaren 40 en 50 de gevechten met de indianen er simpel uitzien .
Zoals in een cirkel om huifkarren heenrijden om zich vervolgens zomaar af te laten knallen.
Zo zien we dat het in deze western anders is, hier word aangevallen met tactiek en intelligentie.
Vooral het eind gevecht blinkt daarin uit.
Ambush is een spannende onderhoudende western van begin tot eind.
Wel had ik graag gezien dat deze western was opgenomen in technicolor.
Al was het alleen maar dat de sfeervolle landschappen beter tot hun recht kwamen.