Here We Go Round the Mulberry Bush (1967)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Clive Donner
met Barry Evans, Judy Geeson en Angela Scoular

Een zesdeklasser doet vreselijk zijn best om zijn maagdelijkheid te verliezen. Met zijn eerste vriendinnetje komt hij niet verder dan handjes vasthouden en bij de tweede raakt hij in gevecht met kledingstukken, waardoor hij wordt gedwongen een dansje uit te voeren voor haar ouders. Zijn hoofd slaat pas echt op hol van Mary, een blonde schone die hij waarschijnlijk nooit kan krijgen...

avatar van stephan73
Enorm fijne sixties komedie die een mooi beeld vormt van de swinging sixties! Barry Evans is Jamie een tiener die maar aan één ding denkt. Meiden en hoe je ze kan versieren. Jamie huppelt van de ene naar de andere meid op zoek naar liefde en seks, maar blijft steeds denken aan Mary, waarvan hij denkt dat die hem nooit ziet staan.
Typisch Britse humor wordt afgewisseld met jeugdproblemen en is ondersteunt door een groovy soundtrack (Spencer Davis Group en Traffic). Met de licht psychedelische beelden die door de film zijn gestrooid, maakt dat het een heerlijke retro-film om naar te kijken! En dat de BFI hier een perfecte Blu-Ray van heeft uitgebracht mag een wonder zijn, want de film is niet al te bekend.

Film over middelbare scholieren medio jaren ’60 toen de jeugd wereldwijd wat opstandiger werd en zaken als de minimode hier en daar nog voor enige opschudding zorgde. Eigenlijk zou deze film mij erg moeten aanspreken als een brok nostalgie, maar vreemd genoeg doet ie dat niet.
Het is een teleurstellende film met een uitermate zwakke hoofdrol van Barry Evans. Niet zo vreemd dat ik verder nooit meer iets over hem vernomen heb. Alleen de momenten waarop Judy Geeson in beeld komt zijn een beetje de moeite waard. De scène waarin zij zich helemaal uitkleedt om te gaan zwemmen zorgde destijds voor de nodige beroering.

avatar van Kuck-x
Ik moest even wennen aan het hardop denken van Jamie, maar na een tijdje werkte het wel: je beleeft niet alleen mee wat hem overkomt, maar ook hoe hij het zelf beleeft. Ik vond het wel origineel en grappig gedaan.
Het verhaal - puberjongen wil ontmaagd worden: seks om de seks en ontdekt dan dat hij veel meer romanticus is - stelt niet zoveel voor, maar de film geeft een geweldig beeld van de mid-working class en de seksuele moraal aan het eind van de jaren 60 - de muziek draagt mateloos bij.
Barry Evans was een snoepje. Hoewel hij in deze film al 24 jaar was, ziet hij er zeker in schooluniform echt wel uit als een middelbare scholier. Die jeugdige uitstraling was uiteindelijk funest voor zijn acteercarrière. Hij kreeg internationale bekendheid door zijn rol van dokter Michael Upton in de tv-comedies Doctor in the House en Doctor at Large (1969-1971), speelde daarna nog onder andere een leraar Engels in Mind Your Language, een comedy over inburgeraars (1977-1979). Sporadisch kreeg hij nog een rol in films aangeboden, de laatste was die van Bazzard in The Mystery of Edwin Drood (1993). Veel audities gingen de mist in omdat hij er zo jeugdig uit bleef zien: te jeugdig voor 'oudere' rollen, terwijl hij toch echt te oud was om 'jongere' rollen nog geloofwaardig te kunnen spelen.
Hij werd taxichauffeur en is nogal ongelukkig aan zijn eind gekomen: hij werd, 53 jaar oud, in 1997 dood gevonden in zijn bungalow, met een gapende hoofdwond. De politie was langsgegaan om te melden dat zijn gestolen auto teruggevonden was. Een knul van 18 werd in verband met de zaak aangehouden maar weer vrijgelaten wegens gebrek aan bewijs. Omdat Evans ten tijde van zijn dood zwaar onder invloed van drank was werd een ongeluk of zelfdoding niet uitgesloten, de werkelijke doodsoorzaak is nooit vastgesteld.