Love with the Proper Stranger (1963)

Drama / Komedie

geregisseerd door Robert Mulligan
met Natalie Wood, Steve McQueen en Edie Adams

Angie Rossini had een slippertje met muzikant Rocky en nu is ze zwanger. Ze zoekt Rocky, die haar niet meer kent, op en vertelt hem dat ze een dokter voor een abortus nodig heeft. Rocky is bereid te helpen en vindt een dokter, alleen is er nog geld nodig. Ze werken tezamen om het geld bij elkaar te krijgen.

Tegenvallende romcom, vooral door het erg voorspelbare verhaal en het matige acteerwerk van Steve McQueen, al wordt dat laatste enigszins gecompenseerd door een uitstekende Natalie Wood, die er bovendien zeer appetijtelijk uitziet. Regisseur Mulligan heeft wel betere films gemaakt.

avatar van mrklm
Prima romantisch drama met komische elementen maakt goed gebruik van locaties in New York en is een kans om Natalie Wood en Steve McQueen te zien in rollen die we niet direct associëren met hun imago. Angie Rossini [Natalie Wood] is een typische telg uit een Italiaanse familie in New York: charismatisch, rap van tong en niet voor één gat te vangen. Wanneer ze zwanger blijkt te zijn van de zachtaardige muzikant Rocky [Steve McQueen] en hem ermee confronteert, weet Rocky niet goed wat hij met de situatie aan moet. En Angies temperament maakt het ook moeilijk om de emoties opzij te zetten en samen te komen tot een antwoord op die prangende vraag: hoe nu verder?
Wood overtuigt volledig in haar rol, daarbij geholpen door een sterke ondersteunende cast die op treffende en energieke wijze haar familieleven tot leven brengt. Die familiescènes zijn hoogtepunten in deze film die in het laatste half uur even op een door spoor lijkt te komen, maar zich in het laatste kwartier herstelt wanneer Angie en Rocky elkaar (min of meer) uitnodigen voor een etentje. Met een fraai staaltje komisch acteren werken de twee sterren toe naar een fantastische finale met een onvergetelijk eindshot.