Un Héros Très Discret (1996)

Alternatieve titel: A Self-Made Hero

Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Jacques Audiard
met Mathieu Kassovitz, Jean-Louis Trintignant en Sandrine Kiberlain

Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog komt Albert erachter dat zijn vader geen oorlogsheld is en zijn moeder een collaborateur. Hij verlaat zijn vrouw en vertrekt naar Parijs om lid te worden van het verzet. Hij neemt de taak op zich om collaborateurs op te sporen.

avatar van herman78
Verbazingwekkend dat nog niemand (behalve ik) hierop gestemd heeft... Film is wel eens op TV geweest en is zowaar te huur in Leiden (dat laatste is best bijzonder, want we hebben hier geen bijzonder goed gesorteerde videotheken). Een aanrader, wat mij betreft!

Het scenario van de nieuwe film Shattered Glass doet me overigens wel een beetje aan deze film denken.

tommycatkins
Kan iemand mij vertellen of deze film in Nederland (e.v.t. via een webwinkel) te koop is?

tommycatkins
tommycatkins schreef:

Ik heb hem inmiddels gevonden bij Proxis.nl.

avatar van Zandkuiken
Best een leuk filmpje, waarbij de pedante houding van Albert (overtuigend gespeeld door Kassovitz) voor de nodige gein zorgt, zonder dat de film zijn hart verliest. Want in wezen valt het hem natuurlijk steeds zwaarder om de leugen vol te houden.

Na De Battre Mon Coeur S'est Arrêté en Sur Mes Lèvres slaagt Audiard er weer in me een hele film lang te blijven boeien en qua toon deed Un Héros Très Discret me een beetje denken aan het werk van Jeunet. Fijn!

Eigenlijk voor een stuk een komedie deze heel bijzondere (zowel in zijn originele structuur als inhoudelijk) film.
Een nagenoeg ongelooflijke historie en onderhuids toch wel een satire op onze maatschappij, waar leugen, bedrog en komedie, de weg naar sukses kunnen openen.
Zoals van zijn rol vereist wordt, heeft Mathieu Kassovitz, in de hoofdrol, vele gezichten en slaagt daar wonderwel goed in.