The Late Shift (1996)

Komedie / Drama

geregisseerd door Betty Thomas
met John Michael Higgins, Daniel Roebuck en Kathy Bates

Johnny Carson, de presentator van het populaire Amerikaanse programma "The Tonight Show", gaat met persioen, en de programmabazen van NBC gaat meteen op zoek naar een vervanger. Zowel Jay Leno als David Letterman wedijveren om het programma, maar mede dankzij zijn bikkelharde manager Helen Kushnick lijkt Leno bij NBC een streepje voor te hebben.

avatar van otherfool
Aardig kijkje in de keuken van de Late Night shows die ik ook regelmatig keek/kijk. De bedragen die er in om gaan, maar vooral de eer om de Tonight Show te mogen doen is onvoorstelbaar. Ook bij de recente overdracht Leno naar O'Brien ging het weer mis; over een paar jaar ongetwijfeld The Late Shift 2 derhalve.

2,5*.

avatar van bugels
Hoewel oppervlakkig en tam, kijkt deze made-for-tv movie makkelijk weg.
Tam omdat deze heren alles behalve tam zijn in hun echte shows.

Als je nog nooit gehoort hebt van de 'late night wars' zou ik hem skippen.

De uitgevers van de film waren bang voor diverse rechtzaken als ze de reputatie van de heren zouden aantasten. Er wordt bijvoorbeeld niets gezegd over het intellect van Leno. Leno zou nogal traag van begrip zijn en daardoor onuitstaanbaar voor zijn gasten als serieus interviewer, waardoor hij regelmatig voor schut gezet werd door zijn eigen gasten. En later ook door Letterman. Het meest jammere is de slappe portretteering van David Letterman. Letterman zou als rechtgeaarde yuppie er een ontstuimig priveleven op na gehouden hebben. Met o.a. diverse plastisch chirurgische ingrepen, drugs, alcoholmisbruik en talloze relatie's met celebrities en dames die voor hem werkte. Uiteindelijk klaagde de oud manager van Leno de makers aan, de rechtzaak werd stopgezet toen zij overleed in '96.

Een interessant detail dat er ook niet in verwerkt zit is dat CBS Letterman contractueel verboden heeft over de Ad-revenue van de 'Late Show' te praten. Dit was een pijnlijk probleem voor NBC en maakt een makkelijk slachtoffer van Leno en had dus koren op de molen geweest voor Letterman die het qua kijkcijfers nooit kon winnen van Leno. De opbrengst van investeerders die graag reclameblokken kochten tijdens Letterman's 'Late Show' lag vele malen hoger dan wat de adverteerders betaalde die Leno binnenbracht. Zo nam Letterman bijvoorbeeld Mercedes-Benz mee van NBC naar CBS, en trok Jay Leno naar verluid chips merk Tostito's binnen. Dit rechtvaardigde ook een astronomisch hoog salaris. 14 miljoen, ruim vier keer wat Jay Leno betaald kreeg.

Waarom dit zo doodgezwegen werd is mij nog steeds een raadsel.

bugels schreef:

Tam omdat deze heren alles behalve tam zijn in hun echte shows.

Mwa, dat valt toch wel mee..

...Ze waren niet grof of vuilgebekt inderdaad.

Had jij een voorkeur?

Vond ze beide wel grappig maar Leno was toch wel iets intelligenter.

kos schreef:
Vond ze beide wel grappig maar Leno was toch wel iets intelligenter.

...Jammer dat je daar geen voorbeelden van hebt. Dat bestaat namelijk niet

Jawel hoor. Leno was veel scherper politiek gezien.
Letterman bleef toch vooral veel onzin (name your favorite meat) enzo.

avatar van bugels
Jaja met het vragen of je de 5 oceanen kan benoemen, en dan noemen de critici van NBC dat 'maatschappelijke kritiek' lol. Je zou eens wat stand-up van Leno moeten kijken.

Ik heb de grote politieke interviews van bijde heren gezien met Clinton, Bush en Obama en je vergist je hier jammerlijk.. Leno verliest het op alle fronten van DL.

Nee hoor, dat Leno lang niet zo goed is als zn stand-ups is natuurlijk weer een ander verhaal.

Letterman is pas later serieuzer en beter geworden.

avatar van bugels
Zeker waar, DL is nooit echt serieus geworden, misschien wat erudieter en oprecht geinteresseerd in grotere concepten. Dat neemt niet weg dat ik Leno traag en slaapverwekkend vond en het treurig vind dat hij als paradepaardje wordt geparadeerd terwijl het segment dat hij catert zo gemakkelijk is af te bakenen. Hij is ook keihard onderuit gegaan in prime-time, wat zoveel betekend dat hij eigenlijk op de roem van Carson heeft gevaren. Het is maar de vraag wat er gebeurd was als Leno naar CBS was gegaan. Had hij hetzelfde daar op kunnen bouwen vanaf niets? Ik betwijfel het.... maargoed dit is mijn mening.

Vind het nog wel nodig om dit even te vermelden:
Letterman wist door de jaren heen 6x een Emmy Award voor zijn show te winnen, waaronder in zijn allereerste jaar bij NBC.

...Leno won er nul voor de tonight show.