Benjamin ou Les Mémoires d'un Puceau (1968)

Alternatieve titel: The Diary of an Innocent Boy

Frankrijk

geregisseerd door Michel Deville
met Michèle Morgan, Catherine Deneuve en Pierre Clémenti

Een jonge provinciaal wordt door de minnaar van zijn voogdes levenswijs gemaakt. Hij beleeft zijn eerste echte liefde met het meisje dat voor een huwelijk met zijn mentor is voorbestemd. Zij geeft zich aan hem omdat ze de bruidegom haar maagdelijkheid niet gunt.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor deze kitscherige kostuumkomedie- klassieker met Deneuve, Morgan, Clementi en Piccoli?
Typische Deville-Companeez kitsch waarbij laatstgenoemde het scenario schreef wat weer garant staat voor absurde en belachelijke dialogen. De synopsis klopt soort van wel en ook weer niet, Clementi de arme wees arriveert als een soort enfant sauvage in het chateau van zijn rijke tante Morgan, slechts bijgestaan door zijn droogstoppelige huisleraar. Deze goedbedoelende stumper moet zijn werk echter overlaten aan de minnaar van Morgan, niemand minder dan Piccoli in de rol van verdorven, goddeloze libertijn die Benjamin wel even zal leren hoe het allemaal werkt in de wereld. Waarbij uiteindelijk natuurlijk de moraal is dat deze macho pig er helemaal niets van begrijpt.
Dat de held er 90 minuten over doet om ontmaagd te worden lijkt ongelofelijk aangezien alle chicks in en rondom het chateau jong en bloedlekker zijn, van de bonnes tot buurgravin Deneuve die Piccoli voor zichzelf heeft bestemd...maar de voorzienigheid denkt daar even heel anders over en op het eind begrijpen we waarom het dekselse toeval Benjamin zolang parten speelde bij zijn ontmaagdingsmissie.
Hoe onnozel en kitscherig het ook allemaal moge zijn, het is een uiterst prettige film om te zien met dus een topcast en fraaie cinematografie, schitterende decors en locatie in een chateau in de Cognac en een sfeertje dat ongetwijfeld is beinvloed door de hippies en de geest van 68, zonder dat we dit stinkende vullis ook daadwerkelijk in beeld krijgen.
Muziek bestaat uit bewerkingen van oa Mozart, Haydn en Boccherini door Wiener, ook niet verkeerd.

avatar van narva77
pippo il buffone schreef:

Leuke luchtige film om te zien, met in de hoofdrollen Michel Piccoli, Catherine Deneuve en natuurlijk Pierre Clémenti als Benjamin de Puceau (maagd). Door verschillende toevalligheden lukt het deze Benjamin elke keer nét niet om eindelijk van zijn maagdelijkheid af te komen, totdat...
Mooie kostuums en lekkere klassieke muziek van Joseph Haydn maken het geheel tot vermakelijke kost. Vooral het aanstekelijke Symphony Nr. 88, Finale, Allegro con Spirito!

Symphony Nr. 88

PS, ik vond vooral de dames die de drie wulpse huishoudsters Marion, Célestine en Victorine spelen, erg interessant, leuker dan Catherine Deneuve die Anne de Clécy speelt...

Goed bezig met die stemmen . En ik ben het met u eens over die bonnes.

Aha, klinkt interessant.

@narva77: bedankt! Ik heb ineens maar een grote poster geplaatst

avatar van narva77
Metalfist schreef:
@narva77: bedankt! Ik heb ineens maar een grote poster geplaatst
Top! Ben benieuwd wat jij er van vindt...

avatar van Metalfist
Ik ook, al ben ik me tegenwoordig meer aan het focussen om mijn gekochte films eindelijk eens te zien

Enkele berichten verwijderd.
Links naar films op YouTube zijn niet toegestaan, omdat dit in de meeste gevallen illegaal geuploade titels zijn. Linken naar YouTube mag alleen als het een rechtenvrije film betreft, of als de film geplaatst is op het kanaal van de filmmaatschappij of een filmfestival. (gedragsregels)

Deze luchtige, ondeugend bedoelde kostuumkomedie kent een veelbelovend begin, maar verliest stoom wanneer het verhaal zich gaat concentreren op de driehoeksverhouding Morgan-Piccoli-Deneuve met Clémenti als vijfde wiel aan de wagen. De toonzetting wordt vanaf dat moment een stuk serieuzer en de weelderige gebouwde dienstmeiden, die aanvankelijk de show stelen en voor de vrolijke noot zorgen, verdwijnen meer en meer naar de achtergrond. Dat doet de film geen deugd. De film weet niet meer dan af en toe een glimlach aan je te ontlokken en dat is teleurstellend gezien de sterrenbezetting.