Podium (2004)

België / Frankrijk

geregisseerd door Yann Moix
met Benoît Poelvoorde, Jean-Paul Rouve en Julie Depardieu

Bernard Frédéric is de beste Claude François-dubbelganger van zijn generatie. Samen met zijn vier danseressen, de Bernadettes, heeft hij de ambitie de wedstrijd 'La Cérémonie des Sosies' te winnen die in prime-time wordt uitgezonden, terwijl zijn vrouw er helemaal niet voor te vinden is. Heen en weer geslingerd tussen zijn verlangen naar roem en zijn liefde voor zijn vrouw, moet hij uiteindelijk kiezen!

avatar van Tomtommer
De film krijgt van mij vandaag vier sterren, in tegenstelling tot Wolkenmeter die hem gisterenavond iets minder vond. Ik vergelijk hem graag met de Belgische film: 'Iedereen Beroemd' (die ik erg overwaardeer).
Hetgeen wat me lichtjes stoort aan deze film, is dat er toch ook een zekere meligheid meespeelt. Dan bedoel ik daarmee de zoon van het hoofdpersonnage, die een treurig zoontje speelt.
Hij is met momenten erg grappig en brengt je in het Frankrijk van weleer.
Typisch Franse humor dus.

Het begint wel wat saai maar in de tweede helft wordt het uiteindelijk toch wat beter.

Deze film stond op vijf in de top tien van grootste publiektrekkers in België. Ik was behoorlijk verbaasd, bleek dat dit echter een enorm succes was in Wallonië.

avatar van as
as
Een constante glimlach: dat was het resultaat van het kijken naar 'Podium.' Poelvoorde is weer lekker op dreef en weet heerlijk zijn absurde personage tot leven te brengen. Ook de heerlijke, over the top, kitch uiterlijk laat de film lekker wegkijken. Hilarisch is vooral de onderlinge strijd van de dubbelgangers. Toch had de film bij tijde wel wat meer uitbundige en echt goede grappen kunnen gebruiken. 3.5 *en

het verhaaltje is twee keer niks maar benoit poelvoorde is zo schitterend goed en overtuigend als Claude Francois imitator en brengt het met zoveel charme en overtuiging (hoewel hij er in de verste verte,qua uiterlijk en zang niet op lijkt)
dat je als kijker meegesleurd wordt in de pretentieloze kitscherige sfeer van de film.
Francois muziek is op zichzelfstaand Chansonpulp waar ik echt helemaal niks aan vind ,maar in de sfeer van deze film swingt het ,poelvoorde's versies van Alexandrie,Alexandra..Le telephone,Belinda en ga zo maar door..ze toverden een grote grijns op mijn gezicht.
Benoit poelvoorde tilt deze komedie tot grotere hoogtes.
Alexandrie?? alexandra!!!
3***

avatar van Friac
'Podium' is zo'n film die bewijst dat je met de juiste aanpak toch nog een leuke film kunt maken met een doorsnee wegwerpverhaaltje.

Normaliter is dit type film niet meteen aan mij besteed, maar ik heb toch genoten dankzij het heerlijk luchtig pulpsfeertje, de mooie beelden (de scène in de badkamer vond ik erg mooi uitgevoerd) en vooral Benoît Poelvoorde. Net zoals Seth Gecko zie ik deze acteur enorm graag bezig, en ook in deze film speelt hij zijn rol als Claude François-imitator met verve.
De film bevat helaas ook nog de typische melige momenten waaraan dit genre niet kan ontsnappen, maar in het algemeen is dit een genietbare film.

avatar van Ambru
Op het eerste zicht sprak het verhaal me eigelijk helemaal niet aan, maar door Benoit Poelvoorde vondt ik deze film echt wel leuk. Hij brengt op zijn manier leven in de film.

avatar van voomzap
Helaas overstijgt deze prent niet de foute b-film sfeer die het beoogd te persifleren.

Ook al is Benoit Poelvoorde nog zo'n bijzondere acteur, Dit is gewoon een flauwe melige film.

Een magere 1 voor de moeite.

Geweldige film, die me niet alleen bewees wat een geweldig acteur Benoit Poelvoorde is, maar ook duidelijk maakte dat ik eigenlijk fanate ben van Claude François. Alle liedjes van hem zijn gewoon zo leuk! Maar hier in de film worden ze echt gezongen door Poelvoorde. Lievelingsstuk uit de film is het moment waar hij samen met de échte Claude François samenzingt. Wat computers tegenwoordig allemaal niet kunnen, zou je denken, maar het is gewoon opgenomen in dezelfde studio waar het originele liedje werd opgenomen, en beelden over elkaar gelegd. 5 sterren.

avatar van brucecampbell
Zéér kleurijke film met een fantastische Poelvoorde.

avatar van Blokland
De zoals gebruikelijk geniale Poelvoorde weet deze film te redden...Net! (**1/2)

Couch Potato
brucecampbell schreef:
Zéér kleurijke film met een fantastische Poelvoorde.

Ik denk dat ik een fan aan het worden ben van Benoit Poelvoorde, wàt een acteur; Hoe hij hier gestalte geeft aan een hele goede Claude François imitator die worstelt met zijn gezin en zijn passie... meesterlijk. Ontzettende kitscherige decors, maar dat past uitstekend bij de wereld van Claude F.

Ook de acteur die zijn maatje speelt, die Polnareff, die acteert echt op niveau hoor. Blij dat ik deze film gezien heb. En hem onlangs voor amper 3 € heb kunnen kopen bij Mediamarkt Oostakker (Gent), niet te geloven die prijs!

**** quatre étoiles, oui oui, Monsieur !

avatar van J. Clouseau
braambes schreef:

Waar heb je die top 10 gevonden?

Heerlijke komedie!

avatar van zeemeermin
Hele leuke film, vooral wanneer je bekend bent met de muziek van Claude Francois, Michel Polnareff, Julien Clerc e.d.

Film die vooral de fans van Claude François e.a. zal boeien.
Het is een kleurrijke, vlotte komedie met het al even vlotte talent van Benoît Poelvoorde op de voorgrond.
Muzikale ontspanning.

avatar van J. Clouseau
Heerlijke, kleurrijke, vlotte komedie met een schitterende Benoît Poelvoorde (die, na Jan Decleir, toch echt wel onze beste acteur is). De zangscènes duren soms wat te lang, maar afgezien van dat is dit een overheerlijke film, met geweldig gevonden grappen en hilarisch foute muziek, danspasjes en kostuums. Uitstekend amusement, het soort van films waarvoor ik me graag neerzet in m'n zetel.

avatar van K. V.
Over Claude François kende 'k eigenlijk niks, behalve dat het een Franse zanger was, maar me toch eens aan deze film gewaagd en gelukkig maar, want het was een vette aanrader.
De film gaat dus niet over hem, maar over een soort look-a-like. Of de gelijkenissen treffend zijn, is me een raadsel, maar Benoît Poelvoorde speelde wel de pannen van het dak. Hij leek een beetje op Alain Vandamme uit "het Eiland" . Hij was wel erg goed op dreef en speelde met zoveel enthousiasme
Het verhaal is niet zo bijster speciaal, maar wist me echt van begin tot einde te boeien.
Erg aangenaam verrast door deze film. De muziek, waarvan 'k dan toch een paar liedjes van kende werd leuk afgewisseld.
Een aanrader.

Leuke, kleurrijke maar pretentieloze, goed opgebouwde komedie, met inderdaad een heerlijke Poelvoorde.

Leuk.

Net zoals velen hier de film een kans gegeven omdat Poelvoorde de hoofdrol op zich nam. Hij doet het dan ook geweldig en draagt de film perfect. Blijft een erg leuke acteur, die vooral schittert in ietwat zwartkomische rollen. Al moet ik zeggen dat Jean-Paul Rouve niet zoveel onderdoet. Vaak wat in de achtergrond, maar lekker droog.

Het verhaaltje is ook best leuk. Eigenlijk een wat langere versie van de intro van Calvaire, over een kleine artiest (lookalike in dit geval) wiens succes meer werk is dan droom. Podium blijft wel duidelijk luchtiger, met een wat dramatischer einde. Ietwat melig soms, maar Poelvoorde en Rouve houden het wel grappig de gehele tijd.

Filmisch gezien is het allemaal een beetje matig. Moix probeert wel, maar echt overtuigen doet het niet. De aankleding is gelukkig wel lekker kitsch, dus dat verbloemt het een beetje. Geen geweldige film, maar leuk vermaak. Duurt ook niet te lang, Poelvoorde is op niveau en er zitten genoeg leuke momentjes in om het momentum gaande te houden.

avatar van Onceuponanytime
Die volle overgave van Benoît Poelvoorde is subliem. Komedie in grote letters en daar de muziek van Claude François nog bij... Top !